Internet 2013-02-04
26

Kwestia Smaku i Kotlet.tv najpopularniejszymi polskimi blogami

Czołowe blogi kulinarne, takie jak KwestiaSmaku.com, Kotlet.tv i MojeWypieki.com, są zdecydowanie popularniejsze niż modowe (m.in. Makelifeeasier.pl), lifestyle’owe (np. blogi Kominka) oraz technologiczne - wynika z analizy Wirtualnemedia.pl.

Dane najpopularniejszych polskich blogów uzyskaliśmy od firm realizujących badanie Megapanel PBI/Gemius. Okazało się jednak, że objętych jest nim tylko kilkanaście z tych blogów, przy czym czterech (Kominek.in, Fashionelka, Klasyczny.com i Automotiveblog.pl) nie odwiedziło wystarczająco dużo z ponad 12 tys. uczestników Megapanelu, żeby można oszacować ruch na tych stronach. - Do badania dodajemy witryny, które w dwóch wcześniejszych miesiącach odwiedziło co najmniej 45 panelistów, oraz witryny, które wykupiły płatny audyt site-centric - opisuje w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Małgorzata Wołejko, Megapanel team manager w Gemiusie.

Jednak żaden polski bloger nie zdecydował się na audyt site-centric, dlatego nie wiadomo, ile odsłon jest wykonywanych na ich stronach ani jak długo przebywają na nich użytkownicy. W Megapanelu nie można też wyodrębnić ruchu dla konkretnych blogów działających na popularnych platformach, jak Blogspot.com, Blox.pl czy Blog.Onet.pl.

W tej sytuacji o dane z Google Analytics na temat odwiedzalności pozostałych popularnych blogów poprosiliśmy ich autorów. W tabelce prezentujemy tylko te, które w ostatnim miesiącu miały ponad 100 tys. unikalnych użytkowników (podobnie jak w Megapanelu ujęte są jedynie blogi z ponad 100 tys. realnych użytkowników). Przy czym każdy serwis ma zazwyczaj o wiele więcej unikalnych niż realnych użytkowników, m.in. dlatego że jako unikalny użytkownik wielokrotnie jest liczony ten sam internauta, który odwiedza stronę na różnych urządzeniach (np. na kilku komputerach, smartfonie, tablecie). Za to statystyki z Google Analytics uwzględniają też ruch na stronie pochodzący spoza Polski.

W zestawieniu uwzględniliśmy tylko blogi prowadzone przez osoby znane jedynie z tego, a nie blogi polityków, dziennikarzy czy celebrytów. Te drugie swój zasięg zawdzięczają też pozablogowej popularności ich autorów. Od części blogerów, których poprosiliśmy o statystyki ich blogów, nie otrzymaliśmy tych danych.

- Nie można dotrzeć do wszystkich blogerów, a i popularność mierzona statystyką jest guzik warta. Nie chciałbym stawać w szranki z blogerami, którzy mają milion unikalnych użytkowników, z czego większość to jednorazowe wejścia z Google dzięki dobremu wypozycjonowaniu - uzasadnił Kominek.

Blogo-kuchnia większa od blogo-szafy

Wśród blogów ujętych w Megapanelu trzy najpopularniejsze dotyczą kulinariów. KwestiaSmaku.com miała w listopadzie 709 tys. realnych użytkowników, o 80 tys. więcej niż rok wcześniej, Kotlet.tv - 429 tys. real users (wzrost o 138 tys. w skali roku), a MojeWypieki.com - 294 tys. (przed rokiem blog nie był jeszcze w Megapanelu). Dla porównania: serwis Gotujmy.pl w połowie ub.r, kiedy Edipresse Polska kupowało go od Grupy Infor, notował 750 tys. użytkowników i 5,7 mln odsłon miesięcznie (zobacz szczegóły).

Na podobną odwiedzalność co blogi kulinarne nie może liczyć żaden z pozostałych czołowych blogów. Makelifeaesier.pl - współprowadzony przez Kasię Tusk, a poświęcony głównie modzie, urodzie i stylowi życia - miał w listopadzie 215 tys. realnych użytkowników, czyli 26 tys. mniej niż przed rokiem. Przy czym od początku działania notuje on zazwyczaj od 210 do 240 tys. real users miesięcznie. (zobacz dane z jesieni 2011 roku). Do spadku popularności bloga w listopadzie ub.r. mogło się przyczynić to, że został wtedy z niego wydzielony kolejny - MakeHomeEasier.pl (obok MakeFashionEasier.pl, który ruszył jednocześnie z Makelifeaesier.pl).

Natomiast według danych z Google Analytics, Makelifeaesier.pl w ostatnim miesiącu zanotowało 930 tys. unikalnych użytkowników i 6,9 mln odsłon. Dużo mniej popularne są inne czołowe blogi o modzie i urodzie. Madamejulietta.blogspot.com miał w ostatnim miesiącu 214 tys. unikalnych użytkowników, a Fashionelka.pl i Alinarose.pl - po ponad 100 tys. Przy czym każdy z nich w skali roku zanotował mniej więcej dwukrotny wzrost zasięgu.

Według Dominika Kaznowskiego, partnera w agencji Publicon i organizatora konkursu Blog Firmowy Roku, większa popularność blogów kulinarnych niż modowych wynika z kilku czynników. - Te pierwsze rozwinęły się znacznie wcześniej. Ponadto tematyka przepisów i inspiracji kulinarnych interesuje sezonowo, np. w okresach świątecznych, niemal każdego Polaka - mówi portalowi Wirtualnemedia.pl Kaznowski. Tymczasem blogi o modzie prowadzą przede wszystkim młode kobiety, których wpisami w naturalny sposób najbardziej zainteresowane są ich rówieśniczki. Chociaż zdarzają się wyjątki, takie jak MrVintage.pl, tworzony od czterech lat przez Michała Kędziorę blog poświęcony męskiej modzie. W listopadzie ub.r. miał według Google Analytics 43 tys. unikalnych użytkowników (czyli dwa razy więcej niż rok wcześniej) i 225 tys. odsłon. Natomiast CzasGentlemanow.pl Łukasza Kielbana w styczniu br. zanotował 29 tys. unikalnych użytkowników i 180 tys. odsłon.

Dominik Kaznowski zwraca też uwagę, że blogerki i blogerzy piszący o kulinariach są bardziej samowystarczalni niż ci zajmujący się modą. - W przeciwieństwie do blogów modowych nie ma konieczności czasochłonnego wyszukiwania i dobierania ubrań czy dodatków. Artykuły niezbędne do przygotowania przepisów kulinarnych są dostępne niemal w każdym sklepie i w każdym mieście - opisuje.

Za przewagę blogów kulinarnych nad modowymi można też uznać treści wideo. Wśród czterech najpopularniejszych blogów o gotowaniu takich materiałów nie ma tylko na MojeWypieki.com. Zdecydowanie przodują pod tym względem autorzy Kotlet.tv, Paulina i Michał Stępniowie, którzy w ciągu trzech ostatnich lat zamieścili na YouTubie i wkleili na swoim blogu ok. 2 tys. kilkuminutowych filmików, najczęściej pokazujących przygotowywanie różnych potraw. Nagrania zanotowały łącznie 13,6 mln odtworzeń, a za emitowane przy nich reklamy Stępniowie jako jedni z pierwszych polskich twórców zaczęli otrzymywać od portalu (w ramach uruchomionego dwa lata temu programu partnerskiego) pokaźne kwoty. Na początku br. ruszyli na YouTubie z kolejnym kanałem - Domowa.tv, poświęconym tematom lifestyle’owym.

Około 500 filmików na YouTubie zamieściła przez dwa lata Dorota Kamińska, autorka bloga PozytywnaKuchnia.pl, który w listopadzie ub.r. miał 147 tys. realnych użytkowników, o 62 tys. więcej niż rok wcześniej. Jej nagrania - też prezentujące głównie przepisy kulinarne - zanotowały w sumie 4,8 mln wyświetleń. Prawie 50 podobnych filmików jest dostępnych na MojeWypieki.com.

Tymczasem tak wielu materiałów wideo próżno szukać na czołowych blogach o modzie i urodzie. Tylko Julia Kuczyńska, znana jako Maffashion, na madamejulietta.blogspot.com od czasu do czasu publikuje wideorelacje z wyjazdów na pokazy, otwarcia butików czy koncerty. Jest przy tym zdecydowanie najpopularniejszym blogerem na Facebooku - jej profil ma ponad 130 tys. fanów. Natomiast zajmująca się makijażem autorka Katosu.blogspot.co.uk przez 2,5 roku dodała na YouTubie już ok. 200 filmików, które obejrzano łącznie 7,7 mln razy.

- Wyraźnie widać, że zwłaszcza filmy, a także zdjęcia istotnie zwiększają atrakcyjność bloga - potwierdza Dominik Kaznowski, dodając, że w ciągu ostatnich dwóch lat nastąpiła znacząca profesjonalizacja blogów kulinarnych, do których jego zdaniem multimedia jest łatwiej przygotowywać niż do blogów modowych. - Te ostatnie wymagają współpracy z fotografem, sprzętu, oświetlenia, pleneru itp. To znacznie bardziej skomplikowana forma niż studyjna wersja kuchni - ocenia Kaznowski.

Zobacz tabelę


Oczywisty wpływ na popularność blogów wydaje się mieć to, jak często zamieszczane są na nich nowe wpisy. O ile na blogach kulinarnych czy niektórych o modzie i urodzie kolejne posty pojawiają się prawie codziennie (od 1 do 29 stycznia na KwestiaSmaku.com znalazły się 24 nowe wpisy, na Kotlet.tv - 20, na MakeLifeEasier.pl - 21, a na Alinarose.pl - 26), o tyle inni blogerzy publikują rzadziej - 13 wpisów w tym roku na Fashionelka.pl, po kilkanaście na każdym z blogów Kominka (Kominek.in i Kominek.es), 9 na modowym Charlize-mystery.blogspot.com, a tylko 7 na MrVintage.pl. Natomiast autorka Paniekscelencja.blogspot.com każdego miesiąca zamieszcza maksymalnie 5 wpisów, a w br. nie opublikowała jeszcze ani jednego.

- Znacznie ważniejsza jest nie sama liczba, ale optymalna częstotliwość wpisów, która dla każdego typu bloga będzie inna, uzależniona choćby od pracochłonności jednego wpisu, np. konieczności wykonania sesji zdjęciowej czy nagraniowej - komentuje Dominik Kaznowski. - Co do zasady można powiedzieć, że im bardziej oryginalne treści, w które autor włożył więcej twórczej pracy, tym wyższe statystyki. Im bardziej angażujący indywidualnie temat, tym większe zainteresowanie będzie on budził wśród użytkowników - dodaje.

Tę regułę potwierdzają wyniki najpopularniejszych serwisów blogowych o nowych technologiach - Spidersweb.pl, Antyweb.pl i Niebezpiecznik.pl. Chociaż na pierwszych dwóch codziennie pojawia się zwykle po kilkanaście tekstów pisanych przez kilku autorów, mają niższą odwiedzalność niż czołowe blogi kulinarne i modowe. Podobnie jak Niebezpiecznik.pl, który w styczniu br. zanotował 270 tys. unikalnych użytkowników i 1,16 mln odsłon. - O ile miliony ludzi korzystają z nowych technologii, np. smartfonów, o tyle bardzo niewiele interesuje się tym, co będzie w nowej wersji systemu operacyjnego - wyjaśnia Dominik Kaznowski.

Zobacz tabelę

Autor: Tomasz Wojtas

KOMENTARZE (26) DODAJ OPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NA PRACA
Praca Start Tylko u nas