W I kwartale br. supermarkety i dyskonty cennikowo wydały na reklamy o 2,4 proc. więcej niż rok wcześniej. Zdecydowanym liderem był Lidl, z budżetem prawie dwukrotnie większym od Jeronimo Martins (właściciela Biedronki), natomiast spadek nakładów zanotowało Tesco.
Wydatki reklamowe supermarketów i dyskontów (cennikowo i bez uwzględnienia internetu) w I kwartale br. wyniosły 225,66 mln zł, o 5,3 mln zł więcej niż rok wcześniej, co oznacza wzrost o 2,4 proc. - wynika z danych Kantar Media opracowanych przez Wirtualnemedia.pl.
Zdecydowanie największym reklamodawcą był Lidl Polska - jego budżet wyniósł 105,14 mln zł, o 17,6 mln zł więcej niż rok wcześniej (to wzrost o 20,1 proc.), i stanowił 46,6 proc. wydatków wszystkich marketów. W kampaniach Lidla promujących produkty żywnościowe od prawie dwóch lat występują kucharze Pascal Brodnicki i Karol Okrasa, do których rok temu dołączył cukiernik Paweł Małecki.
56,58 mln zł na reklamy przeznaczyło Jeronimo Martins Polska, właściciel sieci Biedronka. To o 10,9 mln zł więcej niż w I kwartale ub.r., co stanowi wzrost o 23,8 proc. W lutym w reklamach Biedronki pojawili się producenci artykułów żywnościowych oferowanych w tych sklepach, podkreślający wysoką jakość swoich produktów (zobacz szczegóły).
Cennikowe wydatki reklamowe Auchan Polska wzrosły w skali roku aż o 108,1 proc. - z 5,76 do 12 mln zł. Wynika to głównie z finalizacji przejęcia przez firmę hipermarketów Real, poprzednio należących do Metro Group (więcej na ten temat).
Za to Tesco Polska przeznaczyło na reklamy o 4,56 mln zł mniej niż rok wcześniej (to spadek o 29,8 proc.). Do końca kwietnia sieć reklamowali jeszcze Henio i Krysia, ale wraz ze zmianą agencji reklamowej Tesco zrezygnowało z tego formatu i od początku maja animowanych bohaterów zastąpił Robert Makłowicz (zobacz więcej). Nieznacznie, o 1,1 proc., zmalały również cennikowe wydatki reklamowa Kaufland Polska.
>>> Banki 17 proc. mniej na reklamy. W górę BZ WBK i eurobank, w dól mBank
Zobacz tabelę
Zdecydowanie najważniejszym medium reklamowym dla sieci sklepów jest telewizja, do której w I kwartale br. trafiło 51,2 proc. ich wydatków - 115,51 mln zł. Przy czym w skali roku te inwestycje minimalnie zmalały (o 548 tys. zł, czyli 0,5 proc.). Markety nieznacznie ograniczyły też wydatki reklamowe w gazetach, natomiast duże cięcia nastąpiły w budżetach na outdoor (w dół o 4,88 mln zł, czyli 27,7 proc.) i kina (spadek o 2,38 mln zł, czyli 62,1 proc.).
Za to o 9,52 mln zł wzrosły cennikowe wydatki w radiu (15,9 proc. w górę), a o 3,32 mln zł w magazynach (21,9 proc. w górę).
Zobacz tabelę