Małe, lokalne sklepiki nieustannie przyciągają do siebie konsumentów m.in. jakością produktów, bliską lokalizacją oraz wpływem na lokalną społeczność - wynika z raportu MAM.
46% Polaków twierdzi, że w ich miejscu zamieszkania jest za mało lokalnych sklepów, a 74% uważa, że mali detaliści odgrywają bardzo ważną rolę w lokalnej społeczności.
Lokalne sklepy odgrywają znaczącą rolę zwłaszcza w mniejszych miejscowościach i wsiach, bo to właśnie mały handel zapewnia tam nie tylko dostęp do niezbędnych produktów, ale również większość miejsc pracy w branży detalicznej. Zatrudnienie w tej kategorii sklepów znajduje ponad połowa (60%) osób pracujących w branży ogólnospożywczej.
Polscy konsumenci są przywiązani do osiedlowych i lokalnych sklepików. Świadczą o tym choćby ich preferencje zakupowe. Mieszkańcy Europy Środkowo-Wschodniej, w tym Polski, kupują w małych placówkach dwa razy częściej niż np. Niemcy, Francuzi, czy mieszkańcy innych krajów Europy Zachodniej (CBRE "How we shop – inside the minds of Europe's Consumers. EMEA research and consulting").
Ogromna rzesza Polaków ma swoje ulubione lokalne sklepy, w których dokonuje codziennych zakupów. Dla 65% z nas jest to lokalna piekarnia, dla 52% - sklep spożywczy, dla 31% - sklep z kawą i herbatą, dla 30% - drogeria lub perfumeria, a dla 28% - butik z ubraniami.
Polacy dostrzegają także ogromne znaczenie istnienia małych detalistów z powodów czysto społecznych. Dla 74% z nas sklepy takie są ważnym elementem lokalnej społeczności. Ponadto 59% badanych zwróciło uwagę na fakt, że podatki odprowadzane z takich placówek mają istotne znaczenie dla budżetu poszczególnych gmin. Mali detaliści zaspokajają także potrzebę społeczną istotną zwłaszcza dla osób starszych, dla których lokalizacja sklepu blisko domu jest wręcz niezbędna. Zakupy u lokalnego małego detalisty są dla seniorów ważne także ze względu na więź, jaką nawiązują ze sprzedawcą. Możliwość porozmawiania z detalistą i świadomość, że nie jest się kolejnym anonimowym klientem, sprawia, że osoby starsze, często samotne, czują się istotnym ogniwem lokalnej społeczności.
Kolejną ważną kwestią jest jakość oferowanych produktów. Polacy wyraźnie dostrzegają w tej kwestii przewagę małych detalistów nad sklepami wielkopowierzchniowymi, zwłaszcza w przypadku produktów świeżych. To istotne tym bardziej, że dla 82% z nas jakość jest równie ważna jak cena kupowanych artykułów.
Raport "Różnorodność rynkowa w czasach nowego konsumenta" powstał na podstawie wyników badań ilościowych i jakościowych przeprowadzonych na zlecenie platformy do obniżania i opłacania rachunków MAM, w tym badania ilościowego CAWI przeprowadzonego przez ośrodek badawczy MASMI w lutym 2018 r. na reprezentatywnej grupie 1003 dorosłych Polaków, badania jakościowego FGI zrealizowanego przez ośrodek badawczy MASMI w lutym 2018 r. w 6 zogniskowanych wywiadach fokusowych, przeprowadzonych w Warszawie i Toruniu, badania ilościowego CAWI przeprowadzonego przez ośrodek badawczy SW Research w marcu 2018 r. na reprezentatywnej grupie 1002 dorosłych Polaków oraz badania jakościowego IDI zrealizowanego z przedstawicielami środowiska akademickiego: wywiady indywidualne z prof. dr. hab. Andrzejem Cieślikiem (Katedra Makroekonomii i Teorii Handlu Zagranicznego na Wydziale Nauk Ekonomicznych Uniwersytetu Warszawskiego) oraz prof. dr. hab. Markiem Bednarskim (Katedra Ekonomii Politycznej na Wydziale Nauk Ekonomicznych Uniwersytetu Warszawskiego).