Reklama2013-04-05
8

„Mama odwala brudną robotę” - reklama Kauflandu dyskryminująca wobec kobiet

Komisja Etyki Reklamy orzekła, że radiowy spot sieci Kaufland, w którym ojciec i syn opowiadają o mamie sprzątającej w domu, promował negatywne stereotypy i niskie wzorce dyskryminujące kobiety.

W spocie Kauflandu, którego dotyczyły dwie skargi otrzymane przez Komisję Etyki Reklamy, chłopiec pyta ojca: „Dlaczego to mama odwala w domu całą brudną robotę?”, na co ten odpowiada: „Ona sama tak chce, aby mieć czyste sumienie”. „Reklama przedstawia kobietę w złym świetle, utrwalając stereotyp kobiety sprzątającej i pracującej w domu” - ocenił jeden ze skarżących. „Uważam że reklama ta jest obraźliwa w stosunku do kobiet, ponieważ sugeruje że większość kobiet z własnego wyboru pragnie zajmować się wszystkimi pracami domowymi. Reklamy artykułów domowych powinny raczej podkreślać podział obowiązków w rodzinie, zamiast zachęcać do zrzucenia całej odpowiedzialności na kobietę” - dodał drugi.

Firma Kaufland Polska twierdziła, że rozmowa w reklamie nie była wymierzona przeciwko kobietom, tylko stanowiła humorystyczną grę słów. Zdaniem spółki w ten sposób zinterpretowało ją wielu odbiorców, m.in. dziennikarka „Gazety Wyborczej” Agnieszka Kublik, która w felietonie podkreśliła, że spot podejmuje problem domowego wyzysku, krytykując to. Kaufland dodał, że ta reklama była emitowana jedynie przez trzy dni. Firma podkreśliła, że jest jej przykro, że niektórzy odebrali ten przekaz jako dyskryminujący.

„W przyszłości dołożymy wszelkich starań, by jak najuważniej dobierać treści reklamowe, by nie powtórzyła się sytuacja, w której choćby jeden klient poczuł się urażony naszą reklamą” - zadeklarował Kaufland.

Komisja Etyki Reklamy oceniła, że rozmowa ojca i syna w spocie promował negatywne stereotypy i niskie wzorce dyskryminujące kobiety, przez co jest nie do przyjęcia. W efekcie przekaz naruszył kodeks branżowy.

Autor:tw

KOMENTARZE(8)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas