Reklama2014-02-18
0

Markety 30 proc. więcej na reklamy. Lidl przed Biedronką, Tesco mocno w górę

W 2013 roku cennikowe wydatki na reklamy hipermarketów i dyskontów (bez internetu) wzrosły o 31 proc. Największymi reklamodawcami pozostały Lidl Polska i Jeronimo Martins Polska (właściciel Biedronki), a bardzo duży wzrost budżetu zanotowało Tesco Polska.

Z danych Kantar Media opracowanych przez portal Wirtualnemedia.pl wynika, że w ub.r. wydatki sklepów wielobranżowych na reklamy (bez uwzględnienia internetu) wyniosły nieco ponad miliard złotych, o 237,9 mln zł więcej niż rok wcześniej, co oznacza wzrost o 31 proc.

W tym miliardzie 744,7 mln zł stanowiły budżety dyskontów i sklepów o małej powierzchni (po wzroście w skali roku o 149,3 mln zł, czyli o 25,1 proc.), a 261,1 mln zł - wydatki hipermarketów (które zwiększyły się o 88,6 mln zł, czyli aż o 51,3 proc.).

>>> Polska reklama w 2013 r. o 4,5 proc. w dół. Telewizja wychodzi na plus

Zdecydowanie największym marketerem pozostał Lidl Polska, którego cennikowe inwestycje reklamowe w ub.r. zamknęły się kwotą 377,5 mln zł. Były wyższe niż rok wcześniej o 89,8 mln zł, co oznacza wzrost o 31,3 proc. Przez cały rok artykuły żywnościowe w Lidlu reklamowali w cotygodniowych odsłonach kucharze Pascal Brodnicki i Karol Okrasa, do których wiosną ub.r. dołączył cukiernik Paweł Małecki (więcej na ten temat). Kampania pierwotnie miała skończyć się latem, ale ze względu na bardzo dobre wyniki i rozwijającą się formułę postanowiono ją przedłużyć na czas nieokreślony.

Budżet reklamowy zwiększyło też Jeronimo Martins Polska, ale słabiej niż Lidl. Cennikowe wydatki właściciela Biedronki wyniosły 207,5 mln zł, o 29,9 mln zł więcej niż w 2012 roku (to wzrost o 16,8 proc.). Z początkiem ub.r. wprowadzono bardziej lifestyle’owy format reklamowy Biedronki, oparty na haśle „My Polacy tak mamy!” i pokazywaniu jak „spotykają niskie ceny” (zobacz więcej). Ponadto wiosną artykuły żywnościowe reklamował aktor Daniel Olbrychski (obejrzyj to), a jesienią w kampanii „Ceny do wzięcia” wystąpiła prezenterka Marzena Rogalska (przeczytaj więcej i zobacz spot).

Budżety Lidla i Jeronimo Martins wyniosły razem 585 mln zł, stanowiąc 58,5 proc. wydatków wszystkich marketów. Przy czym Lidl umocnił się na pozycji lidera - jego przewaga nad Biedronką wzrosła ze 110 mln zł w 2012 roku do 160 mln zł.

Z kolei Tesco Polska cennikowo przeznaczyło w 2013 roku na reklamy 150,6 mln zł, po wzroście o 86,5 proc. w skali roku. W kampaniach tej sieci przez cały rok występowali animowani Henio i Krysia, a w kilku reklamach produktów żywnościowych pojawił się Robert Małkowicz (obejrzyj jedną z nich).

Wydatki reklamowe Kauflandu wzrosły w skali roku o 10,9 mln zł (to 21,8 proc. w górę), do 61 mln zł. W połowie ub.r. sieć promowała się pod hasłem „to co prawdziwe i polskie” (zobacz więcej). Z kolei budżet Metro Group, właściciela sieci Real i Makro Cash and Carry, zwiększył się o 9,2 proc., do 44,8 mln zł. Przypomnijmy, że hipermarkety Real od Metro Group przejmuje obecnie Grupa Auchan, na co w styczniu br. warunkowo zgodził się UOKiK (więcej na ten temat).

Za to wydatki ITM Polska, właściciela sklepów Intermarche, zmalały w ub.r. o 7,9 mln zł (to spadek o 16,7 proc.) i wyniosły 39,3 mln zł.

Zobacz tabelę

Autor:tw

KOMENTARZE(0)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas