Telewizja2012-10-01
27

Media publiczne potrzebują stabilnego finansowania

Społeczeństwo ma prawo do obiektywnych informacji o wysokiej jakości. A takie zapewniają media publiczne - podkreślali uczestnicy panelu „Czy Unia Europejska przeżyje bez europejskich mediów publicznych” w czasie Europejskiego Forum Nowych Idei w Sopocie.

Juliusz Braun, prezes zarządy Telewizji Polskiej  powiedział, że telewizje komercyjne nadają program, aby widzowie oglądali reklamy. Dla telewizji publicznych najważniejsza jest jakość programu. Ale audycje o wysokiej jakości  są  droższe i mniej efektywne ekonomicznie. Jeśli znikną z ramówki to odbije się to na jakości debaty publicznej. - Obecnie, w dużej mierze, TVP jest finansowana z reklam, co obniża jakość programów. Dlatego najlepszym rozwiązaniem byłoby wprowadzenie powszechnej opłaty na rzecz mediów publicznych - dodał.

Od 1 stycznia 2013 roku taki powszechny obowiązek opłaty na media publiczne wprowadzają Niemcy. - Nie wiem, czy model niemiecki jest najlepszy, ale działa – stwierdził Aleksander Scheuer, dyrektor generalny Europejskiego Instytutu Prawa Mediów. Jego zdaniem media publiczne muszą mieć stabilne finansowanie, nie mogą być zależne od biznesu.-Jeśli będą silne, to mniej możemy się przejmować ich koncentracją. Jeśli zaś będą słabe, musimy zadbać o ich pluralizm - dodał.

Ingrid Deltenre, dyrektor generalna Europejskiej Unii Nadawców przekonywała, że potrzebna jest też silna, niezależna prasa. Bo bez niej nie ma mocnych mediów publicznych. W wielu krajach - podkreślała - abonament płaci 80-90 proc. obywateli. W Polsce jest inaczej. Może to kwestia edukacji, może przestarzałego sposób poboru opłat?  W Niemczech wszyscy płacą po równo, w Szwecji lub Finlandii obywatele uiszczają opłatę w zależności od wysokości pensji. W tych krajach nikt nie kwestionuje potrzeby finansowania i istnienia mediów publicznych.

Dla Grzegorza Hajdarowicza, prezesa zarządu Presspubliki niezbędne dla demokracji jest istnienie wolnych mediów, ale już niekoniecznie publicznych. Media prywatne też mogą być pluralistyczne. Zwrócił on  uwagę, że w Europie pogrążonej w kryzysie coraz większą rolę będą odgrywać media narodowe. Tymczasem w Polsce zaczynają dominować niemiecko-francuskie grupy medialne.

Autor:pr

KOMENTARZE(27)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas