Reklama2020-06-19
4

Mediacap z 3 mln zł straty. „Zakładamy korektę rynkową nawet o ponad 20 proc.”

Jacek Olechowski, prezes i większościowy akcjonariusz MediacapuJacek Olechowski, prezes i większościowy akcjonariusz Mediacapu

W pierwszym kwartale br. holding marketingowo-badawczy Mediacap zanotował wzrost przychodów o 44 proc. do 27,02 mln zł oraz straty netto z 1,25 do 3,02 mln zł. - W oczywisty sposób Covid-19 osłabi nasze tegoroczne wyniki i spowolni rozwój. Wiemy też, że wyniki finansowe nie wrócą przez jakiś czas do trajektorii wzrostowej - komentuje zarząd firmy.

Duży wzrost przychodów Mediacapu wynika przede wszystkim z kupna wiosną ub.r. sieci partnerskiej LifeTube oraz jesienią ub.r. firmy Gamellon. Jeśli w wynikach holdingu za pierwszy kwartał ub.r. uwzględnić dane tych spółek (czyli w ujęciu like-for-like), łączne przychody zmalały o 2 proc.

W sprawozdaniu zarząd Mediacapu tłumaczy, że było to spowodowane niższym poziomem zamówień w marcu br. w związku z epidemią. Słabsza sprzedaż w marcu przełożyła się też na pogorszenie wyników rentowności: strata EBITDA pogłębiła się z 0,1 do 0,71 mln zł, a strata netto - z 1,25 do 3,02 mln zł.

- Warto w tym kontekście wspomnieć, że ten wynik jest obciążony inwestycją ok. 0,5 mln PLN na Mellon Media - nową spółkę zależną LTTM zajmującą się produkcją contentu własnego - zaznaczono.

Koszty operacyjne Mediacapu poszły w górę rok do roku z 20,23 do 29,12 mln zł. Wydatki na usług obce zwiększyły się z 13,91 do 21,35 mln zł, a na wynagrodzenia z 3,99 do 5,17 mln zł.

W dół rentowność Grupy S/F, LTTM, IQS i Plastream

Grupa S/F, obejmująca agencje marketingowe Scholz&Friends Warszawa, EmLab, The Digitals i Booost, osiągnęła wzrost przychodów sprzedażowych z 10,42 do 11,4 mln zł, a przy wzroście kosztów sprzedaży zewnętrznej z 11,8 do 12,01 mln zł jej strata netto zwiększyła się z 808 do 929 tys. zł.

Przychody utworzonej jesienią ub.r. LTTM, obejmującej sieci partnerskie TalentMedia, LifeTube i Gamellon, poszły w górę z 3,85 do 11,75 mln zł, a przy wzroście kosztów sprzedaży zewnętrznej z 3,85 do 12,27 mln zł wynik netto poszedł w dół z 19 tys. zł zysku do 856 tys. zł straty.

Natomiast spółka badawcza IQS zanotowała spadek wpływów sprzedażowych z 4,53 do 3,86 mln zł. Przy wzroście kosztów sprzedaży zewnętrznej z 4,57 do 4,84 mln zł jej strata netto pogłębiła się z 417 tys. zł do 1,01 mln zł.

Natomiast przychody sprzedażowe spółki Plastream zmalały z 396 do 189 tys. zł, wydatki na sprzedaż zewnętrzną - z 497 do 480 tys. zł, a strata netto wzrosła z 46 do 269 tys. zł. Pod koniec maja Mediacap sprzedał pozostałym wspólnikom Plastream 63,57 proc. udziałów tej spółki za 47,7 tys. zł.

Cięcia z powodu spadku przychodów

W sprawozdaniu zarząd Mediacap opisał działania, które podjął w związku ze spowolnieniem wywołanym przez epidemię koronawirusa. - Wiedząc, że wpływ pandemii będzie najbardziej odczuwalny w Q2, ale też obniży przychody w drugiej połowie roku, na przełomie marca i kwietnia dokonaliśmy zmian w budżetach, które pociągnęły za sobą redukcje zespołów i wynagrodzeń - podano.

- W obecnej chwili powoli wracamy do normy, ale nadal w krótkim okresie zakładamy poważną korektę rynkową - nawet o ponad 20 proc. w skali roku - co według naszych prognoz przełoży się na niższe przychody Mediacap wobec 2019 w ujęciu like-for-like, ale rentowne na poziomie netto - zapowiedziały władze firmy.

- Podsumowując, w oczywisty sposób Covid-19 osłabi nasze tegoroczne wyniki i spowolni rozwój. Wiemy też, że wyniki finansowe nie wrócą przez jakiś czas do trajektorii wzrostowej - przyznał zarząd Mediacapu. - Jednak wierzymy, że przeprowadzone zmiany pomogą nam nie tylko przetrwać ten trudny czas, ale intensywnie rozwinąć nowe kompetencje co przełoży się na większy udział rynkowy w najbardziej ciekawych niszach: najszybciej rosnących segmentach rynku marketingowego. To z pewnością zaprocentuje w przyszłości - zapewnił.

Mediacap stawia na LTTM i e-sport

Władze Mediacapu są przekonane, że epidemia powoduje jedynie krótkotrwałe spadki, natomiast nie wpływa strukturalnie na perspektywy rynku reklamowego i internetowego. - Oglądalność wideo w internecie cały czas rośnie, podobnie zwiększa się zainteresowanie grami, a nadto potrzeby reklamowe i badawcze po pandemii będą wzmożone - uważa kierownictwo firmy.

- Dlatego już teraz pracujemy nad strategią działania, która przełoży się na dalsze wzrosty biznesu. Kluczowym założeniem jest wzmacnianie pozycji w istniejących segmentach ze szczególnym naciskiem na LTTM - zapowiedziało.

Na początku czerwca podpisano list intencyjny w sprawie dołączenia agencji marketingu gamingowego Gameset do Grupy LTTM. - Gaming marketing to przykład rynku, który wręcz skorzysta na Covid-19 z racji skokowego wzrostu zainteresowania grami w okresie pandemii. Ambicją Mediacap jest zbudowanie gracza numer 1 na tym rynku, aby powtórzyć sukces strategii dotyczącej obszaru influencer marketingu i zdominować oba te obszary - zadeklarował zarząd firmy.

Mediacap jest notowany na głównym rynku warszawskiej giełdy. W środę na koniec sesji za akcję firmy płacono 2,36 zł, co dawało kapitalizację w wysokości 44,4 mln zł. Większościowym akcjonariuszem spółki jest jej prezes Jacek Olechowski (ma 51,76 proc. kapitału).

Autor:tw

Więcej informacji:Mediacap, LTTM, Plastream, rynek reklamowy

KOMENTARZE(4)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas