Reklama 2013-08-01
0

Mniej na reklamy telekomów, samochodów, podróży i odzieży. W górę FMCG, handel, finanse i handel (raport za I poł. 2013)

W I połowie br. o ok. 10 proc. zmalały cennikowe wydatki na reklamy usług i produktów telekomunikacyjnych, motoryzacyjnych i odzieżowych, a o prawie 20 proc. - ofert turystycznych. Za to mocno wzrosły budżety reklamowe żywności i innych produktów FMCG, usług finansowych oraz handlowych.

Dane Kantar Media przygotowane dla portalu Wirtualnemedia.pl pokazują, że największym sektorem na polskim rynku reklamowym pozostaje farmacja. W I połowie br. cennikowe wydatki tek branży (bez uwzględnienia internetu) wyniosły 1,735 mld zł. To o 9,7 proc., czyli 153,9 mln zł, więcej niż rok wcześniej. Wzrost nastąpił, mimo że Aflofarm, największy reklamodawca farmaceutyczny - liderujący zresztą pod tym względem na całym rynku - obciął swoje inwestycje marketingowe w mediach o 74,3 mln zł (patrz link poniżej).

Wzrosły też cennikowe budżety sektorów żywnościowego i handlowego. Ten pierwszy przeznaczył na reklamy o 15 proc. (czyli 211 mln zł) więcej niż przed rokiem, a drugi - aż o 27,1 proc. (czyli 307,3 mln zł) więcej. Wśród głównych marketerów z pierwszej branży swoje wydatki znacząco zwiększyły Nestlé Polska  i Unilever Polska, a z drugiej - Lidl Polska. Natomiast budżety na reklamy produktów do użytku domowego wzrosły w skali roku o 29,6 proc., czyli 66 mln zł.

>>> Lidl i Nestle zwiększyły wydatki reklamowe, mocno w dół Orange i T-Mobile, liderem Aflofarm (Top 10)

Za to cennikowe budżety sektora telekomunikacyjnego zmalały o 10,5 proc., czyli aż 157,9 mln zł. Tylko PTK Centertel (operator Orange) zmniejszył swoje wydatki w telewizji, radiu i prasie o 118,5 mln zł, a T-Mobile Polska - o 121 mln zł.

Dużo mniej niż rok wcześniej na reklamy przeznaczyły też firmy z branży motoryzacyjnej - o 12,2 proc., czyli 109,7 mln zł. Natomiast wydatki na reklamy podróży, hoteli i restauracji zmalały w skali roku o 17,2 proc. (czyli 58,1 mln zł), a na reklamy artykułów odzieżowych - o 8,5 proc. (24,4 mln zł).

Z kolei spore wzrosty cennikowych budżetów reklamowych zanotowały sektory kosmetyczny, finansowy oraz producenci napojów i alkoholi. Ta pierwsza branża przeznaczyła na reklamy o 11,4 proc. (czyli 112,2 mln zł) więcej niż przed rokiem, ta druga - o 14,5 proc. (127,2 mln zł) więcej, a ta trzecia - o 14,9 proc. (89,6 mln zł) więcej. Wydatki sektora finansowego opisywaliśmy po I kwartale br., osobno analizując działania banków (zobacz szczegóły) i ubezpieczycieli (więcej na ten temat).

Zobacz tabelę

Autor: tw

KOMENTARZE (0) DODAJ OPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NA PRACA
Praca Start Tylko u nas