Telewizja2015-01-07
10

Na MUX-8 widzowie chcą nowych stacji. Najchętniej z Discovery, TVN i Polsatu

Na ósmym multipleksie widzowie najchętniej widzieliby nowe stacje, a nie wersje HD dotychczasowych kanałów. Najbardziej pożądane są kanał filmowy, dokumentalny i z serialami zagranicznymi. Najmniej chętnie widzowie zrezygnowaliby z oglądania TVP1 i TVP2 - wynika z badania MEC.

- Przed kolejnym etapem cyfryzacji i zagospodarowaniem ósmego multipleksu, zapytaliśmy ponad 700 polskich internautów o życzenia dotyczące oferty telewizji naziemnej. Dla niektórych nadawców wyniki mogą być wskazówką co do kierunków inwestycji. Reklamodawcom po raz kolejny podsuwamy zaś informacje o wizerunku kanałów obecnych i pożądanych w ofercie bezpłatnej telewizji - mówi Izabela Albrychiewicz, prezes domu mediowego MEC. 

Zapytani przez MEC o typ kanału, jaki chcieliby dołożyć do oferty bezpłatnej telewizji, widzowie najczęściej wybierali kanał filmowy (blisko 70 proc.), podróżniczo-dokumentalny (blisko 50 proc.) i serialowy z zagranicznymi produkcjami (32 proc.) - internauci mogli wybierać trzy najbardziej pożądane profile stacji. Tylko niespełna co piąty badany chciałby mieć dodatkowo w ofercie kanał informacyjny albo z polskimi serialami.     

Zdecydowanie bardziej niż obecne kanały w wersji HD, polscy widzowie chcieliby otrzymać na multipleksie zupełnie nowe kanały. Ten drugi scenariusz odpowiadałby trzem czwartym badanych przez MEC, podczas gdy tylko 24,3 proc. wolałaby mieć obecne stacje w wysokiej rozdzielczości. Zainteresowanie kanałami HD jest nieco wyższe wśród badanych mężczyzn (28 proc.) oraz wśród mieszkańców miast pow. 500 tys. mieszkańców (27 proc.). 

Ponad 58 proc. polskich internautów wolałoby, aby w ofercie naziemnej telewizji pojawiły się nowe stacje z zagranicznymi programami, niespełna 42 proc. - postawiłoby na polski programming.  

Badanych widzów MEC zapytał też o wybór kanałów, które chcieliby dołożyć do oferty kolejnego multipleksu. Internauci wybierali osiem stacji z listy nadawców (lub konkretnych kanałów), którzy deklarowali, iż mogą być zainteresowani obecnością w telewizji naziemnej lub startowali w poprzednich konkursach o miejsce na multipleksach. 

76 proc. badanych okazało zainteresowanie kanałem z oferty Discovery, 62 proc. – kanałem Grupy TVN, a 59 proc. – stacją z Grupy Polsat. Najmniejszą popularnością cieszyły się natomiast kanały Grupy ZPR Media (30 proc.) i Agory (26 proc.).

Widzów zapytano też o to, jakie kanały z obecnej oferty telewizji naziemnej najbardziej chcieliby mieć w wersji HD. W tej kategorii prowadzą kanały komercyjne „wielkiej czwórki”: TVN i Polsat, na które głosowało odpowiednio 65 i 64 proc. polskich internautów. 

Ranking pożądanych kanałów HD w dużej mierze odzwierciedla popularność rynkową poszczególnych stacji – znacznie lepiej, w stosunku do ich udziałów rynkowych wypadają w nim TVP Historia, Polsat Sport News i Stopklatka. Najmniejszym zainteresowaniem widzów cieszyły się w badaniu TV Trwam HD (1,8 proc.), Polo TV HD (5,5, proc.) i ATM Rozrywka HD (9,6 proc.). 

Internauci pytani przez MEC z jakich stacji na w telewizji naziemnej zrezygnowaliby, gdyby pojawienie się nowych kanałów oznaczało wyrzucenie części z nich, najczęściej wybierali TV Trwam (59,2 proc.), Polo TV (48,4 proc.) i Eskę TV (29,7 proc.). Najmniej chętnie zaprzestaliby oglądania natomiast dużych anten publicznego nadawcy - tylko nieco ponad 5 proc. polskich internautów wskazało TVP1 lub TVP2, za którymi uplasowały się TVN (7 proc.) i Polsat (7,3 proc.). 

Ósmy multipleks naziemnej telewizji cyfrowej zostanie podzielony między TVP a  nadawców komercyjnych. Publiczna telewizja dostanie na nim trzy sloty, a wybrane w konkursie stacje - cztery.

Badanie metodą CAWI zrealizował zespół MEC Analytics & Insight w grudniu br., na próbie 715 Internautów w wieku powyżej 15. lat. 

 

Autor:PP

KOMENTARZE(10)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas