Radio2016-07-14
56

Najgorszy w historii wynik radiowej Jedynki. "Nie wyhamujemy z miesiąca na miesiąc spadków, które trwają od 15 lat"

W drugim kwartale br. udział w rynku radiowej Jedynki wyniósł 8 proc. Mimo że to najsłabszy wynik stacji w historii badań słuchalności, to jest on kontynuacją wieloletniej tendencji spadkowej. - Słuchalność jest ważna, ale w dłuższej perspektywie czasu. Nie wyhamujemy z miesiąca na miesiąc spadków, które trwają od 15 lat - tłumaczy w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Rafał Porzeziński, dyrektor Programu 1 Polskiego Radia.

Według badania Radio Track, udział Programu 1 Polskiego Radia pod względem słuchania w drugim kwartale bieżącego roku w grupie wiekowej 15-75 lat wyniósł 8 proc. Udział rozgłośni zmniejszył się o 1,8 pkt. proc. w porównaniu z tym samym okresem roku poprzedniego i jest to najniższy wynik tej stacji w historii prowadzenia badań słuchalności. W okresie kwiecień - czerwiec 2016 po raz pierwszy w historii w trzymiesięcznej fali Trójka miała wyższy wynik od Jedynki (o 0,1 pkt. proc.).

- Robimy wszystko, żeby należycie wypełniać misję radia publicznego. Słuchalność jest ważna, ale najbardziej interesuje nas w dłuższej perspektywie czasu. Nie wyhamujemy z miesiąca na miesiąc spadków, które trwają od 15 lat - tłumaczy w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Rafał Porzeziński, dyrektor Programu 1 Polskiego Radia.

- Ważniejsze od samych słupków słuchalności jest zmiana struktury demograficznej naszych odbiorców i otwarcie się na słuchaczy z grupy wiekowej 40-49, poszerzenie grupy odbiorców w wieku 50-59. Potrzebujemy badań fokusowych, które pomogą nam lepiej rozpoznać potrzeby i oczekiwania naszej publiczności, a także naszych potencjalnych słuchaczy. W dłuższej perspektywie potrzebna jest nam długofalowa strategia promocji Jedynki. Pracujemy nad nią. Od wielu lat Program 1 Polskiego Radia nie miał ciekawej zewnętrznej kampanii reklamowej, podczas gdy wokół reklamują się wszyscy. Chcemy dotrzeć do publiczności, która jeszcze nas nie zna i nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo atrakcyjny oferujemy program. Wiem, że w Polsce jest wielu zwolenników radia słowno-muzycznego. Naiwnością byłoby oczekiwanie, by efekty przeprowadzanych przez nas zmian pojawiły się z dnia na dzień - dodaje Porzeziński.

Z badania wynika, iż radiowa Jedynka notuje istotne spadki słuchalności już od wielu lat. Dla porównania: udział radiowej Jedynki w rynku pod względem słuchania w drugim kwartale roku 2011 wyniósł 11,5 proc., w 2012 - 11,4 proc. (spadek o 0,1 pkt. proc.), w 2013 - 10,1 proc. (spadek o 1,3 pkt. proc.), w 2014 - 9,2 proc. (spadek o 0,9 pkt. proc.), a w 2015 roku - 9,8 proc. (wzrost o 0,6 pkt. proc.). W drugim kwartale 2016 udział w rynku Jedynki wyniósł 8,0 proc. (spadek o 1,8 pkt. proc. w stosunku do 2015). Zatem łącznie w latach 2011-2016 udział Jedynki w rynku zmniejszył się o 3,5 pkt. proc.

Rafał Porzeziński, dyrektor Programu 1 Polskiego Radia, w połowie czerwca br., gdy komentował w rozmowie z Wirtualnemedia.pl wyniki badań słuchalności fali od marca do maja br. podkreślał, że nie da się tak szybko zahamować tendencji spadkowej, która trwa już tak długo.

- W tak dużym, skomplikowanym i od 15 lat tracącym słuchaczy radiu trudno o natychmiastowe zmiany na lepsze. Mamy dobry wzrost w grupie 40-latków i spadek w najstarszych grupach wiekowych. Ważne jest dla nas, że utrzymujemy bardzo wysoki czas słuchania, znacznie wyższy niż komercyjna konkurencja, co jest dowodem jakości naszego programu - mówił w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Rafał Porzeziński.

W drugim kwartale br. najwyższy udział w rynku pod względem słuchalności zanotowało Radio RMF FM (25,4 proc.), na drugim miejscu jest Radio ZET (14 proc.), a na trzecim - Program 3 Polskiego Radia (8,1 proc.). Na kolejnych miejscach znalazły się: Program 1 PR (8 proc.), VOX FM (4,1 proc.), TOK FM (1,8 proc.), Radio Maryja (1,3 proc.), Antyradio (1,3 proc.), RMF Classic (1,1 proc.) oraz Program 2 PR (0,6 proc.).

Autor:kl

KOMENTARZE(56)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas