Rada Badania Megapanel PBI/Gemius zdecydowała o skróceniu okresu przygotowywania wyników Megapanel PBI/Gemius o jeden miesiąc.
- Przyspieszenie publikacji wyników o jeden miesiąc było możliwe po zebraniu doświadczenia z kilkunastu ostatnich miesięcy oraz po przeprowadzeniu analiz umożliwiających taką zmianę definicji jednego z parametrów badania (odpowiedzialnego właśnie za wydłużony okres obliczania wyników), która pozwoliła przyspieszyć publikacje wyników badania o cały miesiąc z zachowaniem pełnej jakości i poprawności metodologicznej. Jest to odpowiedź na formułowane od dawna postulaty odbiorców wyników badania Megapanel PBI/Gemius. Tym samym począwszy od wyników za listopad 2005 właściciele witryn i aplikacji internetowych będą znali szybciej wyniki oglądalności swoich serwisów, a mediaplanerzy będą mogli skuteczniej planować kampanie reklamowe, korzystając z aktualniejszych danych - poinformowano w komunikacie prasowym.
Postanowiono również zrezygnować z uwzględniania w audycie site-centric ruchu generowanego z komputerów z zagranicznymi numerami IP.
- Wynika to z potrzeby zabezpieczenia badania przed potencjalnymi manipulacjami wynikami w przyszłości. Przeprowadzone analizy wskazują, że ruch z komputerów z numerami IP spoza Polski stale i szybko wzrasta. Ponieważ rozróżnienie pomiędzy ruchem generowanym przez polskich użytkowników internetu (a realizowanym za pomocą komputerów z niepolskimi numerami IP), a szybko przybierającym na wielkości ruchem generowanym przez zagranicznych użytkowników (korzystających coraz chętniej chociażby z polskich darmowych hostingów) jest praktycznie niemożliwe, w trosce o wiarygodność Badania Megapanel PBI/Gemius, podjęto decyzję o nieuwzględnieniu takiego ruchu w wynikach audytu site-centric - czytamy w komunikacie.
Przeprowadzone analizy porównawcze wskazują, że wprowadzone modyfikacje nie powodują istotnych zmian w wynikach badania oglądalności witryn i aplikacji internetowych. Różnice polegają głównie na niezaliczeniu do wyników witryn podlegających audytowi site-centric tych odsłon, które zostały wygenerowane z komputerów z zagranicznymi numerami IP (we wrześniu 2005 roku było to średnio około 7% odsłon).
Tymczasem we wrześniu b.r. najczęściej odwiedzaną witryną był ponownie portal Onet.pl, choć największy przyrost użytkowników zanotował serwis Allegro i Wirtualna Polska. Sporo użytkowników stracił eBay.pl.
W porównaniu z danymi z poprzedniego miesiąca liczba użytkowników największych polskich serwisów zmieniła się następująco:
Onet: + 622763
Google: + 582698
Wp: + 707110
Interia: + 672745
Microsoft:- 45011
Allegro: + 929196
o2.pl: + 361427.
Zobacz tabelęTOP: 0cm; BORDER-BOTTOM: windowtext 1pt solid; HEIGHT: 12.75pt; BACKGROUND-COLOR: transparent; mso-border-bottom-alt: solid windowtext .5pt; mso-border-right-alt: solid windowtext .5pt" vAlign=bottom noWrap width=91>
02:42:20
3
WPKontakt
2 169 669
01:18:34