Internet2019-08-20
9

Grupa naTemat: wpływy wzrosły o 14 proc., 513 tys. zł zysku netto. ASZdziennik z lepszymi wynikami od MamaDu

Glob360, właściciel Grupy naTemat, w ub.r. osiągnął wzrost przychodów sprzedażowych o 14,4 proc. do 6,18 mln zł oraz 513,3 tys. zł zysku netto. Firma zarabia głównie z przygotowywania i realizacji kampanii marketingowych. Z jej spółek zależnych ASZdziennik zanotował wyższe wpływy od MamaDu i zysk netto.

Według sprawozdania złożonego w KRS w ub.r. firma Glob360 miała 6,18 mln zł przychodów sprzedażowych netto, co wobec 5,4 mln zł rok wcześniej daje wzrost o 14,4 proc. Do spółki należą portal ogólnotematyczny naTemat.pl, gospodarczy INNPoland.pl, MamaDu.pl dla rodziców oraz satyryczny ASZdziennik.pl.

Z badania Gemius/PBI wynika, że w sierpniu ub.r. Grupa naTemat zanotowała ogółem 4,95 mln realnych użytkowników i 30,88 mln odsłon. Natomiast Glob360 w sprawozdaniu podał, że w całym ub.r. naTemat.pl miał ponad 49 mln unikalnych użytkowników i 173 mln sesji, INNPoland.pl - 10,7 mln unikalnych użytkowników i 27 mln sesji, MamaDu.pl - ponad 12 mln unikalnych użytkowników i 31 mln sesji, a ASZdziennik.pl - przeszło 7 mln unikalnych użytkowników i ponad 19 mln sesji.

Wpływy z reklamy natywnej i programatycznej

Firma osiąga przychody przede wszystkim ze sprzedaży oferty reklamowej swoich serwisów. - Jako wydawca360 mamy kompleksową ofertę reklamową, z której korzystają nasi partnerzy. To już nie tylko kampanie reklamowe, ale kompleksowe usługi agencji: od konceptu kreatywnego, przez produkcję (również wideo), po realizację kampanii czy szkolenia z komunikacji. Niektórzy klienci wykorzystują później materiały w swoich własnych kanałach - mówi portalowi Wirtualnemedia.pl Michał Mańkowski, dyrektor operacyjny Grupy naTemat i redaktor naczelny naTemat.pl, a od początku br. także członek zarządu Glob360.

W ub.r. firma zanotowała też 530 tys. przychodów od swoich spółek zależnych (ma 100 proc. udziałów w MamaDu i 75 proc. w ASZdzienniku), podczas gdy rok wcześniej takich wpływów nie włączono do jej rachunku finansowego. Bez ich uwzględnienia jej przychody sprzedażowe wzrosły w skali roku o 4,6 proc. - z 5,4 do 5,65 mln zł.

- Wprowadzaliśmy na polski rynek digitalowy reklamę natywną i to procentuje po latach – to ona wciąż odpowiada za największą część przychodów. Jednocześnie mamy pełną ofertę programmatic, którą optymalizujemy na bieżąco, dzień po dniu, i ma swój znaczący udział w przychodach spółki. Zwłaszcza, że rośnie z miesiąca na miesiąc - opisuje Michał Mańkowski.

- To w połączeniu z regularnymi wzrostami ruchu w naszych serwisach wpływa na wyniki. Widzimy to także w 2019 roku, gdzie dzisiaj te wskaźniki są jeszcze lepsze, a nasze serwisy nigdy w historii nie były tak popularne jak teraz i to w skali miesiąca, jak i roku - podkreśla.

W sprawozdaniu Glob360 wyliczył, że oprócz rozszerzania oferty reklamy programatycznej rozwijał serwisy i reklamy mobilne oraz reklamy i inne treści wideo produkowane we własnym zakresie.

55 osób w zespole, trzy razy więcej na usługi obce

Koszty operacyjne firmy zwiększyły się w skali roku z 5,5 do 5,75 mln zł, czyli o 4,5 proc. Najbardziej wpłynęły na to wzrost wydatków na usługi obce z 1,35 do 3,67 mln zł oraz spadek kosztów określonych jako pozostałe z 2,27 mln zł do 101,2 tys. zł.

Natomiast nakłady na wynagrodzenia poszły w górę o 5,2 proc. - z 1,7 do 1,79 mln zł. - Przez spory okres czasu używaliśmy z przymrużeniem oka hashtaga #50osóbNaŻoliborzu, który dobrze oddawały nasz status, ale żeby być całkowicie zgodnym z prawdą, dziś ten hashtag powinien brzmieć #55osóbNaŻoliborzu, bo tyle współpracowników tworzy Grupę naTemat. A ze względu na planowane projektu w niedalekiej przyszłości może jeszcze się zwiększyć - informuje Michał Mańkowski.

Koszty zużycia materiałów i energii skurczyły się ze 112,3 do 40,3 tys. zł, a amortyzacji - z 31,9 do 22,8 mln zł.

W ub.r. firma nie pozyskała żadnych dotacji, a rok wcześniej miała z nich 596,9 tys. zł.

Rentowność w górę, zysk na kapitał zapasowy

W ujęciu porównawczym Glob360 w 2017 roku zanotował ujemne wyniki rentowności, które w ub.r. poszły w górę mocno powyżej zera. Wynik sprzedażowy wzrósł ze 103,6 tys. zł straty do 428,6 tys. zł zysku, wynik brutto - ze 133,4 tys. zł straty do 604,3 tys. zł zysku, a wynik netto - z 232,4 tys. zł straty do 513,3 tys. zł zysku.

Udziałowcami Glob360 są Tomasz Lis (ma 65 proc. kapitału) i Robert Jędrzejczyk (35 proc.). Zeszłoroczny zysk netto zdecydowali się przeznaczyć na kapitał zapasowy.

W skali roku ten kapitał zwiększył się z 1,7 do 2,06 mln zł (bo w ub.r. dodano do niego 364,5 tys. zł zysku netto z 2017 roku), a kapitał podstawowy bez zmian wynosi 1 mln zł.

W lutym br. do zarządu Glob360 oprócz Michała Mańkowskiego dołączyli szefowa biura reklamy Monika Rutkowska i dyrektor ds. rozwoju i strategii sprzedaży Paulina Plenkiewicz. Prezesem spółki od 2,5 roku jest Monika Bogusz-Jędrzejczyk.

ASZdziennik.pl z wyższymi wpływami od MamaDu i zyskiem netto

Spółka ASZdziennik w ub.r. osiągnęła 766,4 tys. zł wpływów sprzedażowych, po wzroście o 8,1 proc. z 708,6 tys. zł w 2017 roku.

Jej koszty operacyjne wzrosły mocniej - z 555,8 do 708,3 tys. zł (czyli o 27,4 proc.), co przełożyło się na spadek rentowności: zysk sprzedażowy zmalał ze 152,8 do 58,1 tys. zł, zysk brutto - ze 153 do 58,1 tys. zł, a zysk netto - ze 130,1 do 48,8 tys. zł.

W marcu br. prezesem spółki został założyciel ASZdziennika Rafał Madajczak, który od listopada ub.r. pełni też funkcję dyrektora kreatywnego Grupy naTemat.

Z kolei przychody sprzedażowe MamaDu zmalały w skali roku o 16,9 proc. do 455,5 tys. zł, a jej koszty operacyjne zmniejszyły się minimalnie - z 700,7 do 697,5 tys. zł.

W konsekwencji strata sprzedażowa pogłębiła się ze 152,5 do 242,1 tys. zł, a strata brutto i netto - ze 153,4 do 242,1 tys. zł.

Jakie są wyniki innych niezależnych wydawców

Sprawozdania finansowe za ub.r. opublikowało też kilku innych średnich i małych wydawców internetowych, najcześciej mających w portfolio pojedyncze serwisy z różnych obszarów tematycznych. Filmweb osiągnął wzrost przychodów o 6 proc. do 16,23 mln zł oraz 3,52 mln zł zysku netto (wobec 3,87 mln zł rok wcześniej). Serwis poinformował, że przygotowuje wersje zagraniczne.

Przychody spółki wydającej Trójmiasto.pl wzrosły o 4,5 proc. do 13,15 mln zł, a wydatki operacyjne zwiększyły się o 8,6 proc., przez co zysk netto zmalał z 721,6 do 361,4 tys. zł.

Wykop zanotował wzrost przychodów sprzedażowych o 6,4 proc. do 2,39 mln zł. Jednocześnie jego koszty operacyjne poszły w górę o 21,3 proc. do 2,32 mln zł, przez co mocno pogorszyły się wskaźniki rentowności - zysk netto zmalał z 302,8 do 41,7 tys. zł.

Natomiast spółka zarządzająca platformą blogową Salon24.pl osiągnęła wzrost przychodów sprzedażowych o 62,3 proc. do 995 tys. zł oraz zysku netto z 4 do 275,3 tys. zł. W lutym br. spółka akcyjna Salon24.pl przekształciła się w spółkę komandytową Web Content Hub. Jej jedynym właścicielem jest Bogna Janke.

Autor:tw

KOMENTARZE(9)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas