Telewizja2014-07-18
23

Naziemna telewizja zyskuje kosztem kablówek i platform

Nielsen Audience Measurement oszacował, że w ciągu ostatniego półrocza spadł odsetek gospodarstw domowych z płatną telewizją, wzrosła zaś liczba tych mieszkań, które posiadają jedynie dostęp do naziemnej oferty.

Z badania założycielskiego wykonanego przez Nielsena - jak podała „Rzeczpospolita” - wynika, że odsetek gospodarstw domowych z naziemną telewizją cyfrową wzrósł w ciągu ostatniego półrocza z 30,3 proc. do 33,3 proc. Stało się to kosztem domów i mieszkań, które mają dostęp do ofert sieci kablowych i platform cyfrowych. Odsetek gospodarstw z kablówką spadł z 33 proc. do 30,8 proc., a z platformą cyfrową z 36,7 proc. do 35,9 proc.

Z szacunków Nielsen Audience Measurement wynika, że najwięcej gospodarstw domowych w Polsce korzysta dziś z platform satelitarnych (4,66 mln), dostęp do kablówek ma 4,24 mln domów, a wyłącznie z telewizji naziemnej korzysta 4,32 mln gospodarstw.

Zmiany te uwzględniono w uniwersie, czyli modelu populacji do którego Nielsen odnosi dane pozyskane z mierników telemetrycznych. Jego ostatnia modyfikacja miała miejsce z początkiem lipca br.

- Jesteśmy zadowoleni, że najnowsze dane pokazują prognozowany przez nas wzrost liczby gospodarstw domowych korzystających z bezpłatnej naziemnej telewizji cyfrowej i wierzymy, że ten trend się utrzyma - mówi Wirtualnemedia.pl Dariusz Dąbski, prezes Telewizji Puls. Spółka ta ma multipleks na dwa kanały TV Puls i Puls 2 i jest jednym z największym beneficjentów cyfryzacji.

Wpływ na odchodzenie widzów od płatnej telewizji na rzecz telewizji naziemnej, ma rozwijająca się jej oferta. W tym roku powiększyła się ona o kolejne kanały tematyczne. W lutym br. na multipleks trafiły: społeczno-religijna Telewizja Trwam i kanał dziecięcy TVP ABC, w marcu rozpoczął nadawanie kanał filmowy Stopklatka TV (dowiedz się więcej), a pod koniec kwietnia ruszyła stacja dokumentalna Fokus TV (więcej na ten temat) Istniejący nadawcy starają się też stopniowo poprawiać swoja ofertę programową i zapowiadają kolejne inwestycje.

W czerwcu br., czyli w ostatnim miesiącu przeliczania danych na podstawie poprzedniego uniwersu, największą popularnością w naziemnej telewizji cyfrowej cieszyła się TVP1. Jej udział spadł jednak względem czerwca ub.r. aż o 18,21 proc. i wyniósł 14,42 proc. Straciły także dwie z trzech pozostałych stacji tworzących tzw. „wielką czwórką”, czyli Polsat i TVN. Sporo zyskały za to mniejsze stacje TVP Rozrywka, TVP Kultura, Puls 2 czy TTV (więcej na ten temat).
 

Autor:Patryk Pallus

KOMENTARZE(23)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas