Internet2019-02-21
28

Netflix i HBO GO z dużymi wzrostami, w dół Ipla. TVP.pl przed Playerem (top serwisów i aplikacji VoD)

Wśród serwisów VoD zdecydowanie największy zasięg ma CDA.pl, które wyprzedza VoD.pl i Netflixa. Ten ostatni, podobnie jak HBOGO.pl, w skali roku osiągnął bardzo duży wzrost odwiedzalności, natomiast mocno straciły Ipla oraz wycofujący się z polskiego rynku Showmax - wynika z analizy Wirtualnemedia.pl.

W styczniu br. CDA.pl w kategorii VoD zanotowało 6,69 mln realnych użytkowników (co dało 23,39 proc. zasięgu) i 134,11 mln odsłon - pokazują dane z badania Gemius/PBI opracowane przez Wirtualnemedia.pl. Płatne treści VoD są w serwisie dostępne w sekcji Premium, która w zeszłym miesiącu miała 3,18 mln użytkowników i 28,97 mln odsłon.

Oferta CDA Premium została wprowadzona trzy lata temu. Na koniec 2016 roku aktywny dostęp do niej miały 42 tys. użytkowników, rok później - 100 tys. zł, a na koniec ub.r. - 172,1 tys. zł. W ub.r. CDA zanotowało wzrost przychodów sprzedażowych o 60 proc. do 27,99 mln zł oraz 5,39 mln zł zysku netto.

Z kolei serwis VoD.pl (należący do Ringier Axel Springer Polska) odwiedziło 4,03 mln internautów, wykonując 19,16 mln odsłon. W witrynie zdecydowana większość produkcji (m.in. programów Onetu) jest dostępna za darmo, jesienią 2016 roku zrezygnowano w niej z oferty abonamentowej.

Netflix wygrywa z TVP

W zestawieniu jest kilka innych serwisów działających w podobnym modelu biznesowym, przede wszystkim witryny VoD czołowych nadawców telewizyjnych. Sekcja VoD na portalu TVP.pl zanotowała w styczniu 3,22 mln użytkowników i 42,36 mln odsłon, Player.pl (należący do Grupy TVN) - 2,88 mln użytkowników i 29,53 mln odsłon, a Ipla.tv (jej właścicielem jest Cyfrowy Polsat) - 1,19 mln użytkowników i 11,76 mln odsłon. Natomiast na Video.wp.pl 2,79 mln internautów wykonało 10,74 mln odsłon.

Z kolei wśród całkowicie odpłatnych witryn zdecydowanym liderem jest Netflix, który w zeszłym miesiącu miał 3,85 mln użytkowników i 50,96 mln odsłon. Drugą pozycję zajęła sekcja Premium CDA.pl, a trzecią - HBOGO.pl (1,74 mln użytkowników i 14,99 mln odsłon).

Na końcu zestawienia są serwisy NCplusgo.pl (492,1 tys. użytkowników i 8,11 mln odsłon) oraz Showmax.com (379,7 tys. użytkowników i 7,87 mln odsłon). Z tego pierwszego serwisu mogą korzystać tylko abonenci platformy nc+ (na koniec września ub.r. było ich 2,17 mln). Natomiast Showmax z końcem stycznia zniknął z polskiego rynku, ogłosił to w połowie grudnia ub.r., po czym nie prowadził już działań marketingowych.

W tabelkach nie podajemy średniego czasu korzystania z poszczególnych serwisów, bo w badaniu Gemius/PBI nie wszystkie są objęte audytem site-centric. Z kolei serwis WP Pilot (miał w styczniu 1,29 mln użytkowników i 6,72 mln odsłon) jest klasyfikowany w kategorii wideo, a nie VoD.

W skali roku zasięg Netflixa zwiększył się ponad dwukrotnie - z 6,16 do 13,47 proc., a liczba odsłon równo o 100 proc. - z 25,39 do 50,96 mln. Procentowo jeszcze większe wzrosty zanotowało HBOGO.pl - o 3,92 pkt proc. zasięgu i 8,46 mln odsłon (czyli 179,8 i 129,4 proc.). Od wiosny ub.r. z serwisu mogą korzystać wszyscy internauci, nie tylko ci mający wykupiony pakiet telewizyjny ze stacjami HBO.

Player.pl zyskał rok do roku 2,87 pkt proc. zasięgu i 5,26 mln odsłon (to 39,9 i 21,7 proc. w górę), a NCplusgo.pl - 0,28 pkt proc. zasięgu i 96,2 tys. odsłon (19,4 i 1,2 proc. w górę).

CDA.pl w kategorii VoD zanotowało spadek o 4,27 pkt proc. zasięgu (15,4 proc. w dół) i 4,29 mln odsłon (3,1 proc.), VoD.pl - 0,18 pkt proc. zasięgu i 1,1 mln odsłon (1,3 i 5,4 proc. w dół), a sekcja VoD na TVP.pl - 1,5 pkt proc. zasięgu i 4,1 mln odsłon (11,7 i 8,8 proc.).

Jeszcze więcej straciły Ipla.tv i Showmax.com. Pierwszy serwis miał o 1,36 pkt proc. zasięgu i 3,29 mln odsłon mniej niż rok wcześniej (to 24,6 i 21,8 proc. w dół), a drugi - o 4,15 pkt proc. zasięgu i 18,77 mln odsłon (75,7 i 70,4 proc. w dół).

Rośnie Netflix i Player

Z aplikacji Netflixa skorzystało w minionym miesiącu 1,37 mln internautów, a z tej Playera - 919 tys. Wśród aplikacji Ipli ta mobilna zanotowała 568,6 tys. użytkowników, a ta stacjonarna - 110,5 tys. Bardzo podobną liczbę użytkowników miały aplikacje CDA.pl i HBO GO (po 370 tys.) oraz TVP VOD i nc+ GO (po 220 tys.)

W skali roku aplikacja Netflixa osiągnęła ponad 10-krotny wzrost zasięgu. Sporo zyskały też aplikacje CDA.pl, nc+ GO i Playera, a duże spadki zanotowały aplikacje Showmaxa i Ipla na komputery.

Nie podajemy dokładnych danych, o ile zmieniły się te statystyki, ponieważ od grudnia ub.r. w badaniu Gemius/PBI mocno zmodyfikowano metodologię pomiaru ruchu w aplikacjach mobilnych.

Autor:tw

KOMENTARZE(28)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas