Internet 2014-12-04
0

„Newsweek” i „Do Rzeczy” potroiły wyniki, w dół „Wprost” (tygodniki opinii w internecie)

W ostatnim roku liczba użytkowników i odsłon serwisu „Newsweeka Polska” potroiła się, w efekcie czego umocnił się on jako lider stron internetowych tygodników opinii. Duży wzrost zanotowała też witryna „Do Rzeczy”, natomiast spory spadek - serwis „Wprost”.

We wrześniu br. Newsweek.pl odwiedziło 1,97 mln użytkowników, którzy wykonali w serwisie 13,42 mln odsłon (w tym 1,74 mln krajowych odsłon mobilnych), a każdy spędził w nim średnio 9 minut i 20 sekund - wynika z danych Megapanelu PBI/Gemius opracowanych przez Wirtualnemedia.pl.

Serwis jest zdecydowanym liderem wśród stron internetowych tygodników opinii - miał we wrześniu ponad trzy razy więcej użytkowników niż witryna „Wprost” i ponad dwa razy więcej odsłon niż serwis „Polityki”. Przy czym ten ostatni, a także strony „Gościa Niedzielnego” (gosc.pl) i „Tygodnika Powszechnego” (tygodnik.onet.pl), przyciągały przeciętnego odwiedzającego na dłużej niż Newsweek.pl - odpowiednio na 9:29, 11:19 i 15:03 minuty.

Połowa witryn w zestawieniu (strony „Wprost”, „Gazety Polskiej”, „Do Rzeczy” i „Przeglądu”) nie są objęte w Megapanelu audytem site-centric, dlatego nie wiadomo, ile odsłon wykonują ani jak dużo czasu spędzają w nich internauci.

Warto zaznaczyć, że wydawcy tygodników mają różne strategie prowadzenia ich witryn internetowych. Serwisy „Newsweeka” i „Wprost” mają charakter portali informacyjnych: oprócz zapowiedzi artykułów z drukowanych wydań pism jest w nich zamieszczanych dużo newsów i dłuższe teksty przygotowywane przez osobne zespoły redakcyjne. Pozostałe tytuły na swoich stronach skupiają się na promowaniu publikacji z wydań drukowanych, uzupełnianych w wielu wypadkach przez blogi czołowych dziennikarzy.

„Gazeta Polska” współpracuje w internecie z serwisem Niezalezna.pl, który miał we wrześniu 730,8 tys. użytkowników, a „W Sieci” (którego witrynę odwiedziło zbyt mało uczestników badania Megapanel, żeby mogły zostać oszacowane jej wyniki) - ze stronami Grupy wPolityce.pl mającymi we wrześniu 722,9 tys. użytkowników.

Zobacz tabelę


Odwiedzalność serwisu „Newsweeka” w skali roku potroiła się: liczba użytkowników wzrosła z 720,7 tys. do 1,97 mln, a liczba odsłon - z 4,49 do 13,42 mln. Z kolei czas spędzany na stronie przez przeciętnego odwiedzającego wydłużył się o 68,7 proc. - z 5:32 do 9:20 minuty.

Wzrost podobnego rzędu osiągnęła witryna „Do Rzeczy” mająca wielokrotnie mniej użytkowników - ich liczba zwiększyła się z 58 do 151,3 tys.

Wyraźnie podskoczyły również statystyki stron „Polityki” i „Gościa Niedzielnego”. Pierwsza zyskała w skali roku 42 tys. odwiedzających i 2,21 mln odsłon (to 11,5 i 56,7 proc. w górę), a druga - 29,6 tys. odwiedzających i 788,1 tys. odsłon (15,8 i 25,1 proc. w górę), przy czym na obu nieznacznie zmalał średni czas przypadający na użytkowników. Z kolei witryna „Tygodnika Powszechnego” przy 131 tys. odwiedzających więcej niż przed rokiem (wzrost o 32,6 proc.) zanotowała 516,8 tys. odsłon mniej (spadek o 25,4 proc.), za to czas spędzany na niej przez przeciętnego użytkownika wydłużył się prawie trzykrotnie.

Serwis „Wprost” stracił w skali roku 230,8 tys. użytkowników (to 27,4 proc. w dół), a serwis „Przeglądu” - 35,7 tys. (32,8 proc. w dół). Ten pierwszy od maja br. nie jest już objęty w Megapanelu audytem site-centric, dlatego nieznane są w późniejszych miesiącach statystyki odsłon i czasu spędzanego przez odwiedzających.

Zobacz tabelę


Newsweek.pl skok w górę liczby odwiedzających zanotował z maja na czerwiec br. - we wcześniejszych miesiącach miał ich maksymalnie 1,1 mln, a w późniejszych - 1,9-2 mln. Liczba odsłon serwisu rosła bardziej harmonijnie: w listopadzie i grudniu ub.r. wynosiła ok. 6 mln, w lutym br. po raz pierwszy przekroczyła poziom 9 mln, w czerwcu zbliżyła się do 12 mln, a od lipca do września wynosiła po 13-14 mln.

Średni czas spędzany na stronie przez użytkownika w br. wynosił najczęściej ok. 9 minut miesięcznie.

Wzrost odwiedzalności serwisu „Newsweeka” w dużym stopniu wynika z zacieśnienia jego współpracy z Onetem. Udostępniona we wrześniu ub.r. wersja witryny działa już w infrastrukturze Onetu, a wybrane publikacje z niej są promowane na stronie głównej portalu. Podobnie dzieje się zresztą z serwisami innych czołowych tytułów prasowych Ringier Axel Springer Polska: „Faktu” i „Forbesa”.


Serwis „Wprost” zdecydowanie najwyższą odwiedzalność (916,9 tys. użytkowników) osiągnął w czerwcu, kiedy tygodnik ujawnił nagrania podsłuchanych rozmów polityków i biznesmenów, co wywołało polityczną burzę i interwencję ABW w redakcji pisma. Przypomnijmy, że w tamtym miesiącu rekordowe wyniki sprzedaży zanotowało też drukowane wydanie „Wprost” (zobacz szczegóły).

W pozostałych miesiącach br. serwis tygodnika odwiedzało zazwyczaj 600-700 tys. użytkowników. Liczba odsłon witryny od jesieni ub.r. do wiosny br. zmalała z 5,5 do 3,7 mln, a średni czas spędzany na niej przez każdego odwiedzającego wynosił 5-6 minut.

Autor: Tomasz Wojtas

KOMENTARZE (0) DODAJ OPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NA PRACA
Praca Start Tylko u nas