Technologie2019-10-17
2

Nowa Telefonia ma zapłacić klientom po 60 zł rekompensaty za podszywanie się pod ich dotychczasowych operatorów

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów nakazał Nowej Telefonii wyeliminowanie skutków sugerowania przez przedstawicieli firmy klientom, że reprezentują ich dotychczasowych operatorów telekomunikacyjnych. Spółka ma rozpatrzyć pozytywnie wszystkie reklamacje i skargi z ostatniego 3,5 roku, zwrócić nałożone kary i zapłacić klientom po 60 zł rekompensaty.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów działania Nowej Telefonii analizował na podstawie otrzymanych skarg. Spółka świadczy usługi telekomunikacyjne, a umowy z klientami najczęściej podpisuje w ich domach.

Konsumenci skarżący się do UOKiK-u podkreślali, że przedstawiciele Nowej Telefonii sugerowali im, że reprezentują ich dotychczasowego operatora, który oferuje korzystniejsze warunki.

- Mężczyzna powiedział, że obniży nam abonament o 10 zł, że w październiku 2017 r. z Orange przyjdzie jeszcze normalna faktura, a już w listopadzie 2017 r. też z Orange przyjdzie już faktura obniżona o 10 zł. My przez cały czas byliśmy przekonani, że rozmawiamy z przedstawicielem firmy Orange. Dlatego też zdecydowałem się podpisać podstawiony mi dokument - napisano w jednej ze skarg przytoczonych przez UOKiK.

- Telefon stacjonarny mam zarejestrowany w firmie Telestrada S.A. Telefonicznie poinformowano mnie, że zgłosi się do mnie pracownik firmy w celu przedłużenia ze mną umowy, jednocześnie oferując w promocji drugi telefon. Byłem przekonany, że rozmawiam z przedstawicielem Telestrady. Zgłosił się do mnie Pan, który po tym, jak stwierdziłem, że wcześniejszą umowę podpisywałem z kimś innym powiedział, że poprzedni pracownik był z Jasła, a on jest z Sanoka - stwierdzono w innej skardze.

Nowa Telefonia ma rozpatrzyć pozytywnie skargi i zapłacić po 60 zł rekompensaty

Po przeanalizowaniu sprawy Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nakazał Nowej Telefonii wyeliminowanie skutków nieuczciwych praktyk rynkowych. Firma ma rozpatrzyć pozytywnie skargi złożone przez klientów od początku 2016 roku do 20 sierpnia br. oraz wypłacić 60 zł rekompensaty każdemu klientowi, który w tym okresie złożył reklamację do firmy lub skargę (np. do UOKiK czy rzecznika konsumentów).

Spółce nakazano też umorzyć naliczone lub zwrócić zapłacone kary klientom, którzy po odrzuceniu lub nierozpatrzeniu reklamacji czy skargi rozwiązali umowy z nią, oraz umożliwić rozwiązanie umowy bez ponoszenia kosztów osobom, które po odrzuceniu lub nierozpatrzeniu reklamacji czy skargi pozostają jej abonentami.

O przysługujących im rekompensatach Nowa Telefonia ma zawiadomić konsumentów listem poleconym.

W komunikacie UOKiK przypomina, że wprowadzanie konsumentów w błąd to nieuczciwa praktyka rynkowa, za którą grozi kara wynosząca do 10 proc. rocznych obrotów firmy.

- Uznaliśmy, że lepiej będzie, jeśli spółka wynagrodzi straty poszkodowanym - uzasadnia Marek Niechciał, prezes UOKiK-u. - W efekcie jej nieuczciwych działań konsumenci mogli nieświadomie zmienić operatora. Mogło się to dla nich wiązać z wysokimi karami finansowymi za rozwiązanie umowy: z dotychczasową albo nową firmą - podkreśla.

Na początku 2015 roku prezes Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów ukarał Nową Telefonię kwotą 6 tys. zł za naruszanie zbiorowych interesów konsumentów. Postępowanie regulatora wykazało, że operator naliczał karę za rozwiązanie umowy oraz stosował nieuczciwe praktyki rynkowe.

Autor:tw

KOMENTARZE(2)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas