Prasa 2022-05-24
4

Wydawca „Nowej Trybuny Opolskiej”: zysk zmalał o połowę, 530 tys. zł dywidendy dla Polska Press

W ub.r. wydająca „Nową Trybunę Opolską” spółka Pro Media zanotowała spadek przychodów o 2,7 proc. do 10,12 mln zł, a przy wzroście kosztów operacyjnych o 4,6 proc. jej zysk netto zmalał z 1,58 do 605 tys. zł. Firma wypłaci swoim udziałowcom 1 mln zł dywidendy, z czego 530 tys. zł dostanie Polska Press.

Przychody Pro Media ze sprzedaży „Nowej Trybuny Opolskiej” zmalały rok do roku z 3,73 do 3,27 mln zł. Według danych PBC w ub.r. średnia sprzedaż ogółem dziennika wynosiła 5 547, co wobec 6 752 w 2020 roku oznacza spadek o 17,8 proc.

Natomiast wpływy reklamowe firmy zwiększyły się z 6,54 do 6,81 mln zł.

Przychody od podmiotów powiązanych kapitałowo wzrosły z 3,71 do 4,04 mln zł. Na zeszłoroczną kwotę złożyło się przede wszystkim 3,7 mln zł od Polska Press, a także 340 tys. zł od Ruchu (Orlen jest jego większościowym akcjonariuszem od jesieni 2020 roku) i 0,3 tys. zł od Orlen Centrum Serwisowe.

„Nowa Trybuna Opolska” z nowym naczelnym

Koszty operacyjne Pro Media zwiększyły się o 4,6 proc. do 9,33 mln zł. Przyczynił się do tego przede wszystkim wzrost wydatków na wynagrodzenia z 2,88 do 3,23 mln zł i na ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia pracownicze z 577,6 do 647,6 tys. zł.

Niedługo po tym, jak wiosną ub.r. Polska Press została przejęta przez Orlen, zmienili się redaktorzy naczelni prawie wszystkich wydawanych przez spółkę dzienników, a także cały skład jej zarządu. W „Nowej Trybunie Opolskiej” roszada nastąpiła w lipcu: po 14 latach zarządzania redakcją odszedł Krzysztof Zyzisk, a jego stanowisko przejął Bolesław Bezeg. Jesienią z dziennika odeszli, po ponad 20 latach pracy, Magdalena Żołądź i Tomasz Wróblewski, w ostatnim okresie pełniący funkcję wydawców.

Natomiast w czerwcu do zarządu Pro Media dołączył Tomasz Przybek, od wiosny ub.r. prezes Polska Press. Na koniec ub.r. Pro Media zatrudniała na etacie 34 osoby, o dwie mniej niż przed rokiem.

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu

Nakłady spółki na usługi obce wzrosły minimalnie - z 4,352 do 4,357 mln zł, a na zużycie materiałów i energii - z 278 do 307,8 tys. zł. Natomiast koszty amortyzacji zmalały z 364 do 356,8 tys. zł, a pozostałe koszty rodzajowe - z 297,2 do 263,2 tys. zł.

Firma zapłaciła w ub.r. 3,4 mln zł Polska Press, głównie za druk „Nowe Trybuny Opolskiej”.

1 mln zł na dywidendę

W konsekwencji dużo głębszego spadku przychodów niż kosztów zysk sprzedażowy Pro Media zmniejszył się z 1,48 mln zł do 791,6 tys. zł. Inne wskaźniki rentowności pogorszył jeszcze spadek pozostałych wpływów operacyjnych z 543,4 do 99,1 tys. zł i przychodów finansowych z 63,7 do 9,3 tys. zł.

Zysk operacyjny firmy poszedł w dół z 1,89 mln zł do 760,7 tys. zł, zysk brutto - z 1,95 mln zł do 769,9 tys. zł, a zysk netto (w ub.r. spółka zapłaciła 164,9 tys. zł podatku dochodowego, a rok wcześniej 375,5 tys. zł) - z 1,58 mln zł do 605 tys. zł.

Polska Press ma 53 proc. udziału Pro Media, a 47 proc, należy do spółki PZ Solpress. Udziałowcy w pierwszej połowie maja zdecydowali, że w połowie czerwca dostaną od firmy 1 mln zł dywidendy, na którą złożą się cały zeszłoroczny zysk netto i 395 tys. zł z kapitału rezerwowego.

W ub.r. wydawnictwo Polska Press osiągnęło niewielki wzrost przychodów, do 318 mln zł, natomiast liczba jego pracowników zmalała do 1 827. Na początku marca br. przejęło spółkę PL24, która ma przygotować nowy ogólnopolski portal horyzontalny.

Autor: tw

KOMENTARZE (4) DODAJ OPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NA PRACA
Praca Start Tylko u nas