Technologie2014-08-07
4

Nowe dowody osobiste od 1 stycznia 2015 r. (wzór)

Od 1 stycznia 2015 r. w Polsce będzie obowiązywał nowy wzór dowodu osobistego. Główne zmiany zawarte w projekcie rozporządzenia Ministerstwa Spraw Wewnętrznych to brak informacji o adresie zameldowania, kolorze oczu i wzroście, a także zeskanowanego podpisu posiadacza. Dotychczasowych dokumentów nie trzeba będzie wymieniać.

Nowy wzór dowodu osobistego oraz wzory formularzy związane z wydawaniem i unieważnieniem dowodów osobistych zostały określone w projekcie rozporządzenia w sprawie wzoru dowodu osobistego oraz sposobu i trybu postępowania w sprawach wydawania dowodów osobistych, ich utraty, uszkodzenia, unieważnienia i zwrotu. Projekt ten został w ostatnich dniach kierowany do uzgodnień międzyresortowych i konsultacji społecznych. Rozporządzenie wykonuje upoważnienie zawarte w ustawie z 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych, która wejdzie w życie 1 stycznia 2015 r.

Zgodnie z projektem, format i wymiary nowego dowodu osobistego pozostaną takie same jak dotychczas. Natomiast fotografia będzie taka sama jak w paszportach.

Dowód osobisty będzie ważny przez 10 lat od daty wydania, z wyjątkiem dokumentu wydawanego dzieciom poniżej 5. roku życia, który będzie ważny przez okres 5 lat.

Po 1 stycznia 2015 r. dotychczasowe dowody osobiste zachowają ważność do upływu terminów w nich określonych. Nie będzie więc konieczności wymiany dokumentów.

Nowością będzie możliwość złożenia wniosku o wydanie dowodu osobistego w dowolnej gminie w kraju lub drogą elektroniczną. Wniosek składany w gminie będzie trzeba podpisać własnoręcznie, ale formularz będzie mógł wypełnić za nas pracownik gminy w oparciu o nasze dane w rejestrze PESEL oraz informacje, które mu podamy. Elektroniczny wniosek o wydanie dowodu osobistego będziemy musieli uwierzytelnić podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą kwalifikowanego certyfikatu lub profilem zaufanym ePUAP.

Niezależnie, czy zdecydujemy się na formę pisemną czy elektroniczną, do wniosku o wydanie dowodu osobistego konieczne będzie dołączenie fotografii. W przypadku wniosku pisemnego zachowuje ona dotychczasowe wymiary: 35 x 45 mm. Do elektronicznego wniosku trzeba będzie załączyć fotografię w pliku o wymiarach co najmniej 492 x 610 pikseli i wielkości do 2,5 MB. W każdym przypadku fotografia dołączona do wniosku powinna być wykonana nie wcześniej niż 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku.

Dodatkowo, gdy z powodu choroby, niepełnosprawności lub innej niedającej się pokonać przeszkody nie będziemy mogli złożyć wniosku w gminie, jej pracownik przyjmie od nas ten formularz w miejscu naszego pobytu, a dowód osobisty będzie mógł odebrać w gminie pełnomocnik. Podobnie jak obecnie w imieniu osoby nieposiadającej zdolności do czynności prawnych lub posiadającej ograniczoną zdolność do czynności prawnych, ubiegającej się o wydanie dowodu osobistego, wniosek składa rodzic, opiekun prawny lub kurator.

Jeśli utracimy dowód osobisty, np. na wakacjach, dokument ten unieważni z chwilą zgłoszenia organ gminy, do którego zgłosimy utratę dokumentu, a nie jak dotychczas jego wystawca. Otrzymamy też zaświadczenie potwierdzające zgłoszenie utraty dokumentu.

W przypadku unieważnienia dowodu osobistego odpowiednia adnotacja zostanie wprowadzona do Rejestru Dowodów Osobistych, w której znajdą się informacje o dacie i przyczynie unieważnienia dokumentu.

Unieważniony dowód osobisty, przedłożony w gminie, zostanie przecięty lub przedziurkowany w taki sposób, aby uszkodzeniu uległa fotografia wraz ze znakiem holograficznym. Nieważny dowód zostanie zwrócony jego posiadaczowi bądź członkowi najbliższej rodziny zmarłego posiadacza dowodu osobistego, o ile rodzina będzie chciała zachować taki unieważniony dokument.

Autor:km

KOMENTARZE(4)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas