W odpowiedzi na ruchy Yahoo! i Google, Microsoft ogłosił, że planuje uruchomienie nowego serwisu, dzięki któremu będzie można umieszczać reklamy obok wyników wyszukiwania z jego wyszukiwarki MSN Serach
W ten sposób Microsoft staje do wyścigu z Yahoo Inc. i Google Inc. o kontrolę nad segmentem lukratywnego rynku reklamy online.
Nowy serwis ma być wprowadzany powoli, po wcześniejszych jego testach prowadzonych w kilku krajach. Zdaniem Scotta Kesslera, analityka z Stanford&Poor's oznacza to, "że do grona obecnych w tym segmencie Yahoo! i Google wkracza nowy, poważny konkurent, jakim jest Microsoft". Mówi się także o tym, że Microsoft uwolni się od Yahoo, którego technikę i oprogramowanie Microsoft używał do tej pory jeśli chodzi o reklamy pojawiające się w wyszukiwarce jego serwisu MSN.
Według analiz firmy badawczej EMarketer, rynek reklamy związanej z wyszukiwaniem przyniesie w tym roku 41 procent z całego rynku reklamy online, który ma wygenerować 11,5 miliarda dolarów.
Pionierem tego systemu reklamowania się była firma Overture Services Inc., którą w październiku 2003 roku kupiło Yahoo Inc.. System tej firmy pozwala użytkownikom automatycznie zamawiać ogłoszenia i reklamy tekstowe, które pojawiają się przy wynikach wyszukiwania, gdy do wyszukiwarki zostaną wpisane słowa klucze powiązane z daną reklamą.
Wkroczenie Microsoftu na ten rynek może zaowocować tym, że Yahoo! wraz z Google zostaną zmuszone do ulepszenia i wzbogacenia swojej oferty, która będzie atrakcyjna dla przyszłych reklamodawców.
Umowa między Microsoftem i Yahoo, co do reklamy w wyszukiwarkach, obowiązuje do czerwca przyszłego roku. Terry Semel, dyrektor generalny Yahoo Inc., oświadczył na konferencji prasowej, że oczekiwał, iż Microsoft stworzy własny system". Dodał jednocześnie, że "dobrze jest mieć takiego konkurenta".