Badania2016-11-10
3

Obniżka ceny najlepszą promocją, konkursy i degustacje tracą na popularności

fot. Shutterstock.comfot. Shutterstock.com

Zdaniem coraz większej liczby Polaków najlepszą promocją jest obniżka ceny produktu lub usługi. Maleje natomiast odsetek osób biorących udział w konkursach i degustacjach produktów - wynika z badania ARC Rynek i Opinia.

Polacy od wielu lat lubią promocje i biorą w nich udział. To, co się zmienia, to stosunek do różnych form promocji. O ile zainteresowanie obniżką ceny produktu czy usługi się umacnia, o tyle formy promocji wymagające większego zaangażowania konsumenta, jego działania, słabnie, zwłaszcza w sytuacjach, kiedy korzyść nie jest jednoznaczna i gwarantowana.

Ponadto konsumenci coraz rzadziej korzystają z promocji, w ramach której otrzymują gratisowo inny produkt lub usługę. Część klientów stara się mieć na uwadze to, by korzystanie z promocji nie prowadziło do kupowania rzeczy, których nie potrzebują. Niemal o połowę spadł udział respondentów w promocjach powiązanych z akcjami charytatywnymi.

Głównym źródłem informacji na temat promocji pozostają gazetki reklamowe sklepów. Wśród pięciu najważniejszych źródeł wzrost w porównaniu z ubiegłym rokiem odnotował tylko "regał sklepowy". Może to oznaczać, że klienci rzadziej niż dotychczas poszukują wcześniej informacji o promocjach, a częściej sprawdzają dostępne promocje na miejscu w sklepie.

Z wypowiedzi konsumentów na temat promocji i przyczyn, dla których rezygnują z korzystania z nich wynika, że polski konsument jest coraz bardziej świadomy i wyedukowany, zauważa, że korzystanie z promocji nie zawsze mu się opłaca, nie kupuje produktów, których nie potrzebuje lub których nie zdąży wykorzystać przed upływem terminu ważności.

Odsetek osób, które miały negatywne doświadczenia z promocjami utrzymuje się na poziomie 10%, a najczęściej wskazywane przez konsumentów problemy to: zawyżanie ceny przed wprowadzeniem promocji, produkty przeterminowane lub wadliwe, niewywiązywanie się organizatorów promocji ze zobowiązań oraz niejasne zasady promocji.

Badanie "Monitor Promocji 2016" zostało zrealizowane przez ARC Rynek i Opinia w dniach 10-17 października 2016 r., techniką CAWI (ankiety online na epanel.pl), na reprezentatywnej miejskiej próbie pełnoletnich osób, które skorzystały z przynajmniej jednej promocji w ciągu ostatnich 12 miesięcy, N=1002. Badaniem objęte zostały m.in. 22 różne typy promocji i akcje centrów handlowych.

Autor:pr

KOMENTARZE(3)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas