Telewizja2017-04-22
45

„Teleexpress” i „Wiadomości" straciły najwięcej widzów, „Wydarzenia” i „Fakty” najmniej

Rafał Patyra, Beata Chmielowska-Olech, Michał Cholewiński, fot. TVPRafał Patyra, Beata Chmielowska-Olech, Michał Cholewiński, fot. TVP

W I kwartale 2017 r. wszystkie programy informacyjne zanotowały spadki oglądalności. Najwięcej - prawie 600 tys. - stracił „Teleexpress”, który utrzymał pozycję lidera - wynika z analizy Wirtualnemedia.pl.

„Teleexpress” w okresie od 1 stycznia do 31 marca 2017 roku oglądało średnio 3,37 mln widzów, co zapewniło TVP1 29,53 proc. udziału w rynku telewizyjnym. W porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej serwis stracił 14,62 proc. widzów (największa strata w zestawieniu), czyli 577 tys. oglądających, a jego udział zmalał z 33,64 proc. - wynika z danych Nielsen Audience Measurement, opracowanych przez portal Wirtualnemedia.pl.

Wiceliderem były „Fakty” TVN. Widownia tego dziennika zmniejszyła się o 4,47 proc. (155 tys. osób) do 3,32 mln oglądających. Udział „Faktów” TVN w rynku zmalał z 23,75 proc. do 22,36 proc.

Warto dodać, że średnia oglądalność „Faktów” w TVN i TVN24 BiS w zeszłym miesiącu wyniosła 3,53 mln widzów, co przełożyło się na 23,76 proc. udziału. Było to o 2,93 proc. mniej, niż w pierwszym kwartale 2016 roku.

Podium uzupełniają „Wiadomości” TVP1. Ich oglądalność zmalała o 10,54 proc. (363 tys. widzów) i w trzech pierwszych miesiącach 2017 roku wyniosła 3,08 mln osób. Z kolei udział serwisu wyniósł 19,77 proc. (rok wcześniej było to 22,28 proc.).

Oczko niżej znalazły się „Wydarzenia” Polsatu. Widownia tego dziennika wyniosła 2,43 mln osób, po spadku o 2,41 proc. Dziennik ten emitowany jest jeszcze na antenie Polsatu News oraz Polsatu News 2. Łącznie zatem „Wydarzenia” na trzech stacjach w okresie styczeń-marzec br. oglądało 2,60 mln widzów, czyli o 2,78 proc. mniej, niż przed rokiem.

Natomiast wynik plasującej się na piątej pozycji „Panoramy” TVP2 poszedł w dół o 9,48 proc. do 1,52 mln widzów.

- Ogólny trend odpływu widowni od programów informacyjnych wynika z jednej strony z polaryzacji politycznej społeczeństwa i idącą za tym, często wyolbrzymianą percepcją, zaangażowania głównych mediów w bieżący spór polityczny, a z drugiej z faktu że programy te coraz częściej skupiają się na przekazywaniu informacji wcześniej dostępnych w internecie - mówi portalowi Wirtualnemedia.pl Karol Opiłowski, senior multiscreen manager w Starcomie.

Wśród widzów w wieku 16-49 lat w pierwszym kwartale 2017 roku na pozycji lidera oglądalności znalazły się „Fakty”, których widownia zmniejszyła się o 3,85 proc. do 1,18 mln oglądających.

Również w tym ujęciu wszystkie serwisy zanotowały spadki, a najwięcej straciły tutaj „Wiadomości” - było to 16,38 proc. do 742 tys. widzów.

- Widzowie nie muszą czekać już do konkretnej godziny, aby poznać newsy. Dynamicznie rozwijające się media społecznościowe są obecnie pierwszym źródłem wiadomości - komentuje Małgorzata Adamska, multiscreen manager w Mediavest.

Dane oglądalności dzienników w grupie wiekowej 16-59.


Wyniki oglądalności dzienników telewizyjnych w I kwartale 2017 roku dla portalu Wirtualnemedia.pl analizują eksperci z agencji mediowych: Karol Opiłowski i Małgorzata Adamska.

Karol Opiłowski - senior multiscreen manager w Starcom:
Wyraźnie spada oglądalność serwisów informacyjnych największych stacji telewizyjnych w Polsce. Największe spadki dotknęły programów informacyjnych nadawanych przez Telewizją Polską. W I kwartale bieżącego roku w stosunku do roku 2016, w grupie odbiorców powyżej 4 roku życia wynosił odpowiednio: dla „Panoramy” - 9,5 proc., „Wiadomości” -10,5 proc., a rekordzista „Teleexpress” stracił ponad 14,5 proc. widzów, co oznacza, że ponad pół miliona osób odwróciło się od tego ostatniego programu. Te ponadprzeciętne spadki można tłumaczyć zmianami kadrowymi jakie miały miejsce w tej stacji, a które nie podobały się dużej części odbiorców. Jednak trzeba odnotować, że grupa niezadowolonych widzów nie wzmocniła oglądalności programów informacyjnych nadawanych przez konkurentów, które również zmagały się, choć w mniejszym stopniu z utratą widowni. W pierwszym kwartale „Fakty” straciły 4,5 proc., a emitowane w Polsacie „Wydarzenia” niewiele ponad 2 proc. widzów.

Ogólny trend odpływu widowni od programów informacyjnych wynika z jednej strony z polaryzacji politycznej społeczeństwa i idącą za tym, często wyolbrzymianą percepcją, zaangażowania głównych mediów w bieżący spór polityczny, a z drugiej z faktu że programy te coraz częściej skupiają się na przekazywaniu informacji wcześniej dostępnych w internecie. Telewizja niestety wraz z odpływem „starej szkoły dziennikarstwa” straciła również rolę opiniotwórczą gdy autorytami stały się osoby które są znane z bycia znanymi, a nie legitymujące się konkretną wiedzą w danej dziedzinie. Właśnie utrata tego atutu powoduje, że przegrywa ona rolę głównego dostawcy informacji z dużo szybszym internetem.

Struktura demograficzna widzów programów informacyjnych nadal zdominowana jest przez osoby starsze bez wyższego wykształcenia, jednak co warte odnotowania, to właśnie w tej grupie nastąpił największy odpływ oglądających, co może wynikać z faktu iż również ta grupa coraz chętniej „odkrywa” internet.

To chyba jest ostatni moment by dyrektorowie poszczególnych programów na nowo zastanowili się nad rolą mediów, za które odpowiadają. Tak jak kilkadziesiąt lat temu telewizja górowała nad prasą szybkością przekazywania informacji, tak teraz na tym samym polu przegrywa ona z ogólnie dostępnymi serwisami internetowymi. Pytanie tylko, czy będzie potrafiła znaleźć inne atuty, by zatrzymać widzów. Qua Vadis telewizjo?


Małgorzata Adamska - multiscreen manager w Mediavest:
W dobie pełnego i ciągłego dostępu do informacji za pośrednictwem internetu, nie powinny dziwić spadki oglądalności wszystkich programów informacyjnych emitowanych przez główne stacje telewizyjne. Widzowie nie muszą czekać już do konkretnej godziny, aby poznać newsy. Dynamicznie rozwijające się media społecznościowe są obecnie pierwszym źródłem wiadomości. Często dostarczają relację na żywo z miejsc, w których dzieją się ważne wydarzenia. Materiały tworzone są przez użytkowników zanim jeszcze dotrą do nich poważne redakcje z „dużych” mediów. Na bieżąco wydarzenia relacjonują również serwisy internetowe, w formie materiałów video, opatrzone komentarzem specjalistów, czyli dokładnie w takiej samej formie jak przygotowują to serwisy telewizyjne.

Największe spadki odnotowują serwisy TVP1, w grupie komercyjnej 16-49, „Wiadomości” straciły w pierwszym kwartale 2017 roku 16,4 proc. widzów, na drugim miejscu niechlubnego rankingu spadków jest „Teleexpress” ze spadkiem na poziomie 12,5 proc., a za nim plasuje się „Panorama” z 9 proc. utratą. Jeszcze większe utraty widowni TVP1 odnotowuje we własnej grupie rozliczeniowej (16-59), gdzie Widomości i Teleexpress tracą po około 300 tysięcy widzów. Utrata widowni dotknęła również „Wydarzeń” Polsatu  i „Faktów” TVN (odpowiednio -7,43 proc. i -3,85 proc. w grupie 16-49), nadawane na głównych antenach. Nadawcy Ci jednak zyskują widzów emitując serwisy równocześnie we własnych, sprofilowanych kanałach informacyjnych, co wpisuje się w trend umacniania się stacji tematycznych na rynku.

Autor:Michał Kurdupski

KOMENTARZE(45)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas