Telewizja2016-10-25
5

Operatorzy kablowi: konsolidacje i oferta dla millenialsów to przyszłość

fot. Łukasz Brzezickifot. Łukasz Brzezicki

W poniedziałek wystartowała 43. Międzynarodowa Konferencja i Wystawa PIKE 2016 w Łodzi. Pierwszego dnia przedstawiciele polskich i europejskich operatorów kablowych dyskutowali o przyszłości branży telekomunikacyjnej.

W pierwszym panelu w ramach PIKE 2016 udział wzięli: Claus Adams (SCTE), Carsten Engelke (ANGA), Patrycja Gołos (UPC), Matthias Kurth (Cable Europe), Vaiva Zukiene (Lithuanian Cable Television Association) oraz Tomasz Żurański (Vectra). Przedstawiciele operatorów kablowych dyskutowali o przyszłości branży telekomunikacyjnej w erze konsolidacji i zmian systemowych. Panel poprowadził Wojciech Dziomdziora z Kancelarii Prawnej DZP.

Na wstępie Matthias Kurth z Cable Europe zwrócił uwagę na konieczność ciągłego unowocześniania sieci w celu lepszego dotarcia do klientów. Jego zdaniem rynek telekomunikacyjny - również w Polsce - jest bardzo konkurencyjny, dlatego operatorzy kablowi mogą dużo więcej uzyskać jeśli będą współpracować.

Przedstawiciele operatorów kablowych w Europie zgadzają się, że konsolidacje usługodawców oraz współpraca kontentowa są przyszłością tej dziedziny telekomunikacji. Jedną ze strategii na kolejne 30 lat wskazują konieczność budowania przez deweloperów budynków z okablowaniem. Ułatwi to dotarcie do nowych klientów oraz podniesie konkurencję na rynku.

Claus Adams z SCTE stwierdził, że operatorzy kablowi w ramach udostępnianych abonentom usług internetowych powinni zastanowić się nad wdrożeniem systemu DOCSIS w wersji 3.1. Ta technologia umożliwia powiększenie pojemności i szybkości sieci w kierunku dosyłowym i zwrotnym dla kanałów o tej samej szerokości. W stosunku do wersji poprzedniej (3.0) przepustowość może być nawet o 50 proc. większa - abonent mógłby osiągnąć do 10 Gbit/s. Operatorzy niemieccy właśnie rozważają wdrożenie DOCSIS 3.1.

Jednocześnie Adams uważa, że trzeba zastanowić się nad prędkością przesyłu w takiej technologii. - Prawo Nielsena mówi, że przepustowość powiększa się dwukrotnie co dwa lata. Technologia terabitowa? Obecnie nie jesteśmy sobie w stanie tego wyobrazić - dodał. Ale zaznaczył, że przyszłość upatruje w wykorzystaniu internetu rzeczy. Na przykład inteligentny sprzęt AGD i RTV lub aparaty do mierzenia ciśnienia krwi, łączące się z siecią. - Jesteśmy coraz starsi, potrzebujemy więcej leków i aparatów - podkreślał Claus Adams.

- Musimy przyjrzeć się pokoleniu millenialsów (młodzi ludzie urodzeni w końcówce lat 80. i na początku lat 90., którzy są bardzo oswojeni z nowoczesnymi mediami - przyp. red.). Ich zachowanie jest inne, korzystają z technologii streamingowych. Musimy wyjść naprzeciw ich oczekiwaniom - opisywał strategię na najbliższe lata Carsten Engelke z ANGA.

Według Carstena Engelke, systemy kablowe mają doskonałą perspektywę, żeby przejść na technologię 5G. W tym upatruje szanse dla operatorów kablowych na kolejne lata. - Popatrzcie na swoje dzieci, nie zwracają uwagi na to, w jaki sposób łączą się z internetem. Po prostu to robią. Dlatego musimy rozwijać WiFi i tworzyć nowe sieci - wyjaśniał Engelke.

- W dalszym ciągu mamy starszych klientów, którzy korzystają z internetu w mniejszym stopniu lub wcale. Dla nich również musimy mieć ofertę - kontrował Tomasz Żurański, prezes Vectry. Jego zdaniem w perspektywie najbliższych 5 lat należy zadbać o poprawę jakości przesyłu WiFi.

Rozmówcy zgodzili się, że konsolidacje usług mobilnych i stacjonarnych w dalszym ciągu powinny być rozważane, bo konwergencja tych systemów jest możliwa. Inne zdanie przedstawiciele kablówek mieli na pakietyzację usług (np. internet i telewizja). - Musimy oferować pakiety, ale nie powinniśmy dyktować wielkości abonamentu naszym klientom - zauważył Matthias Kurth z Cable Europe. - W Polsce abonenci nadal mają możliwość kupowania usług dodatkowych oddzielnie - wyjaśniła Patrycja Gołos, wiceprezes UPC ds. korporacyjnych.

Podczas panelu poruszono także temat rozwijania sieci na terenach wiejskich. Operatorzy kablowi przyznali, ze proces ten jest możliwy, ale wciąż pozostaje uwarunkowany środkami finansowymi. Nadal jednak są i będą obszary, w których żaden operator nie chce inwestować. - Skupiamy się na rozwoju w dużych miastach, to nasza strategia na kolejne lata - podkreślił Żurański.

##NEWS http://wirtualnemedia.pl/m/artykul/polaczenie-multimedia-polska-z-upc-znakiem-wspolczesnych-czasow-opinie ##

Autor:Łukasz Brzezicki

KOMENTARZE(5)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas