W czwartym kwartale ub.r. firma Optizen Labs, oferująca usługi z zakresu cyfryzacji dla wydawców i firm marketingowych, zanotowała spadek przychodów o 16,8 proc. do 291 tys. zł oraz straty netto z 77 do 9 tys. zł. - Tempo, w jakich rośnie świadomość konieczności nowoczesnego podejścia do cyfryzacji zasobów wydawniczych jest wolniejsze niż zakładano - przyznaje zarząd spółki.
W całym ub.r. wpływy Optizen Labs zmalały o 9,7 proc. - z 1, natomiast strata netto skurczyła się ze 160 do 4 tys. zł. Firma w sprawozdaniu podała, że „kontynuowała czynności związane z optymalizacją kosztów operacyjnych dostosowując ich poziom do tempa wzrostu świadomości i zapotrzebowania na usługi cyfrowe wśród wydawców”.
- Zarząd wciąż stoi na stanowisku, iż przyjęta strategia biznesowa musi mieć charakter długofalowy. Przychody spółki są i będą w przyszłości wprost odzwierciedleniem kondycji finansowej wydawców oraz ich gotowości na zmiany, jakie są konieczne w sposobie konfekcjonowania , monetyzacji i dystrybucji treści - zadeklarowano.
- Jednakże zarząd emitenta (czyli Optizen Labs - przyp.) przyznaje, iż tempo, w jakich rośnie świadomość konieczności nowoczesnego podejścia do cyfryzacji zasobów wydawniczych jest wolniejsze niż zakładano. Kłopoty z ograniczeniem dystrybucji wydań drukowanych wydawców prasowych oraz związanych z tym zatorami płatniczymi jednego z największych dystrybutorów prasy w Polsce wpływają na pogorszenie kondycji finansowej wydawców i paradoksalnie ograniczają ich zdolność do szybkich zmian w sposobie dystrybucji treści - zaznaczono w raporcie.
Przypomniano też wcześniejsze prognozy kierownictwa Optizen Labs: rozwojowi rynku digital publishing w Polsce i na świecie może obecnie znacznie pomóc coraz wyższa świadomość wydawców, że sposób konsumpcji mediów znacznie się zmienił w ciągu ostatnich kliku lat i że wszelkie prelekcje wygłaszane na branżowych konferencjach np. WAN /IFRA licznych branżowych publikacjach potwierdzają, iż na świecie coraz więcej wydawców zamyka swoje treści za różnego rodzaju paywallami oraz stara się dystrybuować swój content w kolejnych kanałach (m.in. digital publishing) będąc już przekonanym, że wydania drukowane są u schyłku i zarówno reklamodawcy, jak i czytelnicy coraz rzadziej po nie sięgają.
Optizen Labs na bocznym rynku giełdowym NewConnect zadebiutowała w marcu 2012 roku. Jej większościowym akcjonariuszem jest fundusz MCI.Private Ventures FIZ (ma 50,58 proc. kapitału), a mniejszościowymi - jej prezes Jacek Czynajtis (25,12 proc) i były członek zarządu Łukasz Kawęcki (8,98 proc.).
W miniony piątek kurs spółki wynosił 28 groszy, co daje kapitalizację giełdową w wysokości 2,32 mln zł.