Reklama2014-10-24
6

Orange wprowadzał w błąd reklamami „Wybierz swój numer” (wideo)

Komisja Etyki Reklamy orzekła, że kampania promująca ofertę „Wybierz swój numer” w Orange na Kartę wprowadzała w błąd, ponieważ faktycznie w ramach usługi można wybierać tylko 4-5 cyfr w numerze telefonu.

Oferta „Wybierz swój numer” w Orange na Kartę została wprowadzona wiosną br., a wspierające ją reklamy przekonywały, że dzięki niej „możesz mieć taki numer telefonu, jaki chcesz” oraz pokazywały wyświetlacz numeryczny z 9 cyframi (przeczytaj więcej o kampanii).

Jednak faktycznie w ramach usługi można wybrać tylko 4-5 cyfr w numerze, na co zwrócił uwagę autor skargi przesłanej do Komisji Etyki Reklamy. - Reklama jest niezgodna ze stanem faktycznym - stwierdził odbiorca.

Orange Polska tłumaczył, że promowana oferta obejmuje trzy sposoby wyboru numeru: losowy, zaproponowany z listy lub po ulubionych cyfrach. - W samej reklamie podkreśla się „masz do wyboru tysiące dostępnych numerów” - co wyraźnie wskazuje, że wybór ograniczony jest do jakiejś puli dostępnych numerów. Przedmiotowa usługa działa właśnie w ten sposób. W samej reklamie nie wskazuje się sposobu wyboru tego numeru - oznacza to wyraźnie, że klient aby z usługi skorzystać musi zapoznać się z regulaminem lub przynajmniej z opisem, który znajduje się na opakowaniu - podkreślił operator.

- 30-sekundowa reklama telewizyjna cechuje się tym, że jest zwięzła, przekaz musi być krótki. W takiej reklamie nie sposób przekazać wszystkich informacji dotyczących usługi, w tym szczegółowego sposobu jej działania. Są to jednocześnie informacje, które są łatwo dostępne na starterze oraz w regulaminie jak też na stronie orange.pl - zaznaczyła firma. - Skrótowy przekaz reklamowy, ale równocześnie szczegółowy opis usługi w regulaminie jak i na starterze pozwala każdemu, przeciętnemu klientowi założyć, że istotnie może wybrać numer ale z dostępnych opcji a nie każdy możliwy numer. Oczywiste jest, że wiele kombinacji, które klient chciałby wybrać może być już przyznane innemu abonentowi albo może nie być w ogóle przyznane danemu operatorowi. Tym samym, konsument wie (powinien wiedzieć), że nie będzie mógł wybrać każdego, dowolnego numeru a jedynie taki, który znajduje się w bazie dostępnych numerów - dodała.

Orange podkreślił, że przeciętny konsument powinien zdawać sobie sprawę, że niczym nieograniczony wybór numeru telefonicznego jest niemożliwy ze względów technicznych.

Komisja Etyki Reklamy nie miała zastrzeżeń do padającego w spocie sloganu „Z tysięcy możliwych numerów możesz wybrać swój”, przy czym zwróciła uwagę, że klip zawiera animację z obracającymi się wszystkimi cyframi z numeru telefonicznego. A to sugeruje, że użytkownik może wybierać wszystkie cyfry.

W efekcie spot według Komisji może wprowadzać odbiorców w błąd, nadużywając ich zaufania i wykorzystuje brak doświadczenia lub wiedzy.

Autor:tw

KOMENTARZE(6)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas