Internet2023-11-15
3

Orlen postawił już 4 tys. automatów paczkowych

fot. materialy prasowefot. materialy prasowe

Liczba automatów paczkowych Orlen Paczka przekroczyła 4 tys. W ciągu roku postawiono ich 2,5 tys.

Orlen poinformował w mediach społecznościowych, że automat Orlen Paczka numer 4 tys. stanął w Lublinie, przy ul. Feliksa Nowowiejskiego 1. 

Koncern rozwija tę sieć od połowy 2021 roku. We wrześniu 2021 roku działało  200 takich maszyn, a w listopadzie ub.r. już ponad 1,5 tys.

Przez rok 2,5 tys. nowych automatów Orlen Paczka

Przez ostatni rok wzrost jeszcze przyspieszył: do końca ub.r. uruchomiono dokładnie 1 847 automatów, do marca - 2 386, na koniec czerwca działało już 3 025, a na koniec września - 3 535.

- Nasz sukces i rosnąca rola Orlen Paczki wynika z dynamiki tych działań i z faktu, że ciągle podnosimy jakość świadczonych usług, na czym korzystają przede wszystkim nasi klienci. Tym bardziej staramy się precyzyjnie wybierać kolejne lokalizacje, zwiększając dostępność usług. Nie zwalniamy tempa, w każdym tygodniu na mapie Polski pojawiają się kolejne automaty - podkreśla w komunikacie Bartosz Bielak, członek zarządu Ruchu, spółki zależnej Orlenu odpowiadającej za Orlen Paczkę.

Zdecydowanym liderem rynku automatów paczkowych w Polsce jest InPost, który na koniec września miał 32 934 Paczkomatów, z czego 22 227 w naszym kraju. Od wiosny 2021 roku swoje maszyny, na potrzeby usługi logistycznej One Box, stawia Allegro. Na koniec 2021 roku miało ich tysiąc, w sierpniu ub.r. przekroczono poziom 2 tys., a w drugiej połowie września br. - 3 tys.

Z kolei DHL i polski oddział Cainiao, logistycznego ramienia chińskiego giganta Alibaba Group, na początku br. zapowiedziały, że wydadzą 60 mln euro na rozwój automatów paczkowych w całym kraju. Miały wtedy razem ok. 1,2 tys. maszyn.

Orlen Paczka z 10 tys. punktów, prawie 50 sklepów Orlen w Ruchu

Automaty Orlen Paczka są jedną z głównych składowych sieci, w której można nadawać i wysyłać przesyłki w ramach usługi o takiej samej nazwie, służącej głównie do obsługi zakupów internetowych. Na koniec września funkcjonowało 9 609 takich punktów, wobec 7 944 na koniec ub.r., 9 109 na koniec marca i 8 255 w połowie br.

Wzrost w minionym kwartale wynika ze zwiększenia się liczby punktów partnerskich z 3 614 do 4 387. To różne sklepy (m.in. Carrefour Express, Świat Alkoholi) i placówki usługowe (w tym punkty kurierskie Furgonetki i ePaki). Ponadto Orlen Paczka działa na 1 079 stacjach paliwowych koncernu. W tym przypadku nie ma dużych wzrostów: na koniec ub.r. usługę oferowało 1 017 stacji, a kwartał później - 1 062.

Orlen na koniec września miał w Polsce 1 915 stacji, o 90 więcej niż rok wcześniej (to głównie efekt przejęcia niewielkiej części sieci detalicznej Grupy Lotos). To 33,9 proc. wszystkich stacji paliwowych w kraju.

Do firmy należy też 1 912 sklepów z produktami pozapaliwowymi. To nie tylko punkty na stacjach paliw - od połowy 2021 roku koncern uruchamia placówki sklepowo-gastronomiczne pod marką Orlen w Ruchu. Na koniec września było otwartych już 48 takich sklepów, ponad dwa razy więcej niż na koniec ub.r. (19).

Łącznie Orlen miał na koniec września 3 122 stacji paliwowych: 2 574 własne i 548 prowadzonych w modelu franczyzowym. Łącznie ponad tysiąc działało w Niemczech i Czechach (na rynku niemieckim niebawem firma skończy rebranding ze Star na swoją główną markę). Natomiast wejście na rynek węgierski i mocne rozszerzenie działalności na Słowacji to efekt przejęcia placówek od koncernu MOL w zamian za ponad 400 stacji Grupy Lotos w Polsce.

Już na 701 stacjach (532 w Polsce, 142 w Czechach, 18 w Niemczech i 9 na Węgrzech) funkcjonowały punkty alternatywnego tankowania: 651 ładowarek do aut elektrycznych, 47 instalacji z gazem ziemnym (CNG) i trzy z wodorem. Rok wcześniej takich punktów było 600.

Niebawem sieć stacji paliw Orlenu znacznie wzrośnie, bo firma wejdzie na kolejny rynek. W lipcu podpisała umowę kupna od Doppler Beteiligungs 266 stacji paliwowych w Austrii działających obecnie pod marką Turmöl. Zielone światło dla transakcji wyraziła już Komisja Europejska, finalizację zapowiedziano na przełom bieżącego i przyszłego roku.

Przez niecałe 4 lata zniknęła połowa kiosków Ruchu

Nadal kurczy się natomiast sieć sklepów i saloników prasowych Ruchu. Na koniec września było ich 664, co wobec 760 w połowie czerwca oznacza spadek o 96, czyli 12,7 proc. Z kolei na koniec marca działały 794 kioski i saloniki Ruchu, a na koniec ub.r. - 814. Przez trzy kwartały ubyło ich równo 150, a więc 18,4 proc.

To kontynuacja spadków z poprzednich lat. Na koniec 2019 roku Ruch miał 1 333 kiosków i saloników, rok później - 1 209, na koniec 2021 roku - 1 027, a na koniec ub.r. - już tylko 814. Przez trzy lata i trzy kwartały sieć skurczyła się o nieco ponad 50 proc.

W zeszłym kwartale Orlen wypracował 2,8 mt sprzedaży detalicznej paliw, o 10 proc. więcej niż przed rokiem. Mimo to zysk EBITDA segmentu detalicznego zmalał z 856 do 601 mln zł, obniżyły go przede wszystkim spadek marży paliwowej (o 263 mln zł) i czynniki określone jako pozostałe (o 183 mln zł). Więcej niż przed rokiem firma zarobiła natomiast dzięki wyższej ilości sprzedanego paliwa (podwyższyło to zysk EBITDA o 119 mln zł) i marży na produktach pozapaliwowych (o 73 mln zł).

W wakacje Orlen przeprowadził kolejną odsłonę promocji, w ramach której użytkownicy programu lojalnościowego Vitay mogli tankować taniej o 30 groszy za litr (ci z Kartą Dużej Rodziny o 40 groszy taniej).

Natomiast w drugiej połowie września koncern mocno zmniejszył ceny hurtowe benzyny i oleju napędowego, co przełożyło się na duże obniżki przy dystrybutorach. Na stacjach Orlenu benzyna 95 przez kilka tygodni kosztowała ok. 6 zł za litr. Stawki zaczęły iść w górę kilka dni po wyborach parlamentarnych.

Autor:tw

Więcej informacji:Orlen Paczla, Orlen, automat paczkowy

KOMENTARZE(3)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas