Okulary korekcyjne są znacznie bardziej powszechnym produktem do korekty wady wzroku niż soczewki kontaktowe. Jednocześnie osoby posiadające obydwa produkty przyznają, że znacznie częściej korzystają z soczewek - wynika z badania ARC Rynek i Opinia.
93 proc. osób z wadami wzroku przyznaje, że posiada okulary korekcyjne. Znacznie niższy odsetek (18 proc.) korzysta z soczewek.
Osoby, które nie korzystają z soczewek, jako główną tego przyczynę najczęściej podają niezbyt komfortowy - ich zdaniem - proces zakładania i zdejmowania soczewek. Co czwarty respondent podkreśla również wysokie koszty ich użytkowania. Z kolei główną przyczyną wybierania soczewek zamiast okularów jest wygoda (67 proc.). Rezygnacja z okularów następuje również ze względu na ich wpływ na wygląd.
Najbardziej docenianą przez klientów marką soczewek kontaktowych jest Acuvue firmy Johnson&Johnson. Niemal połowa (48 proc.) badanych przyznaje, że próbowała soczewek różnych marek, zaś marka, której używają przekonała ich do siebie przede wszystkim wygodą użytkowania.
Przy wyborze soczewek kontaktowych w zasadzie nie mają znaczenia takie czynniki jak rekomendacja znajomych czy promocyjna cena. Soczewki mają być przede wszystkim komfortowe w użytkowaniu, dlatego dla wielu osób decydująca okazuje się również rekomendacja lekarza okulisty. Soczewki są traktowane w większym stopniu jako produkt medyczny.
Inaczej jest z oprawkami okularów. Wprawdzie jest grupa respondentów, która zwraca uwagę na markę wybieranych oprawek, jednak jest to mniejszość. Co więcej, marki oprawek okularów są respondentom w dużej mierze nieznane: 38 proc. badanych przyznaje, że nie zna żadnych marek oprawek okularów. Wyjątkiem jest marka Ray Ban, którą spontanicznie wskazuje największy odsetek osób - 20 proc.
Respondenci najczęściej kupują soczewki w sklepach internetowych (53 proc.), zaś najpopularniejszym miejscem zakupu oprawek są małe sklepy specjalistyczne, w których zakupu dokonuje 57 proc. respondentów.
Badanie zostało zrealizowane przez ARC Rynek i Opinia w dniach 13-24 sierpnia 2015 r. metodą wywiadów ankiet internetowych (CAWI) wśród członków własnego panelu internetowego Epanel.pl. Respondentami były osoby posiadające wadę wzroku, noszące okulary korekcyjne lub/i soczewki kontaktowe, N=801. Próba była kontrolowana pod względem płci, wieku, regionu i wielkości miejscowości zamieszkania.