Biznes2021-02-12
10

InPost ma 11 tys Paczkomatów w Polsce, chce stawiać 100 nowych tygodniowo

Liczba Paczkomatów w Polsce przekroczyła 11 tys. Inpost zapowiada, że do końca br. zamierza uruchamiać 100 takich maszyn w każdym tygodniu.

Paczkomat nr 11 tys. został zainstalowany w Zakopanem przy ulicy Walkosze 4C.

Na koniec ub.r. InPost miał w Polsce dokładnie 10 776 Paczkomatów, maszynę nr 10 tys. uruchomił na początku grudnia, tę nr 9 tys. pod koniec października, a w listopadzie 2019 roku miał ich 6 tys.

- Chcemy, aby każdy nasz klient - niezależnie, czy mieszka w jednym z największych miast w Polsce, średnim czy małym miasteczku lub na wsi - miał do swojego Paczkomatu jak najbliżej. Nie ma tygodnia, żeby nie trafiały do nas prośby od lokalnych społeczności o Paczkomat w nowej dzielnicy, na kolejnej ulicy, czy też w kolejnej gminie - komentuje Rafał Brzoska, prezes i akcjonariusz InPostu.

Paczkomaty są stawiane m.in. przy sklepach Dino, Lidl, Kaufland, Delikatesy Centrum (te ostatnie należą do Grupy Eurocash) i Auchan.

4 tys. nowych Paczkomatów w br.

Pod koniec stycznia InPost zadebiutował na giełdzie w Amsterdamie. W prospekcie zapowiedział, że do końca br. chce zwiększyć liczbę Paczkomatów do 14,5-15,5 tys., a w średnim terminie - o 2-2,5 tys. rocznie.

- Nie zwalniamy i realizujemy nasz plan rozwoju sieci - planując stawianie w 2021 roku 100 nowych maszyn tygodniowo - potwierdza Rafał Brzoska. - Jako pionier i lider tego rynku chcemy rozwijać się także w Europie – działamy w Wielkiej Brytanii, do której w tylko w tym roku trafi od 1 do 2 tys. nowych maszyn. Widzimy, że kolejne kraje szukają takich rozwiązań, zwłaszcza po doświadczeniach związanych z pandemią koronawirusa - dodaje.

W prospekcie InPost poinformował, że ub.r. poprzez sieć Paczkomatów dostarczono w Polsce 240 mln paczek, a dodatkowo kurierzy firmy doręczyli ok. 60 mln przesyłek.

Według spółki z Paczkomatów korzysta obecnie 13,6 mln osób, ok. 60 proc. wszystkich internautów kupujących w sieci. Firma zidentyfikowała ponad 31 tys. lokalizacji w miastach i wsiach, gdzie postawienie takich automatów jest uzasadnione.

Paczkomaty obsługują Allegro i Amazon

Do Paczkomatów od wielu lat są dostarczane zakupy z Allegro, we wrześniu ub.r. umowę przedłużono o siedem lat. https://m.wirtualnemedia.pl/m/artykul/allegro-dostawa-inpost-nowa-umowa-na-7-lat-natychmiastowe-dostawy-do-paczkomatow

Tydzień temu Rafał Brzoska potwierdził, że InPost podpisał na pięć lat podobną umowę z Amazonem, który zapowiedział niedawno pełne udostępnienie swojej platformy w Polsce.

Na koniec ub.r. InPost miał też 1 478 Paczkomatów za granicą. Głównym rynkiem zewnętrznym firmy jest obecnie Wielka Brytania, gdzie w ub.r. liczba paczek dostarczonych przez nią tygodniowo wzrosła z ok. 6 tys. z styczniu do 65 tys. na początku listopada i 100 tys. w czasie szczytu sprzedażowego w grudniu.

InPost z udanym debiutem giełdowym

W pierwszych trzech kwartałach ub.r. firma osiągnęła wzrost wpływów o 100,1 proc. do 1,66 mld zł, marży brutto z 44,3 do 51,2 proc. oraz operacyjnego zysku EBITDA z 230 do 635,6 mln zł.

InPost tłumaczy, że te wzrosty wynikają głównie z większej efektywności: niższych średnich kosztów instalowania Paczkomatów, wyższej produktywności dostaw, zwłaszcza na tzw. odcinku ostatniej mili oraz korzystania z infrastruktury współdzielonej. Do tego doszły korzyści wynikające ze wzrostu skali działalności oraz zwiększenie rozmiarów Paczkomatów - w styczniu 2019 roku każdy miał średnio 100 skrytek na paczki, a we wrześniu ub.r. już 130.

W efekcie średnie wydatki firmy na Paczkomat zmalały ze 109 tys. zł w 2017 roku do 71 tys. zł w 2019 roku.

W ofercie pierwotnej na amsterdamskiej giełdzie sprzedano 175 mln akcji InPostu (35 proc. jego kapitału) za 2,8 mld euro (po 16 euro za sztukę). Firma została wyceniona na 8 mld euro

Pierwszego dnia notowań kurs InPostu wzrósł do 20 euro, natomiast w środę na koniec sesji wynosił 19,20 euro. Należący do Rafała Brzoski pakiet 13 proc. akcji jest obecnie wyceniany na ponad 5,5 mld zł, co daje biznesmenowi miejsce w dziesiątce najbogatszych Polaków.

Autor:tw

Więcej informacji:Paczkomaty, InPost, e-commerce

KOMENTARZE(10)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas