Internet2020-10-05
2

PayU z 385 mln zł wpływów i 18,5 mln zł zysku, bez negatywnego wpływu epidemii

W roku finansowym zakończonym w marcu br. operator płatności internetowych PayU (należący do koncernu Naspers) osiągnął wzrost przychodów o 5,5 proc. do 384,76 mln zł, a jego zysk netto zmalał z 33,1 do 18,47 mln zł. Firma nie zauważyła negatywnego wpływu epidemii na jej działalność, w br. chce ograniczyć koszty.

Przychody netto PayU ze sprzedaży produktów w roku finansowym od kwietnia ub.r. do marca br. wyniosły 384,24 mln zł, wobec 363,99 mln zł rok wcześniej. Wpływy firmy z zagranicy poszły w górę z 71,93 do 92 mln zł (prawie w całości zanotowała je w Unii Europejskiej), pozostałe osiągnęła w kraju.

Cały koncern PayU jest obecny m.in. w Azji, Europie Środkowej i Wschodniej, Ameryce Łacińskiej, na Bliskim Wschodzie i w Afryce. Firma obsługuje płatności internetowej, oferując szereg rozwiązań, m.in. płatności jednym kliknięciem, płatności mobilne w aplikacjach sklepów, płatności odnawialne, odroczone oraz z wykorzystaniem Google Pay, Apple Pay, Click to pay, MasterPass i Blika.

Przychody polskiego PayU z prowizji od płatności poszły w górę rok do roku z 282,07 do 313,03 mln zł, a z prowizji od sprzedaży ratalnej - z 28 do 44,43 mln zł. Natomiast wpływy z usług informatycznych zmalały z 10,57 do 10,26 mln zł, z opłat z zarządzanie - z 1,52 mln zł do 693,7 tys. zł, a ze sprzedaży usług określonych jako pozostałe - z 40,17 do 13,86 mln zł.

PayU należy do koncernu Naspers. Przychody netto (bez VAT) firmy od innych spółek z tego koncernu w zeszłym roku rozliczeniowym wyniosły 35,58 mln zł, wobec 32,75 mln zł rok wcześniej. Wpływy od Dante International (to właściciel e-sklepu eMag) wzrosły z 11,25 do 15,43 mln zł, od MIH PAYU zmalały z 12,09 do 10,99 mln zł, a od Grupy OLX - z 6,12 do 4,61 mln zł.

240 pracowników, koszty 13 proc. w górę

Koszty operacyjne PayU w minionym roku rozliczeniowym wyniosły 363,91 mln zł, po wzroście o 13,2 proc. z 321,21 mln zł rok wcześniej. Ich zdecydowaną większość stanowią nakłady na usługi obce, które poszły w górę z 251,07 do 285,95 mln zł.

Wydatki na wynagrodzenia zwiększyły się z 40,57 do 48,23 mln zł, a na ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia pracownicze zmalały z 7,28 do 6,55 mln zł. Średnie zatrudnienie w firmie w zeszłym roku obrotowym wyniosło 240,37 pracowników.

Koszty amortyzacji spadły z 1,15 mln zł do 857,4 tys. zł, zużycia materiałów i energii - z 546,3 do 446,8 tys. zł, a pozostałe koszty rodzajowe - z 2,72 do 1,56 mln zł. Natomiast wydatki na opłaty i podatki wzrosły z 17,86 do 20,31 mln zł.

Wydatki wobec innych firm należących do Naspersa wyniosły w zeszłym roku rozliczeniowym 102,78 mln zł, z czego 95,17 mln zł poszło do holenderskiej spółki MIH PayU.

W konsekwencji zysk sprzedażowy PayU zmalał z 43,29 do 20,84 mln zł.

Zysk na dywidendę

Pozostałe wyniki rentowności firmy poprawił wzrost pozostałych wpływów operacyjnych z 5,94 do 6,92 mln zł i przychodów finansowych z 5,3 do 7,63 mln zł oraz spadek kosztów finansowych z 3,02 mln zł do 0,1 mln zł. Natomiast pozostałe koszty operacyjne zwiększyły się z 1,1 do 1,95 mln zł.

Zysk operacyjny PayU zmniejszył się z 48,12 do 25,81 mln zł, zysk brutto - z 50,41 do 33,34 mln zł, a zysk netto - z 33,1 do 18,47 mln zł. Firma w zeszłym roku zapłaciła 14,87 mln zł podatku dochodowego, wobec 17,3 mln zł rok wcześniej.

Bezpośrednim właścicielem PayU jest holenderska spółka MIH PayU. W pierwszej połowie września na walnym zgromadzeniu zdecydowała, że zeszłoroczny zysk netto polskiej firmy zostanie jej wypłacony jako dywidenda do końca października.

Epidemia nie przeszkadza, prowizje maleją

Władze PayU w sprawozdaniu, datowanym na końcówkę czerwca, zapowiedziały, że planują „dalszy nacisk na wzrost sprzedaży oraz ograniczanie kosztów”. Firma chce obsługiwać coraz większą wartość transakcji, jednocześnie przyznaje, że duża konkurencja cenowa powoduje spadek średniej prowizji procentowej.

- Poprawa doświadczeń kupującego w realizacji płatności online ma przyczynić się do poprawy konwersji płatności, a dalej do wzrostu obrotu u obsługiwanego merchanta. Dodatkowo standaryzacja oraz automatyzacja obsługi powinna korzystnie wpłynąć na postrzeganie PayU przez merchantów - opisano.

Zaznaczono, że do końca czerwca nie zauważono negatywnego wpływu epidemii koronawirusa na wyniki sprzedażowe PayU. - Nie można jednak przewidzieć przyszłych skutków. Zarząd w dalszym ciągu będzie monitorować potencjalny wpływ, a także podejmie wszelkie możliwe kroki, aby złagodzić ewentualne, negatywne skutki dla przedsiębiorstwa - dodano.

Autor:tw

Więcej informacji:PayU, płatności, e-commerce, Naspers

KOMENTARZE(2)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas