Reklama2022-01-25
6

Spot piwa Perła nieetyczny, bo mógł sugerować jazdę na deskorolkach po alkoholu

Komisja Etyki Reklamy oceniła, że spot piwa Perła (produkowanego przez Browary Lubelskie) naruszył branżowy kodeks etyczny. Powód? W reklamie pokazano osoby pijące to piwo na plaży oraz jeżdżące na deskorolkach.

Spot chmielowej wersji Perły, którego dotyczyła skarga skierowana do Komisji Etyki Reklamy, składa się ze scenek z życia grupy młodych osób, opatrzonych zabawnymi napisami. Do ujęć z bohaterami jadącymi na deskorolkach i rowerach dodano komentarz: „Mamy szybkie fury”.

Potem widać bohaterów m.in. pijących piwo Perła na plaży, zamawiających je w plażowym barze, grających w butelkę i oglądających Warszawę z parkingu na dachu. Parokrotnie pojawiają się migawki z piciem, podawaniem sobie i stukaniem się butelkami promowanego piwa.

 

W skardze oceniono, że spot Perły narusza kilka przepisów z Karty Standardów reklamy piwa. - Poprzez przedstawienie cyt. łamania przepisów drogowych, łamania przepisów dot. picia alkoholu w miejscach publicznych, działania na podświadomość odbiorcy, propagowania hazardu oraz czynności niebezpiecznych - wyliczono.

Browary Lubelskie nie zgodziły się z tymi zastrzeżeniami. Firma zapewniła - jak opisano w komunikacie Komisji Etyki Reklamy - o "dochowaniu należytej staranności przy konstruowaniu przekazu reklamowego, w zgodności z wszelkimi normami prawnymi obowiązującymi w tym zakresie".

Komisji Etyki Reklamy oddaliła część zarzutów wobec spotu Perły. Oceniła, że „reklamodawca dochował należytej staranności w zakresie, w jakim był zobowiązany nie zachęcać do zachowań agresywnych lub antyspołecznych, nie przedstawiał produktu w sposób sugerujący jego nadmierne spożywanie, nie przedstawiał również piwa jako sposobu na uspokojenie lub jako środka leczniczego”.

Równocześnie według KER ujęcia w spocie z jazdą na deskorolkach, wplecione w cały przekaz reklamowy, mogą zostać odebrane „jako fragment, z którego wynika możliwość ww. jazdy przez bohaterów reklamy będących już po spożyciu reklamowanego napoju alkoholowego w postaci piwa”. Komisja zaznaczyła, że chociaż nie zostało to przedstawione dosłownie, scena „może być w taki sposób odebrana”.

KER uznała, że „ze względu na konieczność zachowania wysokich standardów reklam napojów alkoholowych ww. sytuacja (…) mogła doprowadzić do wyciągnięcia negatywnych (choć być może błędnych) wniosków przez potencjalnych odbiorców”.

W konsekwencji Komisja orzekła, że spot piwa Perła naruszył art. 7 Karty Standardów Reklamy Piwa stanowiący, że „reklama piwa nie może przedstawiać spożywania piwa w okolicznościach, które są powszechnie uznawane za nieodpowiedzialne, nieodpowiednie lub niezgodne z prawem, w szczególności przed lub w toku działania, które wymaga zachowania stanu trzeźwości”.

Autor:tw

Więcej informacji:Perła, piwo, Komisja Etyki Reklamy

KOMENTARZE(6)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas