Internet2008-11-21
0

'Piractwo' kołem zamachowym internetu?

Tylko co piąty Polak uważa ściąganie z internetu plików objętychprawami autorskimi za naganne. Co więcej, dla wielu internautów towłaśnie możliwość ściągania darmowych filmów i muzyki stanowi oatrakcyjności Internetu. Do takiego procederu przyznaje się 23%ankietowanych w najnowszych badaniach z cyklu D-Link TechnologyTrend.

Najnowsze przynoszą dane na temat stosunku Polaków do zjawiskatzw. "piractwa sieciowego". Tylko 21% Polaków uważa bezpłatneściąganie utworów objętych prawami autorskimi za naganne. Aż 36%Polaków nie widzi w tym nic złego, a 44% nie ma na ten tematwyrobionej opinii. Z kolei na pytanie, co powinny zrobić osoby,które już ściągnęły muzykę lub film z Internetu, tylko 9% badanychodpowiedziało, że powinny kupić legalną płytę z danym utworem.Kolejne 5% namawia do zakupu pod warunkiem, że ściągnięty utwórprzypadł ściągającemu do gustu. Natomiast aż 39% badanych wybrałoodpowiedź "nic nie muszą robić".

Tymczasem możliwość pozyskiwania darmowych plików filmowych imuzycznych jest dla internautów na tyle ważna, że ma zauważalnywpływ na decyzję o wyborze łącza internetowego. Gdyby badanizostali pozbawieni tej możliwości, 10% z nich zdecydowałaby się natańsze rozwiązanie o gorszej przepustowości, a 6% kompletniezrezygnowałaby z utrzymywania łącza. Uniemożliwienie ściąganiadarmowych plików oznaczałoby spadek atrakcyjności internetu dla 37%respondentów. Tylko 31% uważa, iż Internet w takiej sytuacji niestraciłby na atrakcyjności.

Te opinie przekładają się na konkretne zachowania Do ściąganiafilmów z sieci przyznaje się 23% ogółu internautów. Wśród nichponad połowa (52%) udostępnia pliki innym użytkownikom.

Do ściągania plików audio za pośrednictwem wymiany plików typu P2P(takich jak eMule czy BitTorent) przyznaje się "jedynie" 9%internautów. Co ciekawe - większy odsetek (11%) deklarujekorzystanie z płatnych serwisów z muzyką.




D-Link Technology Trend to cykliczne, kwartalne badanie nastawieniaPolaków do nowych technologii. Realizowane jest na zlecenie firmyD-Link przez Instytut MillwardBrown SMG/KRC. Badanie prowadzonejest w oparciu o bezpośrednie wywiady ankieterskie
w domach respondentów na ogólnopolskiej próbie ok. 1000 osób,reprezentatywnej dla populacji Polaków w wieku 15+.

Autor:pr

Więcej informacji:piractwo

KOMENTARZE(0)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas