Technologie2018-06-07
2

PKP Intercity z zarzutami o sprawdzanie tożsamości właścicieli e-biletów, jest skarga do prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych

Paweł Litwiński, adwokat w kancelarii Barta Litwiński skierował do prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (UODO) skargę w sprawie praktyk stosowanych przez PKP Intercity, według których podróżny posługujący się elektroniczną wersją biletu musi zostać wylegitymowany podczas kontroli. Według prawnika to uciążliwa praktyka sprzeczna z przepisami RODO.

Skarga wniesiona do prezesa UODO przez Pawła Litwińskiego dotyczy sposobu kontroli przez PKP Intercity biletów zakupionych przez podróżnych w formie elektronicznej - poprzez stronę internetową lub aplikację mobilną.

Konduktorzy dokonując sprawdzenia e-biletów u podróżnych żądają od nich podania imienia i nazwiska oraz potwierdzenia tych danych przez okazanie kontrolerowi dowodu tożsamości.

Zdaniem Pawła Litwińskiego, adwokata z kancelarii Barta Litwiński takie postępowanie przewoźnika jest niewłaściwe i przeczy duchowi przepisów RODO, które weszły w życie na terenie Unii Europejskiej 25 maja br.

W uzasadnieniu swojej skargi Litwiński zwraca uwagę na określoną w RODO zasadę minimalizacji danych. Zgodnie z nią dane osobowe użytkownika mogą być przetwarzane jedynie dla osiągnięcia celu, w jakim zostały zebrane. Ponadto prawnik zwraca uwagę na nierówne traktowanie użytkowników posługujących się tradycyjnym biletem oraz jego elektroniczną wersja – ci pierwsi podczas kontroli nie są legitymowani, zaś tożsamość właścicieli e-biletów jest weryfikowana przez PKP Intercity za pomocą dowodu tożsamości.

O tym czy skarga wniesiona przez Litwińskiego jest uzasadniona i czy w przyszłości PKP Intercity zostanie zmuszona do zmiany swoich praktyk zdecyduje regulator.

Autor:ps

Więcej informacji:PKP Intercity, RODO, e-bilet, aplikacja

KOMENTARZE(2)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas