Internet2017-01-02
7

Player.pl, Vod.tvp.pl i Ipla zyskały użytkowników, Netflix za HBO GO (ranking serwisów VoD)

Wśród serwisów VoD w Polsce największy zasięg ma VoD.pl, ale zanotował spore spadki odwiedzalności w skali roku. Sporo zyskały natomiast Player.pl, Ipla, dział VoD portalu TVP.pl i HBO GO, które ma więcej polskich użytkowników niż Netflix.

W listopadzie ub.r. serwis VoD.pl (należący do Grupy Onet-RASP) odwiedziło 4,2 mln realnych użytkowników, którzy wykonali w nim 21,55 mln odsłon, a każdy spędził średnio 37 minut i 30 sekund - wynika z danych z badania Gemius/PBI opracowanych przez Wirtualnemedia.pl. Z serwisu, tak samo jak z Ipli, w pierwszej połowie ub.r. po wygaśnięciu dotyczącej tego umowy zniknęły seriale i programy Telewizji Polskiej. W październiku zrezygnowano z płatnej oferty subskrypcyjnej VoD+, pojawiło się natomiast kilkanaście nowych autorskich programów, m.in. pokazywany od poniedziałku do piątku „Onet rano”, które po emisji na żywo Onet.pl i ewentualnie w serwisach tematycznych firmy trafiają na VoD.pl. W listopadzie zaczęto udostępniać serial fabularny „Wmiksowani.pl”.

Player.pl (należący do Grupy TVN) mając w listopadzie 3,69 mln użytkowników, o 509,8 tys. mniej niż VoD.pl, zanotował prawie trzy razy więcej odsłon (61,05 mln) i prawie osiem razy dłuższy średni czas spędzany przez odwiedzającego (4 godziny i 55:32 minuty). Pod względem odsłon i czasu korzystania był liderem wśród wszystkich serwisów. Jesienią pojawiło się w nim pięć nowych produkcji.

Dział VoD portalu TVP.pl odwiedziło 2,42 mln internautów, którzy wykonali w nim 26,75 mln odsłon i korzystali przeciętnie po 3 godziny i 38:38 minuty. Serwis Ipla.tv (Grupa Cyfrowy Polsat) miał nieco mniej użytkowników (2,16 mln odsłon), za to zanotował znacznie mniej odsłon (16,5 mln) i krótszy średni czas korzystania (2 godziny i 8:51 minuty). Ipla działa też jako aplikacja, z której w listopadzie ub.r. skorzystało 501,4 tys. internautów.

Telewizja Polska szykuje nową wersję swojego serwisu VoD, natomiast Ipla pojawiła się niedawno w wersji na system Android TV.

Zestawienia zamykają platformy oparte tylko na modelu płatnych subskrypcji. Polska wersja HBO GO miała w listopadzie 548,2 tys. użytkowników, Netflix (który we wrześniu został udostępniony we w pełni spolszczonej wersji) - 436 tys., a NCplusgo.pl - 207,7 tys. W tym ostatnim serwisie przeciętny użytkownik spędził 26 minut i 45 sekund, a na HBO Go i Netfliksie - jedynie po ponad 5 minut. NCplusgo.pl jest dostępny tylko dla abonentów platformy NC+, których na koniec września ub.r. było 2,09 mln.

Zobacz tabelę

Tylko na komputerach VoD.pl zanotował w listopadzie 3,56 mln użytkowników, 16,64 mln odsłon i 41:06 minuty średniego czasu korzystania przez odwiedzającego, a Player.pl - 3,1 mln użytkowników, 55,71 mln odsłon oraz aż 5 godzin i 47:42 minuty średniego czasu korzystania.

Dział VoD portalu TVP.pl miał mniejszą przewagę ogółem nad Ipla.tv w liczbie odsłon (18,73 mln wobec 14,37 mln) i przeciętnym czasie korzystania (3 godziny i 59:04 minuty wobec 2 godzin i 52:25 minuty).

Zobacz tabelę

W internecie mobilnym wszystkie serwisy zanotowały wielokrotnie niższe statystyki niż na komputerach (aplikacja Ipla jest klasyfikowana tylko jako aplikacja dekstopowa). VoD.pl miał najwięcej użytkowników (1,1 mln), natomiast VoD.tvp.pl zanotował najwięcej odsłon (8,02 mln) i zdecydowanie najdłuższy średni czas korzystania przez użytkownika (godzina i 52:59).

Wśród innych serwisów Player.pl, VoD.pl i Ipla.tv osiągnęły tylko po 10-14 minut przeciętnego czasu korzystania.

Zobacz tabelę

VoD.pl stracił w skali roku 2,45 pkt proc. zasięgu (to spadek o 13,4 proc.), 11,25 mln odsłon (34,2 proc. w dół) i 12:42 minuty średniego czasu korzystania przez użytkownika (25,3 proc. w dół). Podawanie zmiany liczby użytkowników rok do roku jest dużo mniej miarodajne, ponieważ w listopadzie 2015 r. liczbę wszystkich polskich internautów oszacowano w badaniu na 24,64 mln, a w listopadzie ub.r. - na 26,52 mln, czyli o 7,6 proc. więcej.

Player.pl miał w listopadzie ub.r. o 4,04 pkt proc. wyższy zasięg niż rok wcześniej, co oznacza wzrost aż o 40,9 proc. Serwis zyskał też 3,84 mln odsłon (6,7 proc. w górę), a średni czas korzystania z niego zmalał o 2 godziny i 7:55 minuty, czyli o 30,2 proc.

Dział VoD portalu TVP.pl zyskał 1,81 pkt proc. zasięgu (24,6 proc. w górę) i 464 tys. odsłon (1,8 proc.), a przeciętny czas korzystania ze strony spadł o 15:45 minuty, a więc o 6,7 proc. Natomiast Ipla.tv przy wzroście zasięgu o 2,08 pkt proc. (czyli 34,3 proc.) zanotował spadek o 7,62 mln (31,6 proc.) oraz godzinę i 32:16 minuty średniego czasu korzystania (41,7 proc.), a aplikacja Ipla - 2,69 pkt proc. (czyli o 58,7 proc.).

Z kolei HBOgo.pl zyskało 0,62 pkt proc. zasięgu (to wzrost o 42,8 proc.). Netflix i NCplusgo.pl przed rokiem zanotowały zbyt niską odwiedzalność, żeby została ona określona w badaniu.

Autor:Tomasz Wojtas

KOMENTARZE(7)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas