Internet2013-03-28
2

Po karze Google: porównywarki odrobiły straty, Fotka.pl bez połowy użytkowników

Porównywarki cenowe Ceneo.pl, Nokaut.pl, Skąpiec.pl i Okazje.info odrobiły spadki odwiedzalności poniesione wskutek ubiegłorocznych kar Google. Natomiast Fotka.pl straciła połowę użytkowników i jedną czwartą odsłon.

Google dwa razy karało w 2012 roku polskie strony za masowe kupowanie linków do siebie w tzw. systemach wymiany linków (SWL), usuwając linki do tych serwisów z pierwszych stron z wynikami wyszukiwania. Pod koniec stycznia taka kara dosięgła m.in. porównywarki cen Ceneo.pl (należące do Grupy Allegro), Nokaut.pl i Skąpiec.pl oraz serwis społecznościowy Fotka.pl (więcej o tym). W konsekwencji w lutym Ceneo.pl miało 25 proc. użytkowników i 21 proc. mniej, Nokaut.pl - aż 61 proc. użytkowników i 65 proc. odsłon mniej, Skąpiec.pl - 33 proc. użytkowników mniej, a Fotka.pl - 44 proc. użytkowników i 16 proc. odsłon mniej (zobacz szczegółowe dane).

Jednak po miesiącu linki do ukaranych witryn wróciły na czołowe miejsca w Google. W efekcie Ceneo.pl od marca od czerwca miało już tylko po 500-600 tys. real users i 5-10 mln odsłon mniej niż w styczniu, a od października do grudnia notowało już wyższą odwiedzalność. Nokaut.pl nieco lepsze wyniki niż w styczniu osiągnął już w marcu, a Skąpiec.pl - w maju. W styczniu br. po karze Google nie było już śladu: wszystkie te porównywarki miały mniej więcej tyle samo użytkowników co przed rokiem, a Nokaut.pl również więcej odsłon.

Za to Fotka.pl zanotowała tak niski wynik jak zaraz po zniknięciu z Google: 46 proc. użytkowników i 25 proc. mniej odsłon niż rok wcześniej. Przy czym przeciętny czas spędzany w serwisie przez internautów wzrósł o 54 proc.

Zobacz tabelę


Fotka.pl od lutego 2012 roku w każdym kolejnym miesiącu notowała o wiele mniejszą odwiedzalność niż rok wcześniej. Serwis odwiedzało o od 415 tys. (maj) do 905 tys. (grudzień) użytkowników mniej (to spadki od 25 do 50 proc.), którzy wykonywali od 145 mln (grudzień) do 250 mln (lipiec) mniej odsłon (czyli od 22 do 38 proc. mniej niż przed rokiem).

Zobacz tabelę


W połowie maja ub.r. Google kolejny raz ukarało polskie strony za kupowanie linków do siebie. Tym razem w dół wyników wyszukiwania zepchnięte zostały m.in. porównywarka cenowa Okazje.info, serwis ogłoszeniowy Tablica.pl (Grupa Allegro) oraz witryny sieci Play i Banku Millennium (przeczytaj szczegóły).

W efekcie Okazje.info w czerwcu ub.r. zanotowały 543 tys. użytkowników wobec 1,87 mln w kwietniu (to spadek aż o 71 proc.) oraz 3,1 mln odsłon wobec 13 mln w kwietniu (spadek o 75 proc.). Serwis Play.pl odwiedziło 1,62 mln użytkowników, o 1,26 mln mniej niż dwa miesiące wcześniej).

Za to witryna Banku Millenium.pl w ogóle nie odczuła tej kary - w kwietniu miała 845 tys. real users, w maju - 861 tys., a w czerwcu – 936 tys. Natomiast Tablica.pl zanotowała w czerwcu jedynie 6 proc. mniej użytkowników niż dwa miesiące wcześniej, ale liczba odsłon na stronie wzrosła o jedną trzecią.

Zobacz tabelę


Okazje.info dopiero w październiku wróciły do poziomu odwiedzalności sprzed blokady w Google.

Zobacz tabelę


Natomiast Tablica.pl spadek zanotowała już w kwietniu, kiedy miała 820 tys. real users i 115 mln odsłon mniej niż miesiąc wcześniej. W kolejnych miesiącach systematycznie rosła liczba odsłon na stronie (w styczniu br. wyniosła już 601 mln), ale liczba użytkowników nie przekroczyła 3 mln.

Zobacz tabelę


Przypomnijmy, że Grupa Allegro nie zgadzała się z zarzutami Google wobec Tablica.pl, dlatego linki do serwisu przez wiele miesięcy nie były wyświetlane na pierwszych stronach z wynikami wyszukiwania. We wrześniu Allegro dołączyło nawet do koalicji FairSearch, zajmującej się obroną konkurencji na zdominowanym przez Google rynku wyszukiwarek (więcej o tym).

Autor:Tomasz Wojtas

KOMENTARZE(2)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas