Telewizja2023-09-16
26

Już ponad 200 skarg na podwyżki sieci kablowych Vectra i Multimedia Polska

fot. materiały prasowefot. materiały prasowe

W ostatnich miesiącach kolejne grupy abonentów sieci kablowych Vectra i Multimedia Polska otrzymały informację o podwyżkach w związku z tak zwaną klauzulą waloryzacyjną. Z informacji portalu Wirtualnemedia.pl wynika, że na firmy wpłynęło ponad 200 skarg do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Na początku lipca informowaliśmy, że na Vectrę i należącą do niej sieć Multimedia Polska wpłynęło do UOKiK 140 skarg (96 skarg na Vectrę i 36 na Multimedia Polska). Liczba ta nadal rośnie.

- Na podwyżki inflacyjne w Vectrze i Multimediach wpłynęło ponad 200 skarg. Konsumenci skarżą się mi.in. na brak możliwości rozwiązania umowy, wprowadzenie podwyżek krótko po podpisaniu umowy oraz ponoszenie ryzyka inflacji tylko przez klienta. Postępowanie w tej sprawie jest nadal w toku - tłumaczy w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Maciej Chmielowski z Departamentu Komunikacji Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Prezes UOKiK może nałożyć na operatora karę w wysokości do 10 proc. rocznych przychodów.

W wakacje kolejni abonenci dowiedzieli się o podwyżkach

W drugiej połowie lipca część abonentów Vectry dowiedziała się o podwyżkach sięgających 15 proc., które zaczęły obowiązywać od września.

- Rozumiemy, że inflacja i wciąż rosnące koszty życia budzą wiele emocji i w negatywny sposób wpływają na nas wszystkich. Jako firma goszcząca w milionach domów naszych klientów zawsze jesteśmy blisko nich, dzięki czemu bardzo dobrze zdajemy sobie sprawę z wyzwań, z którymi się mierzą. Niestety przed tymi samymi problemami co oni stoją dziś wszyscy przedsiębiorcy w naszym kraju. Wysoki poziom inflacji i wciąż rosnące koszty są największymi wyzwaniami dotykającymi obecnie każdą firmę w Polsce. Dlatego też stajemy wobec konieczności podjęcia trudnej decyzji o urealnieniu naszych opłat. Nie była ona łatwa, lecz pozwoli nam nadal zapewniać naszym klientom usługi na poziomie, jakiego od nas oczekują - wyjaśniał w stanowisku przesłanym Wirtualnemedia.pl operator.

Klienci objęci nowym cennikiem muszą płacić najczęściej o 10 – kilkanaście złotych więcej. W przypadku większej liczby wykupionych usług, podwyżka może być bardziej dotkliwa. - Waloryzacja cen nastąpi od września 2023 r. i będzie dotyczyć niewielkiej części naszych klientów, którzy dotychczas nie byli objęci waloryzacją, a zmieniali lub podpisywali nowe umowy i których umowy uwzględniają stosowne zapisy. Wszyscy klienci byli informowani o obecności klauzuli waloryzacyjnej i jej znaczeniu podczas podpisywania nowych umów lub dokonywania zmian w aktualnych umowach. Poziom waloryzacji wynika bezpośrednio z podawanego przez GUS półrocznego wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych opublikowanego w dniu 14.07.2023 r. i wynosi 15,0 proc. - dodała Vectra.

Miesiąc później analogiczną informację o podwyżce otrzymali klienci Multimedia Polska. W przypadku tego operatora nowy cennik zacznie obowiązywać od października. - Wspomniana kwestia, dotycząca nielicznej grupy Klientów Multimedia Polska, to kontynuacja procesu waloryzacji opłat, który z powodów technicznych jest rozłożony w czasie – informowało w rozmowie z Wirtualnemedia.pl biuro prasowe Vectry. Informacje o podwyżkach miały trafić do klienta tego operatora już w lipcu, ale nie było to możliwe z przyczyn technicznych.

Vectra z klauzulami modyfikacyjną i waloryzacyjną  

Jesienią 2022 roku Vectra i przejęta przez nią sieć kablowa Multimedia Polska wprowadziły klauzule modyfikacyjną i waloryzacyjną. Pierwsza pozwala na podwyższenie cen z możliwością bezkarnego wypowiedzenia umowy przez abonenta. Druga uprawnia firmę do waloryzacji opłat abonamentowych o wartość półrocznego lub średniorocznego wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych. Jeżeli ceny zostaną podniesione o wskaźnik inflacji, to abonent nie może bez konsekwencji rozwiązać umowy. Na początku roku operator skorzystał z tych zapisów po tym jak GUS poinformował, że w ub.r. ceny poszły w górę średnio o 14,4 proc. 

W styczniu prezes UOKiK nałożył na Vectrę 22,23 mln zł kary za jednostronne zmiany umów sprzed 3-4 lat, w oparciu o które firma podniosła opłatę za telewizję i internet. - Przedsiębiorca powinien dotrzymywać umowy zawartej z konsumentem zarówno w zakresie treści, jak i warunków świadczenia usług. Umowy z Vectrą zawarte na czas nieoznaczony nie posiadały klauzuli, która określałaby kryteria i zakres ewentualnych zmian. Jest to niezbędne aby konsumenci mogli przewidzieć w jakich sytuacjach jednostronne zmiany mogą być wprowadzone, np. kiedy może wzrosnąć cena usługi - tłumaczył wtedy Tomasz Chróstny.

Firma odwołała się od grzywny do sądu. Zapewniła, że jej działania są zgodne z prawem. - Uregulowanie kwestii waloryzacji w sposób jednoznaczny i jasny, przyczyni się do zwiększenia ochrony praw konsumentów w Polsce. Na temat takich rozwiązań pozytywnie wypowiadał się już, m. in. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej. To także sposób na to, aby klienci uniknęli skokowych zmian cen tych usług w przyszłości - tłumaczyła nam Justyna Grzelak, PR managerka firmy.

Autor:Adrian Gąbka

KOMENTARZE(26)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas