Radio 2022-12-02
17

Politycy opozycji na antenach Polskiego Radia: w październiku rzadziej niż w poprzednich miesiącach

Jarosław Kaczyński, fot. TV Republika Jarosław Kaczyński, fot. TV Republika

W październiku na antenach Polskiego Radia zdecydowanie rzadziej niż w trzecim kwartale br. pojawiali się politycy opozycji. Nieco częściej można było zaś posłuchać polityków związanych z obozem rządzącym - wynika z analizy medioznawcy i członka KRRiT, prof. Tadeusz Kowalskiego.

Prof. Kowalski przedstawił analizę, ile antenowego czasu w Polskim Radiu zajęli politycy poszczególnych ugrupowań politycznych. Wynika z niej, że na prezentację stanowisk prezydenta RP, rządu, partii Prawo i Sprawiedliwość oraz partii wspierających rząd (Solidarna Polska, Partia Republikańska, Kukiz’15) w październiku br. nadawca przeznaczył łącznie 83 proc. czasu przeznaczonego według zapisów dla wszystkich polityków. Dla porównania: między lipcem a wrześniem było to 81 proc. W październiku aż 94 proc. czasu z tego dla polityków przyjaznych rządowi przeznaczono na prezentację stanowiska Prawa i Sprawiedliwości.

Na przybliżenie stanowisk jedynie czterech partii opozycyjnych (Nowa Lewica, Platforma Obywatelska, Polskie Stronnictwo Ludowe, Polska 2050 Szymona Hołowni) przeznaczono 17 proc. antenowego czasu (między lipcem a wrześniem było to 35 proc). W programach nadawcy publicznego natomiast nie były w ogóle obecne m.in.: Prawica Rzeczypospolitej, KORWIN oraz Porozumienie Jarosława Gowina.

- Artykuł 23 ustawy o radiofonii i telewizji oraz rozporządzenia KRRiT z 24 kwietnia 2003 r., zobowiązują nadawców publicznych do zapewnienia możliwości przedstawiania stanowisk w węzłowych sprawach publicznych partiom politycznym, związkom zawodowym i związkom pracodawców. Konieczność realizacji ustawowego obowiązku wynika z art. 21 pkt.1 urt, a także z zapisów zawartych w Karcie powinności Polskiego Radia – przypomina prof. Tadeusz Kowalski, opozycyjny członek Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji.

W ub.r. Polskie Radio zanotowało wzrost przychodów o 2,4 proc. do 354,31 mln zł i spadek wyniku netto z 16,12 mln zł zysku do 19,91 mln zł straty. Wpływy reklamowe zwiększyły się o 1 proc. do 41,38 mln zł, przy czym o ile Jedynka zanotowała wzrost o 52 proc., o tyle Trójka - spadek o 30 proc.

Na koniec ub.r. nadawca zatrudniał etatowo 1 320 osób, o 11 więcej niż rok wcześniej. Średnie wynagrodzenie brutto wynosiło 8,9 tys. zł brutto, po wzroście rok do roku o 500 zł. Dziennikarze zarabiali przeciętnie 11,7 tys. zł, a menedżerowie wyższego szczebla - 17,5 tys. zł.

Autor: jk

KOMENTARZE (17) DODAJ OPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NA PRACA
Praca Start Tylko u nas