Badania2012-09-20
2

Połowa internautów ogląda VOD w sieci. Ale chce, żeby było darmowe

Blisko połowa polskich internautów ogląda w sieci filmy i seriale w modelu VOD. Zaledwie co dziesiąty użytkownik korzysta z treści płatnych, ale 77 proc. z nich wolałoby obejrzeć reklamy niż płacić - wynika z badania GfK Polonia dla Atmedia.

Badanie pokazało, że już 46 proc. polskich internautów, o 15 proc. więcej niż rok temu, ogląda w sieci filmy, seriale lub inne dłuższe materiały wideo. 61 proc. użytkowników internetowego VOD korzysta z takich serwisów co najmniej raz w tygodniu. Częściej odwiedzają oni strony z newsami w internecie (98 proc)  czy oglądają tradycyjną telewizję (90 proc.). Ale VOD wygrywa u nich z oglądaniem filmów z płyt DVD (42 proc.), ściąganiem ich z internetu (37 proc.) czy oglądaniem w kinie (7 proc.)

Wzrost zainteresowania VOD nie oznacza akceptacji dla płatności. Niespełna jedna czwarta badanych deklaruje, że warto zapłacić za ciekawy program, natomiast blisko 40 proc. neguje potrzebę płacenia za jakiekolwiek treści w serwisach VOD. Tylko 10 proc. respondentów, którzy oglądają w sieci programy na życzenie deklaruje, że zdarza im się płacić za treści wideo w sieci - ich średnie wydatki wynoszą 24 zł. miesięcznie.

Równocześnie większość płacących (77 proc.) wolałaby jednak obejrzeć reklamy w zamian za zmniejszenie bądź zniesienie opłat za program. Zaledwie dwóch na tysiąc internautów twierdzi zaś, że korzysta wyłącznie z treści płatnych wideo.

Z badania wynika, że internetowe VOD przyciąga głównie ludzi młodych: 54 proc. użytkowników ma mniej niż 29 lat. Widać wśród nich niewielką przewagę mężczyzn (56 proc. użytkowników), a także nadreprezentację mieszkańców miast i studentów.

Wśród użytkowników VOD aż 28 proc. to heavy userzy serwisów na życzenie, korzystający z nich przynajmniej 3 razy w tygodniu. Są oni jednocześnie aktywnymi odbiorcami treści wideo dostępnych na różnych platformach - od connected TV, po urządzenia mobilne (smartfony, tablety).

Centralnym medium w życiu użytkowników VOD pozostaje tradycyjna telewizja. To właśnie chęć obejrzenia programów, które przegapili w telewizji, skłania 53 proc. internautów do korzystania z serwisów na życzenie. Widzowie cenią je za elastyczność, czyli możliwość obejrzenia programu w wybranym przez siebie czasie (co podkreśla 49 proc. respondentów) i miejscu (ważne dla 44 proc. badanych).

Ponad połowa użytkowników VOD twierdzi, że akceptuje reklamy w serwisach VoD w zamian za możliwość bezpłatnego oglądania treści. Jednocześnie aż 90 proc. uważa, że telewizje powinny udostępniać całe ramówki na stronach internetowych. W zamian za taki dostęp, większość z nich byłaby gotowa zaakceptować duże nasycenie takich serwisów reklamami.

Badanie zrealizowano w maju 2012 r. metodą CAWI z wykorzystaniem panelu internautów GfK Polonia, objęło 3 tys. wywiadów z osobami deklarującymi korzystanie z VOD.

Autor:pp

Więcej informacji:VOD w sieci, VOD

KOMENTARZE(2)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas