Telewizja2023-03-09
3

Polsat i TVN najważniejszymi kanałami na pilocie. HBO, Canal+ i National Geographic najbardziej wartymi płacenia stacjami

Tylko 23 proc. Polaków pozytywnie ocenia pomysł, aby kanały Telewizji Polskiej zostały przypisane pierwszym miejscom na pilocie telewizora (tzw. projekt „Lex Pilot”) - wynika z badania Projekt Cyfrowizja VII. Wśród kanałów, jakie skłaniają odbiorców płatnej telewizji do dalszych inwestycji, na czele plasują się HBO, Canal+ i National Geographic.

Jak pokazuje Projekt Cyfrowizja VII, cykliczne badanie agencji Wavemaker, widzowie nie odnoszą się z entuzjazmem do koncepcji odgórnego przypisywania miejsc na pilotach kanałom publicznego nadawcy (zgodnie z projektem w top 5 na listach kanałów sieci kablowych i platform cyfrowych ma przypaść: TVP1, TVP2, TVP3, TVP Info i TVP Kultura). Tylko 23 proc. badanych odnosi się do tego pomysłu raczej lub bardzo pozytywnie. 48 proc. Polaków sceptycznie komentuje pomysł, a dla pozostałych 29 proc. jest to obojętne lub nie mają zdania.

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń o pracę

Jak informują autorzy badania „koncepcja zobowiązywania operatorów, by zapewniali pierwsze pozycje na pilocie kanałom publicznego nadawcy największy opór budzi wśród osób po 55 roku życia”.

- Poprzez nasze badanie nie zabieramy głosu w toczącej się właśnie dyskusji o „Lex Pilot”, a jedynie wzbogacamy ją o perspektywę widzów. Mamy nadzieję, że ich głos będzie się liczył, a przyjęte rozwiązania pozytywnie wpłyną na rynek - komentuje Paweł Gala, CEO Wavemaker.

Rośnie zainteresowanie modelem à la carte

Z nieco większym zainteresowaniem - niż w poprzedniej fali badania Wavemaker z 2021 roku - polscy widzowie przyjęliby za to możliwość kupowania u operatorów płatnej telewizji dostępu do pojedynczych stacji telewizyjnych (tzw. model à la carte). Średnio takim rozwiązaniem byłoby zainteresowanych 52 proc. badanych (w tym 57 proc. klientów operatorów i 40 proc. widzów naziemnych), o 5 pkt. proc. więcej niż w 2021 roku.

Jeśliby operatorzy prowadzili sprzedaż w takim systemie, 4 na 10 widzów włożyłoby wówczas do swojego „pakietu” do 5 kanałów, a trzy czwarte badanych kupiłoby do 10 stacji. - Znakomita większość nie wyasygnowałaby jednak na zakup pojedynczej stacji więcej niż 10 zł - ledwie co piąty zainteresowany twierdzi, że zapłaciłby więcej - czytamy w badaniu.

Polsat i TVN najważniejszymi kanałami w top 5 na pilocie. TVP1 z 22 proc. wskazań, TVP2 - 21 proc.

Gdyby polscy widzowie decydowali o tym, które kanały telewizyjne znalazłyby się na pierwszych pięciu miejscach pilota (wyłącznie z listy stacji naziemnych), pierwsze miejsce przypadłoby Polsatowi. Stacja otrzymała 43 proc. wskazań. Na drugim miejscu z wynikiem 40 proc. znajduje się TVN.

Dalsze stacje w zestawieniu otrzymały znacznie niższe wyniki. W czołowej dziesiątce znajdują się jeszcze: TVP1 (22 proc.), TVP2 (21 proc.), TVN7 (20 proc.), TVP Sport (14 proc.), TTV (14 proc.), Wydarzenia24 (13 proc.), Super Polsat (13 proc.) i TVP Info (11 proc.).

- Niespełna co czwarty widz pozytywnie odnosi się do koncepcji zagospodarowania pierwszych miejsc na pilocie kanałami publicznego nadawcy, połowa ocenia ją sceptycznie - czytamy w badaniu Wavemaker.

Z badania Projektu Cyfrowizja VII wynika, że ranking kanałów, jakie widzieliby na pierwszych pięciu przyciskach pilotów widzowie naziemni nieznacznie różni się od rankingu widzów płatnych (czyli klientów kablówek bądź platform satelitarnych).

HBO, Canal+ i National Geographic najbardziej wartymi płacenia kanałami

Wśród kanałów, jakie skłaniają odbiorców płatnej telewizji do dalszych inwestycji, na pierwszym miejscu plasuje się HBO, na którego zagłosowało 39 proc. respondentów (wzrost o 12 pkt. proc. względem badania Projekt Cyfrowizja VI z 2021 roku). Dalej plasują się Canal+ (25 proc.; wzrost o 10 pkt. proc.), National Geographic (28 proc.; + 5 pkt. proc.), Eurosport (21 proc.; + 1 pkt. proc.) i Discovery Channel (22 proc.; - 3 pkt. proc.).

- Widać, że polscy widzowie cenią sobie wolność wyboru. Odbija się to zarówno w ich sceptycyzmie wobec zobowiązywania operatorów do przypisywania miejsc na pilocie konkretnym kanałom, jak i rosnącemu zainteresowaniu ofertą à la carte. Mogła na nie wpłynąć zarówno ożywiona dyskusja na ten temat w mediach, jak i swoboda komponowania oferty wideo, do jakiej widzów przyzwyczaił streaming. Na gruncie płatnych subskrypcji wideo jesteśmy liderem regionu, a dane z innego naszego badania - VideoTrack, pokazywały ostatnio skokowy wręcz wzrost popularności płatnego streamingu w pokoleniu silverów - opisuje Paweł Gala.

Wamaker realizował badanie Projekt Cyfrowizja VII metodą CAWI na grupie 1500 Polaków z dostępem do sieci w wieku 16+ na przełomie lutego i marca 2023 roku.

Autor:Michał Kurdupski

KOMENTARZE(3)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas