Internet2014-01-28
4

Polska e-reklama urosła o 10 proc. do 1,75 mld zł. Mobile, social i wideo najbardziej w górę

W pierwszych trzech kwartałach 2013 roku wydatki na reklamę internetową wyniosły 1,75 mld zł, o 10,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Dominującymi formatami są niezmiennie display i SEM, a stosunkowo największe wzrosty zanotowały reklama mobilna, wideo i social media.

Z badania IAB AdEx wynika, że nakłady na reklamę internetową w Polsce wzrosły w skali roku o 163 mln zł - z 1,59 mld zł w pierwszych trzech kwartałach 2012 roku do 1,75 mld zł rok później.

Od stycznia do września ub.r. 46-procentowy udział w tym rynku, o 1,7 pkt proc. wyższy niż rok wcześniej, miała reklama graficzna (display). Do wzrostu tej kategorii o 15 proc. w skali roku przyczyniły się przede wszystkim formaty wideo i marketing w social media, na które wydatki zwiększyły się, odpowiednio, o 31 i 62 proc. W efekcie reklama wideo stanowiła już 6,2 proc. proc. rynku, a reklama w social media - 5,2 proc. Ponadto o 35 proc większe były inwestycje na reklamy rich-mediowe.

Bardziej niż cała reklama online wzrosły również inwestycje na marketing w wyszukiwarkach (SEM) - o 12 proc. Ta kategoria nadal stanowi 36 proc. rynku.

Zdecydowanie największy wzrost - aż o 95 proc. - zanotowała natomiast reklama mobilna, dzięki czemu jej udział w rynku podskoczył do 1 proc. Za to inwestycje na reklamę behawioralną zmalały o 47 proc.

Jednocyfrowe wzrosty - o 6 i 5 proc. - nastąpiły w segmentach ogłoszeń i e-mail marketingu. W efekcie oba zanotowały spadek udziału w rynku o 1 proc.

Jeśli chodzi o reklamodawców, to tak samo jak rok wcześniej najwięcej na reklamę internetową przeznaczyły branże motoryzacyjna i finansowa, których udziały w łącznych wydatkach wyniosły, odpowiednio, 16 i 14 proc. Natomiast największe wzrosty inwestycji w skali roku zanotowały sektory odzieżowy (o 55 proc.), żywnościowy (o 45 proc.) oraz napojów i alkoholi (o 40 proc.).

W 2014 roku reklamę internetową czeka dalszy wzrost - pytani przez Wirtualnemedia.pl analitycy z domów mediowych oszacowali go na 10-12 proc. (zobacz szczegóły).

IAB AdEx jest cyklicznym badaniem służącym do mierzenia wydatków na reklamę internetową. Projekt realizuje IAB Polska wspólnie z PwC od 2007 roku, a jego wyniki stały się standardem rynkowym i są bazą dla innych analiz dotyczących wydatków reklamowych.

W badaniu biorą udział wszystkie wiodące firmy internetowe, jednak wyniki nie wyczerpują w pełni wydatków reklamowych w internecie ze względu na duże zróżnicowanie i mnogość małych i średnich podmiotów na rynku.

Za wydatki reklamowe uznano budżety firm przeznaczane na zakup powierzchni reklamowej w internecie. Na wydatki te składają się zarówno przychody uczestników badania uzyskane z tytułu sprzedaży powierzchni reklamowej, jak i prowizje agencji z tego tytułu (tzw. kick-backi). Wydatki ujęte w badaniu mogą mieć zarówno charakter gotówkowy, jak i barterowy. Dane za trzy kwartały 2013 zebrano od 1 października do 9 grudnia ub.r.

Autor:tw

KOMENTARZE(4)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas