Internet 2020-08-07
0

Polska wśród 10 najlepiej rozwijających się rynków dla podcastów

Rośnie popularność podcastów. Pod koniec kwietnia br. były one odtwarzane na całym świecie 42 proc. częściej niż przed tym okresem, a w Europie ich popularność wzrosła aż o 53 proc. Bank rozbiła Polska, w której w pierwszym półroczu 2020 r. wysłuchano ponad 300 proc. więcej godzin podcastów niż rok wcześniej.

Rynek podcastów dynamicznie rozwija się, ewoluuje także ich forma. Prosty proces tworzenia podcastów, nowi twórcy i kanały oraz rosnąca liczba słuchaczy, sprawiają, że potencjał tej formy zauważają influencerzy, wydawcy, media, a także firmy komercyjne. Z dnia na dzień na Spotify pojawia się coraz więcej odcinków audio poruszających różnorodne tematy. Są to ekonomia, edukacja, biznes i technologia, ale również komedia czy mrożące krew w żyłach zbrodnie. Spotify stał się wiodącą platformą podcastów na ponad 80 rynkach spośród 92, na których jest dostępny - wynika z raportu firmy Voxnest, która jest właścicielem jednej z największych platform hostingowych dla podcastów.

Jak wynika z danych Voxnest, Polska jest w pierwszej dziesiątce najszybciej rozwijających się rynków dla tego formatu na świecie, tuż za Brazylią, Wielką Brytanią, Kanadą, Kolumbią, Włochami, Meksykiem oraz Hiszpanią. Potwierdzają to również dane Spotify, które w okresie od stycznia do czerwca bieżącego roku wskazują na wzrost ilości odtworzeń podcastów w Polsce aż o 300 proc. w porównaniu do pierwszego półrocza poprzedniego roku.

- Ostatnio nasze podejście do wielu codziennych spraw, w tym rozrywki, ulega zmianom. Podcasty są tego doskonałym przykładem. Ten stosunkowo nowy format ewoluuje w zawrotnym tempie. W Spotify dostrzegamy w nim ogromny potencjał rozwoju, nie tylko z perspektywy słuchaczy, ale także twórców i biznesu muzycznego. Wraz ze wzrostem liczby słuchaczy rośnie również katalog dostępnych tytułów, dzięki czemu mamy możliwość dotarcia do szerokiej grupy odbiorców - mówi Federica Tremolada, dyrektor zarządzająca Spotify w regionie Europy Południowej i Wschodniej.

Ponad 400 oryginalnych podcastów na Spotify

Wzrost zainteresowania ze strony słuchaczy wpływa jednocześnie na rozwój zarówno globalnych, jak i lokalnych treści. W ostatnim czasie Spotify zaprezentował ponad 400 oryginalnych podcastów, zapowiedział również ekskluzywne kanały stworzone we współpracy z Joe Roganem, Michelle Obamą czy Kim Kardashian. W tym samym czasie na polskim rynku pojawiły się takie podcasty jak choćby: „Słuchaj, nie uwierzysz!”, „Historie Potłuczone” czy „Co-Drive”.

Aktualnie na platformie użytkownicy mogą znaleźć milion podcastów, z czego ponad 400 to oryginalne treści produkowane przez Spotify. Materiały są pogrupowane w 13 kategoriach, takich jak: Sport i Rekreacja, Muzyka, Sztuka i Rozrywka, Gry, Dzieci i Rodzina czy Społeczeństwo i Kultura, a ich popularność stale się zmienia. Jak? W 2019 roku ulubionymi gatunkami słuchanymi przez Polaków na platformie Spotify były Sztuka i Rozrywka, Edukacja oraz Komedia. Obecnie najchętniej odtwarzamy kanały z kategorii Komedia.

Najpopularniejsze kategorie podcastów w pierwszym półroczu 2020 roku to: Komedie, Historie, sztuka i rozrywka, Wiadomości i polityka oraz Edukacja.

Top 10 na Spotify

Z uwagi na stale powiększającą się bibliotekę treści oraz możliwość odkrywania nowych kanałów w nowo wprowadzonych rankingach podcastów zmienia się również popularność poszczególnych kanałów. Od 2019 roku pierwsze miejsca rankingu w serwisie Spotify niezmiennie zajmują „Dwóch Typów Podcast” oraz „Kryminatorium”. W tym roku prym wiodą również nowe kanały, takie jak „Piąte: Nie zabijaj” czy „Dział Zagraniczny”, których nie było na ostatniej liście top 10.

Top 10 podcastów (pierwsza połowa 2020 roku do 19 lipca):

1. Dwóch Typów Podcast
2. Kryminatorium
3. Ja i moje przyjaciółki idiotki
4. Tu Okuniewska
5. Rock i Borys
6. Rozmowy: Wojewódzki & Kędzierski
7. Karol Paciorek
8. Piąte: Nie zabijaj
9. Prawdziwe Zbrodnie
10. Dział Zagraniczny

Dzięki stale rosnącej popularności podcastów zarówno w Polsce, jak i na całym świecie, 2020 rok może okazać się najlepszym okresem dla rozwoju tego formatu. Wskazuje na to badanie Voxnest, według którego do 2021 roku przychód reklamowy z podcastów osiągnie miliard dolarów.

W drugim kwartale 2020 roku serwis Spotify wykazał przychody w wysokości ponad 1,8 mld euro, ale kwartalna strata operacyjna spółki zwiększyła się do 167 mln euro. Platforma ma obecnie na świecie 299 mln użytkowników - z czego 138 milionów posiada subskrypcję premium.

Autor: bcz

Więcej informacji: Spotify, podcast

KOMENTARZE (0) DODAJ OPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NA PRACA
Praca Start Tylko u nas