Badania 2013-11-15
1

Polski rynek e-commerce rośnie pomimo kryzysu

Shutterstock.com Shutterstock.com

W 2012 roku polski rynek sprzedaży detalicznej w internecie osiągnął wartość 21 mld zł. Pomimo kryzysu finansowego e-handel funkcjonuje bardzo dobrze i w każdym roku odnotowuje kilkunastoprocentowe wzrosty - wynika z raportu firmy badawczej PMR.

E-handel jest obecnie kanałem na rynku detalicznym, który posiada dwucyfrową dynamikę rozwoju. PMR prognozuje, że w 2013 roku zanotuje on dalszy wzrost o 15%, do ponad 24 mld zł. Jednocześnie dynamika rynku jest malejąca, a jej ustabilizowanie się przewidywane jest na rok 2015.

Z badania przeprowadzonego przez PMR wynika, że głównym motywem, dla którego ludzie decydują się na zakup produktów przez internet, jest ich korzystna cena (takiej odpowiedzi udzieliło 76% respondentów). Niespełna 70% zadeklarowało, że zanim zdecyduje się na zakup produktu poszukuje najtańszej oferty. Jednocześnie prawie połowa badanych przyznała, że kupując kolejny produkt z danej kategorii wraca do tego samego sklepu internetowego i nie szuka już bardziej korzystnych cenowo ofert.

Niemal 60% badanych stwierdziło że kupuje online, ponieważ jest to wygodne. Większość respondentów (73%) robi zakupy w sieci sporadycznie i nie jest to dla nich czynność regularna, natomiast prawie połowa (47%) robi je jedynie z powodu wyjątkowych okazji. Do regularnego śledzenia ofert sklepów internetowych, serwisów aukcyjnych i zakupów grupowych przyznało się 30% badanych.

Relatywnie duża grupa e-konsumentów przyznaje się do stosowania strategii zakupowej, która pozwala ominąć ograniczenia wynikające z charakteru zakupów internetowych. Osoby te przeglądają, przymierzają produkty w tradycyjnych sklepach, natomiast transakcji dokonują - po niższych cenach - w sklepach internetowych (39%).

Badanie konsumenckie zostało zrealizowane przez PMR na przełomie września i października 2013 r. techniką wywiadów telefonicznych CATI, a skontaktowano się z losowo dobraną próbą tysiąca dorosłych mieszkańców Polski, którzy kiedykolwiek dokonali zakupów online. W celu uzyskania takiej liczby wywiadów konieczny był kontakt z 1686 osobami.

Autor: km

KOMENTARZE (1) DODAJ OPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NA PRACA
Praca Start Tylko u nas