Reklama2015-11-18
3

Polski rynek reklamowy 4 proc. w górę. Zyskały internet i radio, w dół prasa (raport)

fot. Shutterstock.comfot. Shutterstock.com

W trzech kwartałach br. wydatki netto na polskim rynku reklamowym wyniosły 5,37 mld zł netto, o 4 proc. więcej niż rok wcześniej - wynika z szacunków agencji SMG. O prawie 10 proc. wzrosły nakłady na reklamy w internecie i radiu, a o kilkanaście proc. zmalały w prasie.

Procentowy wzrost wydatków reklamowych w trzech kwartałach był w br. najwyższy od 2011 roku. - Rynek reklamowy wykorzystuje dobrą koniunkturę gospodarczą w Polsce i zdecydowanie przyspiesza w trzecim kwartale 2015 roku osiągając dynamikę wzrostu 6,4 proc. - dodaje Piotr Piętka, prezes SMG w Polsce. - Estymujemy, iż ten optymizm utrzyma się do końca 2015 roku, a wzrost rynku reklamowego będzie wyższy od prognozowanego przez nas na początku br. Dynamika wydatków osiągnie ostatecznie poziom 3,7-3,9 proc. - zapowiada.

Zdecydowanie najważniejszym kanałem komunikacji reklamowej pozostaje telewizja, do której od stycznia do września br. trafiło 2,79 mld zł nakładów marketingowych, o 4,2 proc. więcej niż rok wcześniej. Przychody stacji ze sprzedaży spotów wzrosły po trzech kwartałach o 5,1 proc., a liczba wyemitowanych spotów - o 10,7 proc.

W telewizji najwięcej na reklamy wydały branża farmaceutyczna (której inwestycje wzrosły w skali roku o 47 mln zł) i producenci żywności (ich nakłady zwiększyły się o prawie 30 mln zł, czyli 7,3 proc.). Nakłady zwiększyły też m.in. sektory telekomunikacyjny, finansowy i handlowy.

W internecie wydatki reklamowe zwiększyły się o 9,6 proc., do 1,29 mld zł. Najbardziej swoje nakłady marketingowe w tym medium podwyższyły producenci żywności (o 32,7 mln zł, czyli 70 proc.) i sektor finansowy (o 30,5 mln zł, czyli 15 proc.). Natomiast duże spadki zanotowały sektor mediów (o 20,8 mln zł, a więc 31 proc.) i branża sprzętów domowych, mebli i dekoracji (o 10,6 mln zł, czyli 32,7 proc.).

SEM i display stanowią niezmiennie ok. 80 proc. reklamy internetowej. Natomiast największe wzrosty w skali roku osiągnęły reklama mobilna i wideo - pierwsza o ponad 20 proc., a druga o 16 proc. Wydatki na reklamy w wyszukiwarkach zwiększyły się o 5 proc., a do większego wzrostu w samym trzecim kwartale najbardziej przyczyniły się inwestycje sektora handlowego (w szczególności e-commerce) oraz finansowego.

Nakłady na reklamy radiowe zwiększyły się o 9,1 proc. (czyli 36,5 mln zł), do 438 mln zł. Wiodącym sektorem dla tego medium jest w br. branża handlowa, której wydatki reklamowe było o ponad 170 proc. wyższe niż sektora farmaceutycznego wcześniej dominującego w radiu.

Reklama zewnętrzna w dziewięciu miesiącach br. zanotowała wpływy zbliżone do analogicznego okresu ub.r. (313 mln zł), zaś uwzględniając tranzyt osiągnęła blisko 2 proc. wzrostu. Siedem sektorów zwiększyło w niej wydatki łącznie o blisko 15 mln zł, z czego najbardziej branża mediów (o 5 mln zł, czyli 17 proc.)

Rynek reklamy kinowej wzrósł o 1 proc., do 67,7 mln zł. Osiem sektorów zwiększyło budżety reklamowe w kinach łącznie o blisko 19 mln zł, z czego najwięcej przypadło na media, głównie w związku z nakładami dystrybutora filmowego Kino Świat.

Po nieco ponad 10 proc. zmalały wydatki na reklamy prasowe: w dziennikach o 11,8 proc., do 203,2 mln zł, a w magazynach o 10,7 proc., do 281,8 mln zł. Przy czym w samym trzecim kwartale procentowe spadki były jednocyfrowe: w dziennikach wyniosły 7 proc., a w magazynach - 3,2 proc. W gazetach codziennych nakłady reklamowe ograniczyło 14 sektorów, z czego najbardziej ten klasyfikowany jako pozostałe (złożyły się na to redukcje w kategoriach nieruchomości, edukacja, usługi komunalne oraz materiały budowlane - łącznie o blisko 10 mln zł, czyli 11,7 proc.). W czasopismach zmalały inwestycje 12 branż, najmocniej (o 10,6 mln zł, a więc 53,5 proc.) telekomunikacji.

Na drugiej podstronie statystyki wydatków reklamodawców

Autor:tw

KOMENTARZE(3)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas