Biznes2014-01-03
9

Polskie nastolatki szturmują Ask.fm, serwis ma już u nas 2,5 mln użytkowników

Ask.fm jesienią ub.r. odwiedzało ok. 2,5 mln polskich internautów miesięcznie, aż dziesięć razy więcej niż rok wcześniej. 1,6 mln użytkowników portalu ma od 7 do 24 lat i bardziej traktują go jako komunikator i mikroblog niż stronę typu Q&A.

Ask.fm został uruchomiony w połowie 2010 roku przez łotewską firmę RIGA. Z założenia jest serwisem typu Q&A (Questions and Answers), w którym można zadawać pytania i udzielać na nie odpowiedzi.

Przy czym na Ask.fm pytania zadaje się konkretnym użytkownikom, których profile wcześniej zaczęło się obserwować (pytany i obserwowany internauta nie musi na to wyrazić zgody). Z obu opcji można korzystać anonimowo. Pytania mogą zawierać maksymalnie 300 znaków, a do wszystkich wpisów można dodawać zdjęcia i filmiki, a także klikać przy nich „lubię to”.

Z danych Megapanelu PBI/Gemius opracowanych przez portal Wirtualnemedia.pl wynika, że Ask.fm zanotował w ostatnim roku ogromny wzrost popularności wśród polskich internautów. Latem 2012 roku notował miesięcznie tylko 120-250 tys. użytkowników, w listopadzie i grudniu - już 560 i 690 tys., a w styczniu 2013 roku przekroczył milion real users. W 2013 roku nastąpiły dalsze dynamiczne wzrosty: już w lutym serwis miał 1,4 mln użytkowników, w maju - 1,8 mln, a sierpniu - 2,5 mln i podobną odwiedzalność utrzymał w kolejnych dwóch miesiącach. W efekcie liczba jego użytkowników w ciągu roku zwiększyła się aż dziesięciokrotnie.

Tym samym Ask.fm zanotował dużo dynamiczniejszy wzrost niż dwa inne serwisy społecznościowe, w których w ostatnich latach branża internetowa upatrywała nowych potentatów: Instagram i Pinterest. Ten pierwszy od połowy 2012 do połowy 2013 roku urósł w Polsce z ok. 300-400 tys. do 1,5 mln użytkowników, a drugi - z ok. 300 tys. do 1,2-1,3 mln (analizowaliśmy to przed dwoma miesiącami - przeczytaj ten tekst). Ask.fm osiągnął już zasięg podobny do Twittera, który w październiku ub.r. zanotował 2,4 mln polskich użytkowników, a rekordowe dla siebie 2,53 mln real users zanotował w czerwcu ub.r. (zobacz szczegóły).

Ask.fm - tak samo jak większość zagranicznych serwisów - nie jest objęty w Megapanelu audytem site-centric, dlatego nie wiadomo, ile odsłon wykonują w nim polscy użytkownicy ani jak dużo czasu spędzają.

Zobacz tabelę


Według Megapanelu PBI/Gemius z października ub.r. nieco ponad milion polskich użytkowników Ask.fm (czyli 41,7 proc. wszystkich) ma od 15 do 24 lat, natomiast 584 tys. to osoby w wieku 4-14 lat. W obu grupach wiekowych serwis odwiedziło po ponad 20 proc. wszystkich internautów. Warto zaznaczyć, że zgodnie z regulaminem profil na Ask.fm może założyć osoba mająca minimum 13 lat.

Zdecydowanie mniej użytkowników portal ma wśród starszych internautów. Spośród osób w wieku 25-34 lat w październiku było to 266 tys. użytkowników (5 proc. wszystkich internautów z tej grupy), w wieku 35-44 lat - 379 tys. (9,8 proc. wszystkich), w wieku 45-54 lat - 151 tys. (6 proc. wszystkich), a w wieku 55 lat i więcej - zaledwie 58 tys. (2,4 proc. wszystkich).

Zobacz tabelę

Na kolejnej stronie porównujemy Ask.fm z innymi serwisami Q&A i analizujemy przyczyny wzrostu jego odwiedzalności.

Autor:tw

KOMENTARZE(9)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas