Radio2022-09-30
14

Polskie Radio bez rekompensaty będzie mieć 187 mln zł straty

Polskie Radio spodziewa się że w br. przy 318,2 mln zł wpływów i 380,4 mln zł kosztów operacyjnych zanotuje 63,6 mln zł straty, ponad trzy raz więcej niż przed rokiem. Jeśli nadawca w przyszłym roku nie otrzyma rekompensaty abonamentowej, jego strata sięgnie 187 mln zł.

W zaktualizowanym planie finansowym na br., który przekazano Radzie Mediów Narodowych i radzie programowej firmy, Polskie Radio zapisało spadek przychodów abonamentowych z 285,87 do 252,87 mln zł.

Jesienią ub.r. Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji prognozowała, że w br. wpływy z abonamentu rtv zmaleją o 70 mln zł do 580 mln zł. Z tej kwoty 142 mln zł ma trafić do Polskiego Radia. KRRiT zdecydowała też, że z tegorocznej rekompensaty abonamentowej Polskie Radio dostanie 110 mln zł, o 15,9 mln zł mniej niż przed rokiem.

Mniej z reklam, koszty 5 proc. w górę

Polskie Radio mniej zarobi w br. również z marketingu. Prognozowane wpływy z reklam zmaleją z 36,46 do 31,75 mln zł, a te ze sponsoringu wzrosną z 4,84 do 6,72 mln zł. Według danych Publicis Groupe w pierwszej połowie br. polski rynek reklamy radiowej urósł o 2,3 proc. do 353,4 mln zł.

Natomiast wpływy ze sprzedaży audycji (głównie tych z anteny Polskiego Radia dla Zagranicy realizowanych na zlecenie MSZ) mają zwiększyć się z 10,75 do 10,99 mln zł, a pozostałe przychody sprzedażowe - z 9,9 do 15,64 mln zł.

Tegoroczne koszty operacyjne nadawcy mają sięgnąć 380,36 mln zł, po wzroście o 5 proc. Według planu wydatki na wynagrodzenia zwiększą się ze 146,45 do 149,59 mln zł, a na inne świadczenia pracownicze - z 28,06 do 30,31 mln zł.

Wiosną br. firma uprzedziła działające w niej związki zawodowe, że nie mogą liczyć na podwyżki, bo trzeba ciąć koszty. Nadawca zapewnił też, że nie planuje zwolnień grupowych ani obniżek wynagrodzeń.

Spółka na koniec ub.r. zatrudniała etatowo 1 320 osób, o 11 więcej niż rok wcześniej. Średnie wynagrodzenie brutto wynosiło 8,9 tys. zł brutto, po wzroście rok do roku o 500 zł. Dziennikarze zarabiali przeciętnie 11,7 tys. zł, a menedżerowie wyższego szczebla - 17,5 tys. zł.

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu

Koszty usług obcych w br. mają wzrosnąć z 80,02 do 88,62 mln zł, wydatki na zużycie materiałów i energii - z 10,55 do 12,55 mln zł, a na podatki i opłaty - z 29,23 do 32,31 mln zł. Natomiast koszty rodzajowe określone jako pozostałe mają zmaleć z 43,05 do 41,62 mln zł.

Z kolei pozostałe koszty operacyjne mają spaść z 4,27 do 1 mln zł, a koszty finansowe - z 5,58 do 4,6 mln zł.

Ponad 40 mln zł więcej na minusie

Polskie Radio spodziewa się, że jego straty powiększą się ponad dwukrotnie: na poziomie sprzedażowym z 16,16 do 62,18 mln zł, na operacyjnym - z 15,25 do 59,04 mln zł, a na poziomie netto - z 19,91 do 63,6 mln zł.

Natomiast prognoza na 2023 rok zakłada stabilizację przychodów marketingowych (32,35 mln zł ze sprzedaży czasu reklamowego i 6,11 mln zł ze sponsoringu), ze sprzedaży audycji (10,94 mln zł) i pozostałych źródeł komercyjnych (14,53 mln zł). W planie finansowym nadawca nie mógł wpisać kolejnej rekompensaty abonamentowej, ponieważ nie jest jeszcze przesądzona. Bez niej osiągnie w przyszłym roku tylko 150,93 mln zł z opłat abonamentowych.

Rekompensaty nie zapisano w rządowym projekcie budżetu na 2023 rok, jednak premier Mateusz Morawiecki zapewnił, że zostanie przekazana TVP i Polskiemu Radiu. - Z całą pewnością środki w podobnej wysokości trafią do mediów publicznych, ponieważ media publiczne są potrzebne, aby informować wszystkich obywateli o różnych wydarzeniach - stwierdził na początku września.

Koszty operacyjne Polskiego Radia w przyszłym roku mają wzrosnąć do 398,3 mln zł. Zaplanowano, że wydatki na wynagrodzenia zwiększą się ze 149,59 do 153,84 mln zł, a na usługi obce - z 88,61 do 93,41 mln zł.

Bez 100 mln zł z rekompensaty nadawca zanotuje 182,23 mln zł straty operacyjnej i 196,93 mln zł straty netto.

W 2023 roku Polskie Radio ma przeznaczyć 69,57 mln zł na tworzenie treści w Jedynce. W przypadku Dwójki zapisano w budżecie 54,11 mln zł, w Trójce - 51,84 mln zł, a w Polskim Radiu 24 - 40,4 mln zł. Do tego dochodzą koszty emisji analogowej i DAB+.

Autor:Tomasz Wojtas

KOMENTARZE(14)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas