Radio2014-03-18
8

Polskie Radio szykuje nowe kanały na multipleks: dla dzieci, seniorów i edukacyjny

Polskie Radio uruchomi w tym roku na multipleksie dwa nowe kanały cyfrowe: skierowany do dzieci Krasnal oraz nadający programy dla seniorów Retro. Kolejna stacja, edukacyjna Eureka, ma ruszyć w 2015 roku. - Chcemy stworzyć pakiet wzajemnie uzupełniających się kanałów - mówi Wirtualnemedia.pl Krzysztof Łuszczewski, pełnomocnik PR ds. cyfryzacji.

W październiku ub.r. rozpoczął się proces cyfryzacji Polskiego Radia. Na pierwszym multipleksie znalazło się dziewięć kanałów radiowych (Jedynka, Dwójka, Trójka, Czwórka, Zagranica, PR24, Rytm, Radio Katowice i RDC). Polskie Radio planuje już uruchomienie kolejnych trzech stacji - Krasnal, Retro i Eureka. Są to na razie nazwy robocze i mogą ulec zmianie.

- Polskie Radio może tworzyć tylko kanały wyspecjalizowane, a nie o charakterze ogólnym. Obserwując rynek telewizyjny, który podlega dużo większej defragmentacji, szukaliśmy elementów w naszej ofercie, które należy rozwinąć. Staramy się stworzyć pakiet wzajemnie uzupełniających się kanałów - mówi portalowi Wirtualnemedia.pl Krzysztof Łuszczewski, dyrektor Programu IV Polskiego Radia oraz pełnomocnik Polskiego Radia ds. cyfryzacji.

Polskie Radio Krasnal będzie kanałem przeznaczonym dla dzieci w wieku 3-8 lat. - Dzieci bardzo się różnią od siebie. Co innego interesuje czterolatka, a czym innym zainteresuje się 14-latek. Trudno byłoby stworzyć kanał, który zaciekawiłby wszystkich. Skupiamy się na młodszych dzieciach - tłumaczy Krzysztof Łuszczewski.

W ramówce nowego kanału znajdzie się dużo dziecięcej muzyki, a także audycje edukacyjne (np. o znaczeniu nieznanych pojęć) oraz archiwalne słuchowiska. Poza tym mali słuchacze będą mogli w prosty sposób uczyć się języka angielskiego za pomocą piosenek i zabaw językowych. - Chcemy, żeby Krasnal był dla dzieci „odtrutką” od bajek, które oglądają codziennie na kanałach dziecięcych. Dlatego u nas usłyszą bajkę o Kaczce Dziwaczce - mówi Krzysztof Łuszczewski.

Wieczorami Krasnal nadawać będzie audycje poradnicze dla rodziców związane m.in. z wychowaniem i zdrowiem dzieci. W wieczornej ramówce mają się znaleźć również programy na żywo, podczas których można będzie zadzwonić do studia i porozmawiać z ekspertem. - Takie audycje już są w Polskim Radiu, ale rozrzucone i nieusystematyzowane. Chodzi nam o to, żeby takie porady zebrać w jednym miejscu - komentuje Łuszczewski.

Krasnal rozpocznie nadawanie na multipleksie 1 sierpnia br. Zbiegnie się to z uruchomieniem nowych nadajników cyfrowych w kolejnych lokalizacjach.

Z kolei Polskie Radio Retro będzie kierować swój program do słuchaczy w wieku 50 lat i więcej. Jego ramówka ma być wypełniona audycjami poradniczymi z zakresu m.in. zdrowia i żywienia. Wśród propozycji programowych znajdą się także audycje dla działkowców, wędkarzy i kinomanów. Retro będzie również nadawać rozrywkę sprzed lat m.in. słuchowiska kabaretowe z archiwum Polskiego Radia.

Piosenki z playlisty PR Retro mają nie wykraczać wcześniej niż do lat 50., a muzyka z okresu przedwojennego pojawi się tylko w audycjach autorskich. - Dominować będą lata 60. i 70., czyli to, czego nie ma w innych radiach. Stacje grające dziś złote przeboje sięgają po piosenki z lat 80. My chcemy sięgnąć trochę dalej - opisuje Krzysztof Łuszczewski.

PR Retro wystartuje w IV kwartale br., prawdopodobnie 1 października.

W grudniu ub.r. firma GFK Polonia na zlecenie Polskiego Radia przeprowadziła badania jakościowe na przedstawicielach grup słuchaczy, do których kierowane będą dwa nowe kanały cyfrowe. Do badania PR Krasnal zaproszono rodziców z dziećmi, którym odtwarzano proponowane fragmenty audycji tematycznych oraz muzykę z playlisty. Koncepcje obu kanałów przypadły uczestnikom badania do gustu, a pomysły na programy zostały przyjęte bez zastrzeżeń. Krzysztof Łuszczewski podkreśla, że Polskie Radio zyskało dzięki temu ogromną wiedzę.

- Wyniki pokazały nam zupełnie inny obraz grupy 50+, do której będzie kierowany program radia Retro. Zmienia się styl życia i dzisiejszy pięćdziesięciolatek nie czuje się retro. On bardzo często jest młody duchem. Interesuje się technologią, słucha radia za pomocą telefonów komórkowych. Jeżeli ma to być radio do słuchania przez cały dzień, to pięćdziesięciolatkowie chcą dowiadywać się z niego o rzeczach współczesnych - mówi dyrektor Czwórki.

Różne oceny badanych wzbudziła natomiast wizja kanału edukacyjnego Eureka. - Obecnie pracujemy nad uformowaniem ostatecznego konceptu. Chcemy przeformatować pomysł, korzystając z wiedzy uzyskanej podczas badań - mówi Krzysztof Łuszczewski.

Polskie Radio Eureka ma prezentować słuchaczom wiedzę w przystępny sposób. Ramówka jest cały czas opracowywana, ale wiadomo, że pojawią się w niej m.in. nowinki technologiczne i ciekawostki naukowe. Dużo miejsca będą zajmować audycje historyczne.

- Największym dylematem, przed jakim obecnie stoimy jest to, na ile radio Eureka ma być skierowane do niewyrobionego audytorium, a na ile do specjalistów. Szukamy złotego środka, żeby kanał był atrakcyjny i zadowolił szerokie grono odbiorców - podkreśla Łuszczewski.

Playlista PR Eureka jest nadal ustalana. Jak podkreśla jednak Krzysztof Łuszczewski, muzyka nie będzie odgrywać w tej stacji istotnej roli i ma być jedynie spoiwem łączącym poszczególne audycje. Start kanału przesunięto na przyszły rok.

- Kanały cyfrowe nie będą rywalizować z Jedynką czy Trójką. Jeśli słuchacz szuka rano przeglądu prasy i wiadomości - ma Jedynkę, chce ciekawostek naukowych - przełącza na radio edukacyjne, chce słuchać muzyki - włącza radio Rytm, chce poszerzonych serwisów informacyjnych - wybiera PR24 - wylicza Krzysztof Łuszczewski. - Żaden kanał nie zastępuje innego. Na tym polega komplementarność oferty Polskiego Radia - konkluduje.

Autor:Łukasz Brzezicki

KOMENTARZE(8)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas