Badania2022-06-29
2

Prawie połowa dzieci w wieku od 4 do 9 lat korzysta ze smartfona

Ze smartfonów korzysta 42,7 proc. dzieci w wieku 4-9 lat. W grupie między 10. a 15. rokiem życia jest to już 91,5 proc. - wynika z Badania Założycielskiego Krajowego Instytutu Mediów. Wśród osób 65+ smartfona używa 33,4 proc. badanych.

W grupie wiekowej 16-24 lata smartfona używa 98,1 proc., wśród osób między 25-34 lata jest to 96,8 proc. Wśród 35-44-latków z takiego telefonu korzysta 94,8 proc., a w wśród osób 45-54 lata – 88,5 proc. Smartfona używa 72,1 proc. Polaków w wieku 55-64 lata. Wśród osób najstarszych, powyżej 65 lat, takie urządzenie jest w użyciu 33,4 proc. badanych.

Z komputerów (PC, laptop, tablet) korzysta 65,7 proc. dzieci w wieku 4-9 lat, 92,1 proc. w wieku 10-15lat oraz 93,7 proc. w grupie wiekowej 16-24. Wśród osób w wieku 25-34 lata komputera używa 89,8 proc., w grupie 35-44 – 83,8 proc., a wśród 45-54-latków – 72 proc. W grupie wiekowej 55-64 lata z takiego sprzętu korzysta 51,7 proc., a wśród osób 65 lat i więcej- 19 proc.

Najwięcej osób korzysta z laptopa w grupie wiekowej 16-24 lata – aż 86,9 proc., najmniej natomiast wśród osób 65 lat i więcej - jedynie 14 proc.

Tablety są najpopularniejsze w grupach wiekowych 4-9 lat (27,9 proc.) i 10-15 lat (27,8 proc.). Wśród ogółu osób w wieku 4+, korzystający z tabletów stanowią 13,5 proc. tej populacji.

Z konsoli do gier najpowszechniej korzysta grupa 10-15 lat (25,8 proc.). Wśród osób 65+ odsetek korzystających z konsoli wynosi już tylko 0,4 proc.

„Skutki korzystania z telefonów przez najmłodszych są szeroko dyskutowanym tematem, dotyczącym coraz większej liczby osób. Zgodnie z deklaracjami rodziców, obecnie już prawie 43 proc. dzieci w wieku 4-9 lat ma kontakt z ekranem smartfona. W przypadku tak angażującego urządzenia, jakim jest smartfon, nakładanie przez rodziców limitów i kontrola rodzicielska mogą być wyzwaniem. Kolejnym popularnym ekranem wykorzystywanym przez najmłodszych jest tablet – wśród dzieci 4-9 i 10-15 lat jego popularność jest dużo wyższa niż wśród ogółu osób w wieku 4 lata i więcej” – komentuje Maja Kurzelewska, dyrektor Departamentu Badań i Analiz.

Krajowy Instytut Mediów został powołany w grudniu 2020 roku przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji. Formalnie zaczął działać w marcu 2021 roku. KIM powstał w odpowiedzi na potrzeby szeroko rozumianego rynku mediów w Polsce. Instytut w sposób ciągły prowadzi pomiary korzystania z radia, telewizji i internetu dostosowane do współczesnego modelu konsumpcji mediów. KIM bada zarówno odbiór tradycyjny, jak również poprzez VOD, podcasty, aplikacje i serwisy.

Flagowym projektem KIM jest Badanie Założycielskie, największe i najbardziej kompleksowe badanie konsumpcji mediów w Polsce, realizowane na w pełni losowej reprezentatywnej próbie gospodarstw domowych TERYT GUS. Jest to jednoźródłowe badanie ciągłe, które w sposób maksymalnie transparentny, adekwatny do wymogów współczesnego rynku opisuje korzystanie z mediów. Instytut mierzy i bada zachowania konsumenta w odniesieniu do różnych mediów (radia, telewizji, internetu) jednocześnie i na największą jak dotąd skalę w kraju.

Dane pochodzą z badania, które objęło reprezentatywną próbę 17 143 osób. Przeprowadzono wywiady z osobami w wieku od 4. roku życia na temat indywidualnej konsumpcji treści mediowych oraz użytkowania poszczególnych urządzeń do ich odbioru.

Autor:jsx

KOMENTARZE(2)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas