Radio2013-11-13
15

Prezes PR: Opłata audiowizualna na poziomie ok. 100 zł rocznie

- Opłata audiowizualna powinna być znacznie niższa niż wnoszona obecnie. Jeżeli będzie ona wynosiła około połowy dotychczasowej opłaty abonamentowej, to przy powszechności poboru powinno to zapewnić mediom publicznym w miarę stabilne funkcjonowanie - mówi nam Andrzej Siezieniewski, prezes Polskiego Radia.

Siezieniewski podkreśla, że wprowadzenie opłaty audiowizualnej powinno skłonić także do podjęcia ostatecznej decyzji o tym, w jakim stopniu media publiczne będą mogły korzystać z pozyskiwania pieniędzy z nadawania reklam. - Jest to temat otwarty, trzeba o nim rozmawiać. Mamy wiele przykładów, z których możemy korzystać. Są doświadczenia brytyjskie, czy fińskie, gdzie media publiczne nie sprzedają czasu reklamowego. Z drugiej zaś strony są kraje, w których media publiczne uczestniczą w pełnym stopniu w rywalizacji na rynku reklamowym. Polska jest jednym z nich - stwierdza Andrzej Siezieniewski.

- Sądzę, że po wprowadzeniu opłaty audiowizualnej powinniśmy pozostać na rynku sprzedaży czasu reklamowego w jakimś ograniczonym zakresie. Unormowanie sytuacji finansowej mediów publicznych poprzez pobieranie opłaty audiowizualnej, która w pełni zaspokoiłaby potrzeby tych instytucji jest wskazane. Media publiczne realizują zadania w gruncie rzeczy o charakterze państwowym; przecież „misja”, o której często mówimy, wynika z ustawy o radiofonii i telewizji. Nasza oferta programowa, cyzelowana i przygotowywana z myślą o różnych grupach słuchaczy, jest precyzyjnie określoną kompozycją pozwalająca na realizację zadań, które państwo postawiło przed mediami publicznymi i je z nich rozlicza. Tak więc media publiczne powinny mieć ustabilizowane podstawy finansowe - mówi Siezieniewski.

- Trzeba jednak wspomnieć, że są eksperci, którzy twierdzą, że wyjście mediów publicznych z rynku reklamowego, może tym rynkiem zachwiać i wcale nie będzie automatycznie oznaczać zwiększenia się puli środków przeznaczonych dla mediów komercyjnych. Trzeba więc postępować ostrożnie. Ostra rywalizacja na tym polu mediów komercyjnych z nadawcami publicznymi z pewnością nie jest z wielu powodów wskazana. Media publiczne konstruują swą ofertę dla wszystkich odbiorców, od najmłodszych do najstarszych, a nie adresują jej do wąskich grup atrakcyjnych dla reklamodawców. Natomiast media komercyjne odwrotnie koncentrują swą uwagę na odbiorcach najbardziej atrakcyjnych z punktu widzenia reklamowego. Głęboka różnica tkwi więc już w samym podejściu do widza czy słuchacza - dodaje prezes Polskiego Radia.

Obecnie roczny abonament za odbiornik telewizyjny lub telewizyjny i radiowy wynosi 201,40 zł. W przyszłym roku ta stawka wzrośnie do 208,45 zł. Jeśli wysokość opłaty audiowizualnej zostałaby ustalona na poziomie, o którym mówi w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Andrzej Siezieniewski, odbiorcy musieliby płacić około 100 złotych rocznie. Na razie nie wiadomo, kiedy opłata audiowizualna może zostać realnie wprowadzona. Najbardziej optymistyczne scenariusze mówią o styczniu 2015 roku (więcej na ten temat).

Autor:kl

KOMENTARZE(15)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas