Większość tygodników opinii zanotowała w maju br. spadki sprzedaży w stosunku do maja ub.r., gdy trwała kampania wyborcza, a najwięcej stracił “Przekrój”. Największym wzrostem pochwalić się może “Wprost”. Liderem został “Gość Niedzielny”, w czołówce “Uważam Rze”.
Z danych Związku Kontroli Dystrybucji Prasy, opracowanych przez portal Wirtualnemedia.pl, wynika, że sprzedaż ogółem “Gościa Niedzielnego” (Wydawnictwo Kurii Metropolitalnej “Gość Niedzielny”) w maju br. wyniosła 147 140 egz. i była o 5,58 proc. wyższa niż w maju 2010 roku. Tytuł ten dzięki temu awansował z pozycji drugiej na pierwszą.
Na drugą lokatę z pierwszej spadł tygodnik “Polityka” (“Polityka” Spółdzielnia Pracy). Jego średnia sprzedaż ogółem w piątym miesiącu br. ukształtowała się na poziomie 131 384 egz., co oznacza spadek o 6,41 proc. względem maja 2010 roku.
>>> W górę “Gazeta Polska” i “Gość Niedzielny”, “Newsweek” stracił 40 proc.
Trzecie miejsce w zestawieniu zajął wprowadzony na rynek w lutym br. magazyn “Uważam Rze” (Presspublica), którego wynik sprzedażowy w piątym miesiącu br. wyniósł 128 228 egz. W kwietniu br. tygodnik ten zajmował także trzecie miejsce.
Liderem wzrostu był plasujący się na pozycji piątej “Wprost” (AWR “Wprost”), którego sprzedaż ogółem poszła do góry o 32,07 proc. do 84 165 egz. Sporo (30,67 proc.) zyskała też zajmująca kolejną pozycję “Gazeta Polska”.
>>> “Wprost” powalczy w sądzie o tytuł z “Wprost Przeciwnie”
Największy spadek zanotował natomiast siódmy w rankingu “Przekrój” (Wydawnictwo Przekrój). Jego wynik w maju br. zmalał o 16,04 proc. do 31 840 egz.
Zobacz tabelę
Porównując dane z maja br. do danych z kwietnia br. widać, że wszystkie tygodniki zanotowały spadki sprzedaży ogółem. Najbardziej (o 16,69 proc.) poszła w dół sprzedaż “Gazety Polskiej”.
Wśród tygodników z przedrukami z prasy polskiej i zagranicznej liderem w maju br. był niezmiennie “Tygodnik Angora” (Wydawnictwo Westa-Druk Mirosław Kuliś), którego sprzedaż ogółem spadła o 6,36 proc. i wyniosła 346 512 proc.
Uwaga! Prezentowane w tekście tego artykule dane opierają się na wskaźniku “sprzedaż ogółem” - jest to sprzedaż gazet w kioskach i w prenumeracie. W tabelce umieściliśmy też wyniki z kategorii "rozpowszechnianie płatne razem", które obejmuje - oprócz sprzedaży ogółem - sprzedaż w ramach której gazety zostały sprzedane po cenie nie niższej niż 30 proc. ceny egzemplarzowej i nie spełniają warunków sprzedaży egzemplarzowej lub prenumeraty. Na przykład są sprzedane przez wydawcę w celu dalszego bezpłatnego rozpowszechniania (np. w samolotach, PKP, hotelach itp.) lub na podstawie umów barterowych w zamian za towary lub usługi.