Telewizja2020-11-26
5

Rada Etyki Mediów: TVP w programie o karaniu kobiet jak w średniowieczu naruszył zasady szacunku i tolerancji

Emitując odcinek programu „Rodzinny Ekspres”, w którym wspomniano o karaniu kobiet metodą średniowieczną, Telewizja Polska naruszyła zasadę szacunku i tolerancji - oceniła Rada Etyki Mediów.

Chodzi o nadany w październiku br. odcinek programu „Rodzinny Ekspres” (TVP2). Opisywano w nim wilkierz, czyli zbiór zasad prawnych obowiązujący na Helu. Jedna z opisanych reguł stanowiła, że kobiety za wszczęcie kłótni na forum publicznym musiały odbyć spacer wokół rynku z kamieniem przywiązanym do szyi. - Kto wie, czy podobnych zasad nie byłoby warto wprowadzić w życiu publicznym obecnie? - brzmiał komentarz.

Po krytyce odcinek zniknął z serwisu VOD Telewizji Polskiej. Nadawca zapewnił, że nagrywany był 11 września, a kolaudowany 7 października, czyli na długo przed orzeczeniem Trybunału Konstytucyjnego w sprawie aborcji. - Treść audycji nie ma zatem żadnego związku z najnowszymi wydarzeniami w kraju - brzmiał fragment oświadczenia.

Na program poskarżył się do Rady Etyki Mediów poseł Maciej Kopiec, a także dwie osoby prywatne. Wskazali w skargach, że treści zaprezentowane w programie upadlają, poniżają i zachęcają do samosądu wobec kobiet, które wyszły na ulice w proteście przeciwko orzeczeniu Trybunału Konstytucyjnego.

- TVP sugeruje się, że lincz wobec kobiet wyrażających publicznie swoje zdanie, jest pomysłem wartym wprowadzenia. Program jest publikowany w czasie ogólnopolskiego strajku tysięcy kobiet! Przypominam, że prawo do publicznego wyrażania poglądów gwarantuje wszystkim obywatelom konstytucja - napisała jedna z kobiet w skardze.

Rada Etyki Mediów podzieliła zasadność podnoszonych zarzutów i stwierdziła, że w kwestionowanym programie nadawca naruszył zapisaną w Karcie Etycznej Mediów Zasadę szacunku i tolerancji nakazującą poszanowanie ludzkiej godności, praw osobistych, prywatności i dobrego imienia.

Z danych Nielsen Audience Measurement wynika, że w październiku br. udział TVP2 w rynku oglądalności wyniósł 9,56 proc.

 

Autor:jk

KOMENTARZE(5)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas