Radio 2022-07-14
34

Radio 357 zarobiło więcej od planu, ale wprowadza oszczędności. "Niższe tempo przybywania nowych patronów"

Spotkanie z patronami poprowadzili Paweł Sołtys i Olga Mickiewicz   Fot. Materiały R357 Spotkanie z patronami poprowadzili Paweł Sołtys i Olga Mickiewicz Fot. Materiały R357

Od stycznia do maja br. Radio 357 uzyskało ponad 4,7 mln zł przychodu netto. Koszty operacyjne w tym czasie to 4 mln zł. Przychód netto wyższy był o ponad 207 tys. zł od oczekiwanego.

Z danych przekazanych patronom przez prezesa stacji Pawła Sołtysa i członkinię jej zarządu Olgę Mickiewicz wynika, że Radio 357 na pierwsze pięć miesięcy br. planowało przychód netto w wysokości 4 556 119 zł, podczas gdy sięgnął on 4 763 797 zł. Całkowite przychody rozgłośni w tym okresie wyniosły ponad 5,4 mln zł, wobec zakładanych 5,2 mln zł.

Patroni wpłacili 4,1 mln zł, co daje 76 proc. łącznych wpływów, natomiast współpraca z partnerami biznesowymi przyniosła 944 tys. zł.

Radiowcy szacowali wstępnie, że koszty finansowania (Patronite, obsługa płatności, prawa autorskie) wyniosą między styczniem a majem 707,9 tys. zł, ale ostatecznie zamknęły się one kwotą niższą o ponad 6 tys. zł. Koszty operacyjne wyniosły niemal 4 mln zł, z czego na antenę przeznaczono najwięcej, bo 2,1 mln zł, na marketing i komunikację - 405 tys. zł.

„Szukamy dywersyfikacji finansowania”

Wpłaty patronów pozostają głównym źródłem przychodów radia, podano podczas spotkania. - Konsekwentnie szukamy sposobów, by dywersyfikować źródła finansowania. Finansowanie przez patronów jest i pozostanie kluczowym źródłem. Ale staramy się, aby ciężar finansowania działalności radiowej rozkładać na więcej źródeł - komentuje dla Wirtualnemedia.pl Paweł Ruszkowski z zarządu rozgłośni.

-Tyle mogliśmy zrobić już teraz, by przygotować się na trudny czas. Przewidujemy dalszy wzrost cen i w rezultacie - naszych kosztów. Z drugiej strony - cięcia wydatków na promocję u partnerów komercyjnych. Wszystko to musi odbić się na naszym budżecie - mimo starań, by skutki minimalizować. Przygotowujemy się też na konieczne wydatki na dalszy rozwój platformy (priorytet zaraz obok anteny) i przygotowanie atrakcyjnej oferty podcastowej w sezonie jesień/zima 2022, zwiększenie ilości treści video, promocję i dalsze usprawnianie kontaktu z Patronami - stwierdza w rozmowie z nami Paweł Sołtys, prezes zarządu Radia 357.

Jednym z nich ma być współpraca z partnerami biznesowymi, a także sprzedaż radiowych gadżetów. 

- Wojna, rosnące ceny i niepewność gospodarcza widocznie obniżyły tempo przybywania nowych patronów. Dlatego wdrożyliśmy program oszczędnościowy, podchodząc ostrożniej do planowanych wydatków. W ten sposób chcemy zrównoważyć oczekiwane osłabienie wpływów z Patronite i przygotować poduszkę finansową na drugą połowę roku, która - i to już wiemy - będzie trudna - dodaje Ruszkowski, który w zarządzie odpowiada za finanse Radia 357.

Poziom finansowania przez patronów będzie niższy

Radiowcy przewidują dalszy wzrost cen i w rezultacie kosztów swojej działalności. Zakładają też obniżenie poziomu finansowania przez patronów (choćby przez obniżanie kwot wsparcia miesięcznego) oraz cięcia wydatków na promocję u partnerów komercyjnych.

Priorytetem dla zespołu IT rozgłośni są natomiast prace nad tzw. platformą, czyli środowiskiem do korzystania z treści audio emitowanych na żywo oraz dostępnych w podcastach. Na platformę składa się strona internetowa oraz aplikacja mobilna. - Zdecydowaliśmy się przygotować zupełnie nową odsłonę strony i aplikacji mobilnych. W obu przypadkach słuchacze dostaną wygodniejszą nawigację, ulepszony odtwarzacz i stopniowo kolejne funkcje takie jak dodawanie do ulubionych, większą personalizację treści - wyjaśnia Michał Kwiatkowski z zespołu IT Radia 357.

Podczas transmisji patroni po raz pierwszy mogli zobaczyć widoki nowej strony internetowej i aplikacji mobilnej Radia 357. Zespół stacji zapowiedział także zaproszenie patronów do testów obu rozwiązań zanim trafią one do wszystkich użytkowników. Testy strony ruszą jeszcze w wakacje, a aplikacji - we wrześniu.

14,5 mln zł wpłat na Radio 357

Radio 357 to stacja założona przez byłych dziennikarzy radiowej Trójki. Nadaje w internecie od stycznia 2021 roku. Zespół tworzy obecnie ponad 100 autorów, dziennikarzy oraz osób organizujących pracę.

Aktualnie na Patronite rozgłośnię wspiera ponad 44 tys. użytkowników, którzy deklarują miesięczne wpłaty w wysokości 812,4 tys. zł. Ogółem stacja zebrała 14,5 mln zł.

Autor: Jacek Kowalski

Więcej informacji: Radio 357, kryzys, patroni, finansowanie

KOMENTARZE (34) DODAJ OPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NA PRACA
Praca Start Tylko u nas