Internet2014-11-04
29

Reklama Onetu „niepokojąco podobna” do kampanii społecznej. Portal: to zbieg okoliczności

Agata Kwiatkowska, autorka kampanii społecznej „Projekt Test”, uważa, że koncepcja kreatywna pierwszej odsłony tej akcji została bezprawnie wykorzystana w nowych reklamach portalu Onet.pl. Portal podkreśla, że najważniejszym kanałem komunikacji w jego kampanii jest wideo, a podobieństwo grafik to zbieg okoliczności.

Kampania reklamowa Onetu pod hasłem „Każdy ma swój Onet” jest prowadzona od dwóch tygodni, promując nową wersję strony głównej portalu. W reklamach różne osoby pokazują swoje pasje odzwierciedlające się w sposobach, w jakie korzystają z Onetu (przeczytaj więcej i obejrzyj spot).

W poniedziałek Agata Kwiatkowska, współtwórczyni akcji społecznej „Projekt Test”, zwróciła uwagę, że jeden z layout billboardów wykorzystywanych w kampanii Onetu jest bardzo podobny do plakatu z pierwszej odsłony tamtego projektu, prowadzonej cztery lata temu pod hasłem „Każdy się testuje”.

Obie grafiki pokazują w identycznym układzie osiem zdjęć różnych osób (w swobodnych strojach i pozach, w formacie portretowym, na jaskrawym tle) oraz hasło i nazwę promowanej marki na białym tle. Na plakacie „Projektu Test” nad głowami sportretowanych osób są jeszcze napisy informujące, jak i gdzie się przebadały (w akcji chodzi o promowanie badań na HIV).

- Bardzo niepokoi mnie fakt, że wizerunek społecznego projektu został wykorzystany do celów komercyjnych. Jest to nie tylko niezgodne z obowiązującym prawem, ale też dalece nieetyczne - uważa Agata Kwiatkowska. Podkreśla, że wszystkie osoby pracujące przy „Projekcie Test” - fotografowie, graficy i modele - nie pobierają za to wynagrodzeń. Kwiatkowska pracowała przy akcji z ramienia agencji Funicular, która społecznie zajęła się przygotowaniem i realizacją tych działań dla organizacji Social AIDS Committee.

- Równocześnie informuję, że nikt nie skontaktował się ze mną w sprawie zgody na wykorzystanie wizerunku. Zwróciłam się już z prośbą do Grupy Onet o wyjaśnienie zaistniałej sytuacji, przedstawienie oficjalnego stanowiska firmy i propozycję rozwiązania - dodała Agata Kwiatkowska we wpisie umieszczonym na stronie internetowej i fanpage’u facebookowym „Projektu Test”.

Grupa Onet tłumaczy, że w swojej komunikacji marketingowej zawsze kieruje się wyłącznie własną strategią biznesową. Natomiast w obecnej kampanii (której założeniem jest pokazanie portalu jako różnorodnego, dopasowanego do indywidualnych potrzeb użytkowników, poprzez pozytywne emocje prawdziwych ludzi) najważniejszym kanałem komunikacji jest wideo: telewizja, internetowe serwisy wideo i VoD oraz kina.

- Układ graficzny i podobieństwo kreacji outdoorowej jest więc niczym innym jak zbiegiem okoliczności, ponieważ zarówno słowo „każdy” - jako jedyne wspólne w obu kreacjach - jest powszechnie stosowane w języku polskim, nie jest unikatowe i jest również często wykorzystywane w kampaniach reklamowych. Kolory tła wykorzystane zarówno w spocie jak i na nośnikach drukowanych pochodzą wprost z brandbooka Onetu oraz są/były wielokrotnie przez Onet stosowane w działaniach promocyjnych (np. w kampanii Onet.Non stop w kwietniu br.) - opisuje Grupa Onet w oświadczeniu przesłanym portalowi Wirtualnemedia.pl.

Autor:tw

KOMENTARZE(29)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas